Volgens mij gaat het om witte leds ja, en ze zijn verkrijgbaar met normale fittingen.
Ze gaan ook gepromoot worden door energieleveranciers:
"Oxxio komt begin november met een nieuw product op de markt: de Pharox LED lamp. Een revolutionair nieuwe lamp, die niet alleen veel zuiniger is dan een gewone gloeilamp (90% minder energieverbruik) maar ook nog eens zo'n 50x langer meegaat. Een enorme besparing dus!"
Of:
http://www.sunlight-opto.com/ENshowroom2.htmZelf heb ik een huis in Hongarije waar ik regelmatig voor een langere periode verblijf, en ik ben daar een 12 volt netwerk aan het aanleggen. Ik heb bij conrad een aantal witte leds besteld en ingebouwd in een kroonluchter, een leeslamp, etc.
12 volt en 0,35 watt per stuk.
Deze keuze in verband met het feit dat ik er een windmolen en een zonnepaneel heb. Ook 220 volt via het lichtnet trouwens, maar daar zou ik op den duur graag vanaf willen.
Door gebruik te maken van losse leds van Conrad is het betaalbaar en leuk om te doen trouwens.
De eerste 220 volt led-lampen waren trouwens spots. De bundel is nogal gericht, dus dat was de meest voor de hand liggende oplossing.
Maar er zijn nu ook gewone 'bulbs' op de markt, met E27 fitting en gewone gloeilampen-look.
Ze zijn vrij duur in aanschaf, maar zullen op termijn zeker de gloeilamp gaan vervangen.