Wat is nu de waarde van geld, als er alleen maar schulden zijn.
Ik ben benieuwd hoeveel niet bestaand geld er is gecreëerd. In feite zou alels op "0" moeten staan, als al het geld in een pot werd gedaan, en iedereen die schuld heeft het eruit haalt. Want zo zie ik, dat als een bedrijf een winst van 50 miljoen heeft behaald, dat er op andere plekken, 50 miljoen schuld is gecreëerd.
Het is wel of het leven gemakkelijker is als je schulden hebt, ipv geld. Heb je veel geld, dan betaal je net zo lang jezelf scheel aan alles en nog wat tot het geld op is, en je spullen kapot gaan, of opraken.
Heb je schulden, dan kan de schuld alleen nog maar minder of meer worden. Maar het maak toch niet uit, Als je een miljoen aan schulden hebt. is het onmogelijk om die te betalen. En wat kunnen ze nu doen? als ik een miljoen schuld heb, kunnen ze me moeilijk in de gevangenis stoppen, ze krijgen daarmee hun geld niet terug. En als ik ga werken, dan houden ze er toch erg weinig aan over.
Als je geld hebt, dan weet iedereen je te vinden, je vrienden maken ruzie, je ziet alleen maar jaloezie. Geef je een familielid een tv, omdat die al 5 jaar naar een oud krakkemikkig ding kijkt, en 60 uur werkt in de week, om maar wat boter op zijn brood te kunnen permiteren. Men kijkt dan niet naar een goede daad, maar naar waarom zij dan geen tv krijgen. Mensen die je auto bekladden, alleen maar omdat je een betere auto kan permiteren. het hebben van schulden is erg vervelen, het hebben van geld is een vloek. Geef je alles aan een goed doel, dan verklaren ze je voor gek. Niet omdat je het geld zomaar weggeeft, maar omdat je het geld beter aan hen had kunnen geven, en niemand meer van je kan profiteren. (maar dat is een ander verhaal)
Geld is de grootste vloek op deze Aarde, naast de vervuiling. Niet omdat mensen zonder willen, maar omdat een klein aantal mensen alles wil hebben. En die houden de afhankelijkheid van geld in stand.
Stel je eens een wereld voor met gratis brandstof, dus gratis vervoer. Een boer hoeft dan geen diesel voor de tractor te betalen, de groenten worden bijna gratis getransporteerd, bereiden van eten kost dan ook minder. een krop sla kost dan nog maar 10 eurocent in de winkel.
De vrachtwagenchauffeur, hoeft minder te betalen voor zijn eten, en kan dan ook minder geld vragen voor transport. Mensen hoeven niets meer te betalen voor verwarming, weinig voor voedsel, en bijna niets voor vervoer. (laat dit 1000 euro per maand per gezin besparen)
Minder uitgaven, minder belastingen, productie is goedkoper of kost bijna niets, alleen handwerk, omdat er nu eenmaal iemand nodig is die de machines aan en uit zet, of een schroef vervangt. Ook daar is wel een robot voor te vinden.
Alles wordt nu dan door robots gedaan, Als mens hoeven we alleen nog maar thuis achter een schermpje te kijken, of de robot zijn klusjes juist doet. Of het eten op tijd word bezorgd.
Komt er dan geen enorme verveling?
Ik denk dat dan de rollen worden omgedraaid, dat werk word gedaan om de verveling te drukken. Er zijn immers niet genoeg banen meer om iedereen te laten werken. Je hebt dan alleen geld nodig voor recreatie, en vertier. Alleen als je werkt krijg je geld. Als je niet werkt niets aan de hand, je hebt gratis ziekenhuis, gratis vervoer, gratis eten en drinken, gratis internet. etc. Je bent alleen maar aan huis verbonden. omdat je niet elke dag bij familie of vrienden langs kan blijven gaan, en kaarten ook gaat vervelen na een jaar of 5.
Hoe zou een wereld zonder geld eruit zien. Heb je dan mensen die alles meenemen omdat het allemaal gratis is? Of verdwijnt hebzucht,omdat iedereen alles kan pakken wat ie wilt. Je hebt niets aan 25 gratis tv's omdat iedereen een gratis tv heeft. Je kan ze dus niet verkopen.
Veel geld maakt niet gelukkig, ook al kan je alles kopen.
Als alles gratis was, en je hebt alles in huis staan wat je wenst. Dan gaat er geheid wat fout. Zware verveling...
Ik denk niet dat we al toe zijn aan een maatschappij zonder geld. Dat betekend dat het leven zoals iedereen het kent niet meer bestaat. Arme landen zijn geen arme landen meer, rijke landen zijn geen rijke landen meer.
Één enkele stad ter grootte van de planeet, met enkele natuurreservaten.
(Of heb ik te veel starwars, en startrek gekeken)