Neoweb.nl

de wereld in 3D

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Spidy

• *
  • 13
  • +6/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
de wereld in 3D
« on: September 22, 2006, 03:23:50 PM »
Hey mensen,

Ik ben niet echt hoog opgeleid en ben nog minderjarig, dus maak het me niet te moeilijk  :laugh:...

ik heb me de laatste tijd nogal geintreseert in 'de visuele' wereld..
programma's zoals google earth en nasa's world wind vink dan ook wel interessant ::) ..

ik heb het programma 'sketch up' een tijdje gevolgd, een programma waarmee je 3d objecten kan maken met een zeer makkelijke UI (van gedetailleerde objecten zoals boormachines tot hele steden). het programma koste 600 dollar, maar er was een trial versie van 8 uur   :o ..

nadat google met google earth kwam en zich daarna begon te intreseren voor 3d objecten in google earth (zoals steden) heeft google 'sketch up' gekocht en heet nu dus ook Google SketchUp. google sketchup is nu dus ook gratis maar heeft wel een beprijsde pro versie. (hier kan je de gratis versie dloaden http://www.sketchup.com/?sid=368)

Google maakt dus ook gebruik van simpele 3D steden, en heeft google sketch up gratis gemaakt, zodat mensen hun dorp/wijk/huis in 3D kan maken (simpel of gecompliceerd) en het zo kan uploaden naar hun gallery (en is daar dus ook te dloaden als .kmz file).

zo ben ik dus ook begonnen om mijn hele buurt in 3D te zetten, met mijn eigen huis gedetailleerd.

Cyclomedia is nog zon inventief bedrijf... http://www.cyclomedia.nl

cyclomedia heeft 12 auto's (nu misschien meer) die speciale foto software mee 'dragen'..  het heeft een 'fisheye' lens op het dak en stopt ong. om de 5 meter/2 minuten.

ik ondekte hem op een morge in de straat en heb hem gevolgd (vooral vanwege de apparatuur op het dak en in de auto)omdak dacht dat er aliens ware detect
   ;D..

ik heb daarna wat wezen googlen en ben der dus achter gekomen dat het bedrijf 360 graden (eigelijk meer dus (fisheye lens) foto's van nederland maakt, om de 5 meter weer een nieuwe. een tijd geleden heb ik gelezen dat ze rond de 60 miljoen foto's hadden van de grotere steden, en dan alleen van de grotere straten (als het bedrijf klaar is met grotere steden, komen de portable camera's voor zijstraatjes enzo (en de dorpjes)).

na een paar vragende mailtjes gestuurd te hebben heb ik begrepen dat het alleen voor particulieren zal zijn (als een abonnement bijv.) en voor mensen zoals makelaren, of gewoon de gemeente.

je kan het overigens wel proberen met lage resolutie foto's, maar met een beetje uitzoomen en dan gewoon pannen is het behoorlijk vet   ;D

hier is de link http://images001.cycloconnect.nl/demo/adresdemo/CM_DemoAdres.htm(btw, het kan alleen in IE, en je moet bepaalde software installeren, maar dat is niet groter dan 5 MB)

en nou mijn vraag of idee waarvan ik zeer benieuwd ben hoe jullie daarover denken   ;D ;D ;D

ik denk dus.. dat we heel nederland (en als iedereen mee zou werke de hele wereld zelfs   ::)) in 3D kunnen zetten zonder (te) veel moeite 8-) ..

ik zal zegge wat ik denk..

waarschijnlijk heeft de gemeente van elk huis alle bouwkundige informatie, tot hele gedetailleerde dingen.. van hoe dik de muren zijn, tot hoe hoog de ramen zitten etc.. allemaal coordinaten dus..

en als dat allemaal gedigitaliseerd zou zijn.. zou er een 3D programma te maken zijn dat de coordinaten kan lezen en begrijpen en daar een 3D object van kan maken, zou je dus van elk huis een 3D object kunnen maken..

kan je dat nog eens mixen met alle foto's van nederland (je zou de foto's bijvoorbeeld als een soort texture kunnen gebruike (voor bakstenen enzo.. ligt er natuurlijk ook aan of je het visuele nederland groot of super groot wil maken 8-) ...)

je zou de foto's ook dubbel kunnen gebruiken bijv. dat de foto's transparant zijn.. zodat de foto's overeen komen met de 3D stad

je kan het gebruiken voor GPS, en dan met internet, zodat hij alle foto's en 3D objection binnen een straal van een paar kilometer 'update', zodat er geen terraflops aan data op hoefen..

of straks gewoon als Planet Earth® die 100 GB groot word of miss. wel een paar TB's  :P  (als er straks grote harde schijven zijn is t prima te doen   ::)) waar je je dan vanaf de ruimte laat zakken tot op de grond en kan rondkijken in je eige straat...

of spellen dat je dan in je eigen stad speelt (en dan uitbrijdings sets kan kope zoals utrecht, den haag... 8-) en dan online speelt) ...

ik vraag me af of het mogelijk is en natuurlijk zitten er veiligheids risicos aanvast zoals dat terroristen gedoe   ;D ..

ik vraag me dus ook alleen af tot hoever we zouden kunnen gaan..

ik kijk uit naar antwoorden van mensen die de moeite hebben genomen om deze bullsjit door te lezen 8-)...

hartelijke groeten Lennart

Offline Spidy

• *
  • 13
  • +6/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: de wereld in 3D
« Reply #1 on: September 22, 2006, 03:28:29 PM »
ff een update over mijn onsamenhangende verhaal bovenaan over 'Nederland in 3D'...

het kan makkelijker   O0...

microsoft is bezig met het programma 'Photosynth' (volgens hen is er al een demo eind dit jaar).

je hebt bijvoorbeeld 100 foto's gemaakt met je telefoontje van je huis en rondom. dan laad je die in in het programma. het programma maakt herkenningspunten in de foto's, en bij bijvoorbeeld de volgende foto herkent ie het patroon van de andere.

door middel van dat systeem kan ie dieptes uit de foto's halen en zo een 3D-object maken.  zo kan je dus door je hele huis lopen.

als je dan je hele buurt fotografeert, en nog een luchtfoto van je buurt erin laad, kan je rond je hele buurt zweven en zo dalen tot de grond en je huis binnen lopen (er zit ook een soort van morphing optie in, dus word het wat dynamischer als je de fotos zélf  bekijkt).

http://phototour.cs.washington.edu/PhotoTourismFull.wmv Hier kan je een filmpje van het programma bekijken. echt zeer vet  :D

nou heb ik toevallig ook het bedrijf 'Cyclomedia' een emailtje gestuurd (kijk naar mijn eerste (grote) verhaal, daar staat cyclomedia vermeld) met het idee om al hun 60.000.000 360° foto's van nederland in dat programma te laden, zodat je heel nederland in een super gedetailleerde 3D omgeving kan bekijken...

jammer genoeg heeft het programma echt superlang nodig om al die fotos te renderen (dus je zal ook wel een behoorlijk snel computertje nodig hebben om dit programma te kunnen draaien)...

toch vet he   8) 8)

Lennart