Inderdaad.. wat ik me voorstel als ik aan domotica denk is het volgende:
Ik zit/sta thuis achter een scherm (van mij part in de spiegel van de douche).
Ik bekijk het laatste nieuws en download wat muziekjes en filmpjes en upload ze naar m'n auto.
Verder weet het huis wat ik ga doen.
Zoals een digitale thermostaat weet het huis wanneer ik naar m'n werk ga en schakelt al vast de verwarming uit.
Als ik naar huis rijdt, kan ik via de boardcomputer van m'n auto of m'n mobiel aangeven dat ik onderweg ben naar huis.
De verwarming gaat dan vast aan en er wordt vast een lekkere koffie of thee of iets gezet. (idealiter zou een complete maaltijd bereiden zijn)
Plantenbakken zijn verbonden met waterleidingen, die op gezette tijden een plonsje water aan de plant geven.
Ondertussen is de intelligente prullenbak bezig om m'n afval te scheiden, zoals dat ook gebeurt bij professionele afvalscheidingsbedrijven. (versnipperen, filteren op magnetisch afval, bezinken etc)
De kliko rijdt zichzelf naar de weg. (deuren/hekken weten dat de kliko eraan komt en openen automatisch.. mits er geen insluipers in de buurt zijn waargenomen)
De maairobot rijdt om de zoveel weken uit om het gras te maaien.
De tuin wordt onderhouden door kleine digitale kevers, die takken snoeien en onkruid met wortel en al uitsteken. Tevens kunnen deze kevers gericht water en meststoffen deponeren bij de wortels van planten.
Ramen worden automatisch gelapt. Zonnepanelen en zonneboilers worden automatisch gericht op de zon.
Verder houden voorraadkasten en de koelkast bij hoeveel er van bepaalde producten aanwezig is, of welke producten tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten. Het systeem doet voorstellen voor recepten om met de aanwezige producten een voedzame en lekkere maaltijd te bereiden. Op die manier wordt eten weggooien verminderd.
Ik krijg door het domotica systeem dagelijks een lijstje te zien met de voorraad van belangrijke producten. Producten kunnen eenvoudig worden gescand met een barcode of digitale RFID-tag.
Ook het suikerpotje weet hoeveel gram suiker er zich in het potje bevindt en geeft een signaal als het onder een kritiek niveau komt.
Belangrijke producten worden verzameld en direct online besteld bij boodschappenservices. Het scheelt veel CO2 uitstoot als één busje van een supermarkt een hele buurt bedient, dan dat ieder huishouden apart met de auto op pad gaat naar de supermarkt.
Als ik op vakantie ga, speelt de domotica computer dagelijkse patronen af, zoals lichten die aan en uit springen, lamellen, luiken of gordiijnen die automatisch aan en uit gaan etc. Verder hoort bij dergelijke domotica ook een solide beveiligingssysteem die insluipers kan detecteren, filmen, markeren (met unieke nanospray), insluiten, of wegjagen en mij als gebruiker kan informeren en waarschuwen op mijn mobiel of online via een website.