Author Topic: Bestuurbare zonnepanelen.  (Read 11166 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Descartes

• Newbie
  • *
  • Waardering: +2/-0
  • Ik denk, dus ik ben.
    • Creasoft
Bestuurbare zonnepanelen.
« on: December 20, 2005, 01:47:01 PM »
Hallo, ik heb wat vraagjes. Ik ben bezig met een onderzoek naar het besturen van zonnepanelen.
zie: http://www.creasoft.nl/zonpaneel.html nu heb ik een paar vraagjes.
Hoeveel % rendement zal ik gemiddeld behalen t.o.v een vaste opstelling?
Wat is de gemiddelde levensduur van zonnepanelen?
Hoeveel zou deze opstelling in euro's meer opbrengen? dit i.v.m kosten om hem draaibaar te maken.
Bij hoeveel vierkante meter zou het rendabel worden?
Ben bezig met het berekenen van de hardware kosten, constrtuctie, motor, aansturing, software enz.
Sugesties, ideeen enz zijn welkom.
« Last Edit: December 21, 2005, 10:15:05 PM by Descartes »
The secret to success is to find out where people are going…and get there first www.creasoft.nl

Neoweb.nl

Bestuurbare zonnepanelen.
« on: December 20, 2005, 01:47:01 PM »

Online Robert

• Administrator
  • Technology Guru
  • Waardering: +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Bestuurbare zonnepanelen.
« Reply #1 on: December 20, 2005, 02:18:03 PM »
een computer aan de praat houden kost behoorlijk wat energie!
Je zou met een loodrecht lichtsensor hetzelfde kunnen bewerkstelligen.
Als het licht niet loodrecht in het buisje van de lichtsensor valt, zal de motor verder draaien.
En in principe is overal ter wereld de baan van de zon te berekenen. Dus een simpel actuator programmatje dat weet hoe het moet bewegen is efficienter als een hele computer (van enkele honderden watts!)

Ook het motortje om het zonnepaneel te draaien en te tilten kost energie. Maar dat valt nog redelijk mee.
Daarnaast is een los zonnepaneel vatbaarder voor wind! Dus zeker niet overal bruikbaar!

Door de zonnestralen loodrecht op te vangen zul je wel een rendementsverbetering krijgen!
Vaak worden zonnepanelen in Nederland ingesteld op de hoogste stand van de zon.
Dan is de zon op z'n krachtigst en heeft het paneel het hoogste rendement.

Een meedraaiend zonnepaneel is niet overal te plaatsen (mede door wind en overlast door schittering)

In bijgaande tekening zie je dat de energie die normaal op een groot oppervlak valt, opgevangen kan worden door een zonnepaneel met kleinere afmetingen. Als je nog hoger gaat, zal het effect nog groter worden (daarom zijn zonnepanelen in de ruimte erg efficient!)

Zonnepanelen kunnen tegenwoordig zo'n 25 - 35 jaar meegaan. Maar de terugverdienperiode is ook zo'n 30 jaar. Dus als je het apparaat nog duurder gaat maken met een computer en motortjes zal het rendement negatief worden.
Maar aan de andere kant verhoog je de efficientie!

Misschien dat er iemand aan kan rekenen?

Een andere optie is om met een aantal spiegels het rendement van je zonnecel op te voeren.

Offline Descartes

• Newbie
  • *
  • Ik denk, dus ik ben.
    • Creasoft
Re: Bestuurbare zonnepanelen.
« Reply #2 on: December 20, 2005, 02:41:24 PM »
een computer aan de praat houden kost behoorlijk wat energie!
Je zou met een loodrecht lichtsensor hetzelfde kunnen bewerkstelligen.
Als het licht niet loodrecht in het buisje van de lichtsensor valt, zal de motor verder draaien.
En in principe is overal ter wereld de baan van de zon te berekenen. Dus een simpel actuator programmatje dat weet hoe het moet bewegen is efficienter als een hele computer (van enkele honderden watts!)

Ook het motortje om het zonnepaneel te draaien en te tilten kost energie. Maar dat valt nog redelijk mee.
Daarnaast is een los zonnepaneel vatbaarder voor wind! Dus zeker niet overal bruikbaar!

Door de zonnestralen loodrecht op te vangen zul je wel een rendementsverbetering krijgen!
Vaak worden zonnepanelen in Nederland ingesteld op de hoogste stand van de zon.
Dan is de zon op z'n krachtigst en heeft het paneel het hoogste rendement.

Een meedraaiend zonnepaneel is niet overal te plaatsen (mede door wind en overlast door schittering)

In bijgaande tekening zie je dat de energie die normaal op een groot oppervlak valt, opgevangen kan worden door een zonnepaneel met kleinere afmetingen. Als je nog hoger gaat, zal het effect nog groter worden (daarom zijn zonnepanelen in de ruimte erg efficient!)

Zonnepanelen kunnen tegenwoordig zo'n 25 - 35 jaar meegaan. Maar de terugverdienperiode is ook zo'n 30 jaar. Dus als je het apparaat nog duurder gaat maken met een computer en motortjes zal het rendement negatief worden.
Maar aan de andere kant verhoog je de efficientie!

Misschien dat er iemand aan kan rekenen?

Een andere optie is om met een aantal spiegels het rendement van je zonnecel op te voeren.

Bedankt voor je zeer duidelijke antwoord: Thanks,
Levensduur is lang zeg,

De besturing stand alone gebruikt: frequentie regelaars gebruiken max 4.0 watt 2 motoren 3 fase 380 AC volt 5 max 20 omwentelingen (dag). zeer kleine computer embedded x86 computer deze gebruikt bij max 30volt dc 3.0 watt zie foto: Software Dos ansi C heb ik al geschreven werk perfect, heb demo opstelling met 2 RC servo's.

Voorlopige begroting  demo constructie tot 20 vierkante meter:

2x Elektromotor + vertraging                  : 1000,00 euro
2x Frequentieregelaar                            :  500,00 euro
Constructie lagers, Staal, enz                : 1500,00 euro
Software + besturings elektronica          :  500,00 euro
Arbeid en externe kosten coating enz      : 2500,00 euro
                                                            ------------------
Totaal +/-                                                6000,00 euro

« Last Edit: December 20, 2005, 02:43:10 PM by Descartes »
The secret to success is to find out where people are going…and get there first www.creasoft.nl

Offline merkator

• Board Technicus
  • Sr. Technology Member
  • Waardering: +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...

Offline Descartes

• Newbie
  • *
  • Ik denk, dus ik ben.
    • Creasoft

Offline lemio

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Re:Bestuurbare zonnepanelen.
« Reply #5 on: February 02, 2010, 09:04:59 PM »
Hele late reactie, maar ik kwam hier via google. Ik denk dat het best rendabel kan zijn, want:

Bij elkaar komt mijn rekening onder de 100 euro uit (Mits je al zonnepanelen hebt)

• Servo (80 euro en je heb een hele goede)
  • Atmega 328 (5 euro)of arduino (20 euro)
  • IJzer om alles vast te maken (0 euro als je hebt liggen)
  • Adapter (5V) 7,50 euro

Je hebt dan 30Kbytes om de zon-opkomst en ondergang in op te slaan (Dit kan ook op het internet als je een arduino ethernet shield koopt (16 euro))

Misschien ga ik dit wel proberen bij onze zonnepanelen op t dak (Dan doe ik de helft wel en de andere helft niet)

Offline Piet Knutsel

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Re:Bestuurbare zonnepanelen.
« Reply #6 on: February 04, 2010, 11:18:48 PM »
Simpele oplossing:

De panelelen op een schuin dak monteren 20 .. 25 gr. op het zuiden.
Met een simpele constructie, b.v. een tweedehands spindelmotor en tijdklok , de panelen in de avond 24.00 uur b.v. 20 gr. naar het oosten draaien,
om 13.00 uur 20 gr. naar het westen (t.o.v. het zuiden) draaien, grote rendementsverbetering.