Interessant onderwerp... heb er wat zitten over nadenken (weet niet of alles klopt maar klinkt wel logisch en is gebaseerd op wat we in het middelbaar geleerd hebben en wat ik op internet gelezen heb):
(1) Als je je hoofd zou afhakken dan doorklief je de zenuwen in je nek. Zenuwen dienen om informatie te versturen.Deze hebben
2 functies:
a)Informatie van hoofd naar lichaam sturen:*zij die NIET aan het bewustzijn hangen: besturen voornamelijk de vitale organen (want je kan bvb niet zeggen "ik ga nu mijn hart eens een halve minuut niet laten kloppen" idem voor spijsverteringsstelsel ed.) zoals de hartspieren, spijsverteringsspieren, hetgeen hormonen produceert (in het lichaam dan), nog?
*zij die wél aan het bewustzijn hangen: besturen voornamelijk de vitale en niet-vitale organen (zoals de longen, de kaakspieren, andere skeletaire spieren, ...)
(ps: Ik geloof dat de zenuwen die de vitale organen aansturen apart liggen (meer in het midden of allesinds in een stevigere positie) want als je je nek breekt kan het zijn dat je je niet meer kan bewegen maar dat je vitale organen wél nog werken
b)Informatie van lichaam naar hoofd sturen:*gevoel (aanraking, temperatuur(schommelingen), naar het toilet moeten gaan, ...)
*pijn
*genoeg zuurstof in het lichaam
*genoeg van hormoon x of stof y in het lichaam
*...
(ps: ik meen mij te herinneren dat spieren soms ook aangestuurd worden zonder tussenkomst van de hersenen door reflexen: als je bvb je hand verbrand gaan de pijnreceptoren in werking treden en tegelijk het signaal "pijn" naar je hersenen sturen en het signaal "trek het pijndoende lichaamsdeel weg in de tegenovergestelde richting vanwaar het pijn doet" (zal wel een eenvoudige logica in zitten) maar dat doet er niet toe.
(2) Maar je nek is ook een transportmiddel:a)Van lichaam naar hoofd:Het bloed voedt de hersenen met alles wat zij nodig hebben:
-de voedingsstoffen die door ons spijsverteringsstelsel uit ons voedsel gehaald worden
-de zuurstof die uit onze longen komt
b)Van hoofd naar lichaam:-De afvalstoffen van onze hersenen afleiden
-De ingeademde lucht en geknabbeld voedsel (deze 2 konden zich evengoed onder de nek bevinden maar ze zijn volgens mij nog een afstamming van onze voorouders (nog van voor de aap) toen ze nog geen handen hadden om het voedsel tot bij de mond te brengen dus als de mond nog dicht bij de ogen moest zitten om te zien wat je at) dus dit zal wel het minste probleem zijn voor het verwezenlijken van een robot met mensenverstand

==================================================================================
Verder worden er ook nog hormonen aangemaakt in de hersenen geloof ik (dopamine, adrenaline...?) maar dit probleem kan dan "gemakkelijk" opgelost worden door
=> in het geval van computerhersenen op mensenlichaam:
*opsporen/opmeten hoe en wanneer onze hersenen de opdracht geven deze hormonen aan te maken en wat de functies zijn van deze hormonen en in welke hoeveelheid worden ze afgescheiden
*opsporen/opmeten hoe onze hersenen reageren op deze hormonen en hoe reageren ze op welbepaalde hoeveelheden
*een "hormoonsimulatorprogrammatje" schrijven met bovenstaande gegevens
=> in geval van mensenhoofd op mechanisch lichaam:
Geen probleem als het hoofd maar gevoed wordt

Maw: als je nu begint met een mensenhoofd op een mechanisch lichaam te plaatsen, of je plaatst een pc met gesimuleerde hersenen op een mensenlichaam, zal dit een keuze zijn van diegene die het wil uitvinden.
** Een programmeur (zal ook een (bio)chemicus, psycholoog & psychiater aan te pas komen) zal er eerder voor kiezen om een gesimuleerd brein op een gewoon lichaam te plaatsen.
** Een een (bio)chemicus (icm. een programmeur, psycholoog & psychiater & (electro)mechanieker) zal er eerder in slagen een hoofd op een mechanisch lichaam te plaatsen immers hij zal eerder de voedingsstoffen in het bloed kunnen steken.
** Maar ooit werken de 2 samen en krijg je een gesimuleerd brein (gevoed op electriciteit met onze technologie van vandaag tenminste) en een mechanisch lichaam (gevoed door electriciteit, H2, biogas, ....). Dan hebben we het eeuwige leven (tenminste als er geen ramp met de aarde gebeurt of als we tijdig weg raken tegen dat de zon ontploft, ...). OK er kan altijd wel een defectje geraken aan onze mechaniek maar daar gaat je gesimuleerd brain niet van kapot en zéker niet als je iedere dag enkele backups neemt (want wat is een dagje verlies als je toch eeuwig kan leven ;-))
Dan blijven we enkel nog zitten met het probleem dat we de wereld aan het overbevolken zijn maar daar kan ik (nog) geen oplossing (die rendabel is in de tijd) voor bedenken behalve enkel het "onsterfelijke" leven toelaten wordt voor zij die ervoor kiezen zich niet (meer) voort te planten......