Er zijn een aantal punten waarop ik zou willen reageren:
Allereerst lijken subsidies een groot probleem?
- Bedenk dat andere landen ook in technologie investeren. Wanneer een uitvinding in jouw land wordt gedaan en dit kan zich over de hele wereld verspreiden verdien je dit dik terug met belasting gelden.
Daarnaast is er onder een EU verdrag getekend dat de uitstoot gereduceerd moet worden. Moet we blind varen op wat er nu beschikbaar is... en daar onze subsidies aan vergeven..terwijl deze mischien wel binnen een paar jaar achterhaald kunnen zijn met nieuwe technologien?
Subsidies worden steeds vaker gecontroleerd. Naast de afsluitdijk zijn er ook testen bij de dode zee in gang gezet. Het is namelijk zo dat tussen 2 verschillende concentraties die niet van gelijke waarden zijn energie gewonnen kan worden. Het is zelfs zo, dat dit tussen 2 verschillende zoute vloeistoffen meer oplevert dan tussen puur zoet water en zout water.
- De presentatie van Redstack is niet meer op de site te vinden zoals eerder vermeld werd. Echter waren hierin de toekomst beelden te zien en de te verwachten cijfers (voor de gene die dat nog niet wisten).
Sinds kort is een membraan voor een paar euro's te maken.
-------------------------
Membranen vervuiling. Helaas zullen inderdaad de membranen vervuilen. Door filters te plaatsen kun je het gros tegen houden. En wist je al dat er filters zijn die tot op milimeters filteren? Echter wanneer de membranens stoffen op nemen/ of corrosief worden, zal deze minder capaciteit gaan overdragen.
Daartegen kunnen membranen vervangen worden. Wanneer je ze moet vervangen is eenvoudig op te maken uit ervaring. Tel er een een maand tot een half jaar voor uit. Die dingen kosten geen drol dus dat is het probleem niet.
vervuiling kan ook tegen gegaan worden door tijdelijk terug te spoelen.
-----------------
Speculaties over het wel en niet werken vind ik eigenlijk geen issue meer. Er zijn testopstellingen geweest.. en we zullen naar mijn idee toch moeten investeren in diversiteit van technologie die ten goeden komen aan ons milieu en fossiele brandstoffen.
------------------
De term Blue energy wordt door velen nog verkeerd opgevat. Er zijn inderdaad 2 manieren. RED en PRO.
Red is verschil in saliniteit. PRO is door hoogteverschil.
Voor een redelijk heldere uitleg over blue energy :
http://www.leerwiki.nl/Wat_is_Blue_Energy_of_Blauwe_Energie