Ik heb tamelijk veel gelezen over parapsychologie, ook enige dingen onbedoeld en ongaarne zelf waargenomen.
Sommige parapsychologische beweringen/proeven/waarnemingen, zoals gedachten-overdracht, telepathie komen incidenteel bewijs-achtig over maar zijn altijd besmet met "off topic" indrukken van niet-traceerbare herkomst en bovendien niet gecontroleerd en practisch inzetbaar/bruikbaar, terwijl toch indertijd vooral de Russen, o.a met het oog op ruimtevaart ter indekking van het risico van falende communicatie-apparatuur, heel wat wetenschappers en proefpersonen hierop ingezet hebben.
Hypnose en variant daarop "mesmerisatie" zijn eigenlijk de enige op dit gebied vrij vaak hanteerbaar werkzame trucs, waar nog maar zelden iemand gelukkiger door is geworden, behalve vermoedelijk degenen die middels deze beïnvloeding zijn AFgeholpen van hun (over)gevoeligheid voor zulke op/in-dringing aan/in hun denkwerk met als gunstig effect dat zij zulke "toestand" niet meer wensen cq nodig hebben en vervolgens door niemand meer hypnotiseerbaar zijn; baas in eigen brein, beteugeling van de eigen neiging/bereidheid om zich te onderwerpen aan de wil of gedachten van een ander.
Het onderdeeltje "telekinese" is voorzover bekend zelfs nooit zo "ver" gekomen als telepathie in de "bewijsvoering", er bestaan slechts BEWERINGEN over, broodje-aap-verhalen en wensdromen of ook wel fantasieën als ziektebeeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/TelekineseMaar o.k, iedereen mag van mij hobbies kiezen die ik verkeerd of vreemd vind, zolang men mij de mijne maar niet tracht te verbieden. Vermijd echter wel
schade.