Author Topic: raket opbouw+precisieraket  (Read 2894 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline m_dd

• undefined
  • Newbie
  • *
  • Waardering: +3/-1
raket opbouw+precisieraket
« on: January 20, 2004, 05:12:05 PM »
ik heb 3 vragen mbt mijn profielwerkstuk waar ik maar geen antwoord op kan vinden:

1. welke onderdelen maken allemaal deel uit van een raket (denk aan gemini, apollo etc. raket, geen model-raket) en wat zijn hun functies

2. hoe werken precisieraketten?

3. waar kan ik iets vinden over alle dingen die kunnen misgaan tijdens een vlucht?

ik heb veel op google gezocht maar kan maar niets vinden. misschien heeft hier iemand antwoord of weet een website waar ik antwoord kan vinden op mijn vragen

alvast bedankt,
groeten dungensch
« Last Edit: January 20, 2004, 05:49:32 PM by dungensch »

Neoweb.nl

raket opbouw+precisieraket
« on: January 20, 2004, 05:12:05 PM »

Offline Digihans

• Board Technicus
  • Technology Guru
  • Waardering: +86/-8
  • E=MC2
Re:raket opbouw+precisieraket
« Reply #1 on: January 20, 2004, 06:20:19 PM »
Over de precisie wapens het volgende:

GPS geleiding
Slimme bommen (of precisie wapens) maken gebruik van GPS-geleiding. (via sateliet kun je coordinaten ingeven (noorderbreedte en westerbreedte).
Bewegende objecten kunnen geraakt worden door gebruik te maken van een radar toestel, die de coordinaten live kan bijstellen.

Lasergeleiding
Laser geleiding werkt door een gebouw te belichten met een laser vanaf de grond of vanuit de lucht. De bom gaat dan naar het punt dat aangewezen wordt.

Infraroodgeleiding
Andere geleidewapens gaan via infrarood geleiding, om luchtdoelafweer uit te schakelen of om grondtroepen aan te vallen.
Infrarood wordt vooral 's nachts ingezet, omdat tanks in de woestijn anders afkoelt dan de rest van de omgeving. Hierdoor kun je de tanks er uit pikken.

(bron: een audio stukje op de Belgische radio1 over slimme missiles)

(zoek maar eens op smartbomb, smartmissile, slimmebom op google!)

http://www.radio1.be/radio1_master/programmas/jew/r1_jew_antw_maart2003/

« Last Edit: January 20, 2004, 06:21:06 PM by Digihans »