'Blaast stof van oud topic'
Ik ben voor de toepassing van genetische gewassen, het is namelijk een veel beter alternatief dan gif gebruiken.
Argumenten van "DeNatuur" slaan echt nergens op, als we de natuur de ruimte zouden laten, dan zouden we nog steeds als jagers en verzamelaars leven. Nu leven we echter in een moderne maatschappij, met 6 miljard mensen op deze aardbodem. Get real.
Bovendien is het zo dat de natuur zelf ook aan genetische manipulatie doet, door virussen ed. is er al miljoenen jaren uitwisseling van genetisch materiaal, en nu doen we dat zelf.
Laat ik even het voorbeeld van Bt-mais aanhalen, waar veel mensen tegen zijn.
Bt staat voor
Bacillus Thuringensus (spelling??), wat heel erg remmend/dodend werkt op schadelijke insecten. In de oude situatie werd een suspensie van bacterien gewoon over de mais heen gespoten, wat erg intensief is. Nú is het gif ingebouwd, en gaat iedereen lopen huilen dat het effect kan hebben op de beestjes die ervan eten... DOH, dat zou anders toch ook gebeuren???
(Bt is volledig onschadelijk voor mensen btw..)
Voor dat mensen beginnen over biologische zut, daar groeien bepaalde schimmels in, omdat het niet behandeld wordt. Deze scheiden zogenaamde mytotoxinen in de mais af, die hoogst kankerverwekkend zijn. Geef mij maar Bt.
Als je het puur biologsch wilt bekijken, dan zouden we helemaal geen planten moeten cultiveren. Cultiveren betekend nl. dat er veel planten van één soort zijn, omdat we graag aardappelen van één smaak en één kleur en grootte etc. willen hebben.
Het hebben van veel planten van precies hetzelfde feno/genotype wil echter zeggen dat er ook een risico is op ziektes, dus zullen we moeten leren leven met bestrijdingsmiddelen of genetische manipulatie.
Dit neemt echter niet weg dat we zorgvuldig ermee om moeten gaan, zoals de EU nu ook laat doen.
Ook vindt ik het een slechte ontwijkkeling dat er veel dingen gepatenteerd worden, dit soort info zou openbaar en vrij te gebuiken moeten zijn.
Ik vind best dat mensen vooruitgang mogen boeken qua technologie, als ze maar andere (de natuur (planten, bomen, dieren, etc)) met rust laten.
Kortom niet gaan aanpassen. Je mag best gebruik maken van de natuur, maar niet misbruiken.
We passen de natuur al jaren aan, mag ik vragen of je onder NAP woont?? We zetten de natuur al eeuwen naar onze hand, de huidige aardbei is gecultiveerd vanaf 4000 jaar geleden, zullen we alle aarbeien gaan boykotten??