Neoweb.nl

Rail wagen Wie werkt het verder uit?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline vwillers

• *
  • 7
  • +1/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Rail wagen Wie werkt het verder uit?
« on: February 21, 2007, 09:50:19 PM »
De Railwagen,

De Railwagen rijdt net als de auto gewoon door de straat en over de weg.
Echter met een elektromotor en een kleine accu.
Bij een wisselstation kan je met de railwagen de rails op en af rijden.
Hij heeft naast luchtbanden ook spoorrails wielen.
De motor en de accu krijgen nu hun energie via de rails.
Zeker voor lange afstanden zijn de banen overdekt.
De zijkanten doorzichtig en de bovenkant volledig met zonnecellen bedekt.
In de buizen is er altijd een stevige wind mee, o.a. door het gebruik van natuurlijke wind.
Snelheden boven de 200 km/u zijn geen probleem.
Veel sneller, goedkoper en heel veel schoner.
Veiliger en met dezelfde flexibiliteit als de auto (van deur tot deur).

Wie werkt het verder uit?
http:///home.hccnet.nl/willert.1/onderwerpen/railwagen.htm]

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
Re: Rail wagen Wie werkt het verder uit?
« Reply #1 on: February 24, 2007, 06:04:13 PM »
Ik heb een tijd geleden ook iets dergelijks bedacht. Ik had toen nog wat modellen getekend van een koppeling waarmee men zich op een simpele manier op eenvoudige rail kan koppelen, maar die tekeningen vind ik niet meteen terug...

Wil je zelf moeite in je idee steken, of wil je enkel andere mensen aansporen? Misschien is het wel een leuk idee om op neoweb iets ruwweg uit te denken... Zijn hier mensen die wat ervaring hebben met werktuigbouwkunde oid?

Ik vind het een leuk project, maar zelf heb ik momenteel geen tijd om mee te doen... Natuurlijk wil ik wel mee denken en wat 3D-ontwerpen als het zo ver is ;)

Offline Job

• *
  • 28
  • +7/-0
« Reply #2 on: February 26, 2007, 02:13:07 AM »
Ik studeer werktuigbouwkunde wat wil je precies weten?
Kan je wel vertellen dat er heel wat staal nodig is om zo'n transportnetwerk te verwezenlijken..
Tenzij de auto/treintjes inderdaad een goeie accu hebben waarmee ze stukken zonder rails kunnen overbruggen.

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
« Reply #3 on: February 26, 2007, 07:19:51 AM »
Ik hoef niets te weten, ik deed alleen een voorstel aan de TS om op neoweb dit idee wat meer uit te werken (als dat zijn bedoeling is).

Staal zou er inderdaad veel nodig zijn. De uitdaging is een zo klein mogelijke monorail te ontweren, die toch stevig en veilig is. De hoeveelheid lijkt me geen echt groot probleem, als je eens ziet hoeveel ton staal er in constructies gebruikt wordt.

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
« Reply #4 on: February 26, 2007, 09:38:24 AM »
Gelukkig is staal (ijzer) het meest voorkomende metaal op aarde.
Daarbij zou je ook 'hotspots' kunnen maken waar de autootjes/treintjes zich al rijdend op kunnen laden.
eventueel met hoge capaciteits condensatoren of draadloze energie overstraling via inductie

Offline Job

• *
  • 28
  • +7/-0
« Reply #5 on: February 26, 2007, 10:43:35 AM »
Nog mooier zou zijn om met magnetisme te werken maar dan mag de rails niet onderbroken worden. De treintjes zouden wel op de een of andere manier opgeladen moeten worden..

Offline D.Heusden

• 408
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
« Reply #6 on: February 26, 2007, 01:15:05 PM »
Ik zie ook een toekomst voor universele transport modules met vaste afmetingen. Een soort transportbuizen die ringwegen en snelwegen vervangen, zoals die ouderwetse kokers in buizen bij bepaalde banken.

Universele transportmodules voor vracht en personen kunnen in deze transportbuizen gebruik maken van diverse hybride technieken, zoals electromotoren dmv geleiding of inductie, magnetische voortstuwing, zonnepanelen of waterstofmotoren die voor voorstuwing zorgen etc.

Transport hoeft ook niet langer een status symbool te zijn.
En voor degene die dat wel willen, kun je eventueel hele luxe transport cabines maken.

Een andere mogelijkheid met dit transportsysteem:
Transportmodules waarin je je eigen vervoersmiddel kan rijden, zodat je met auto/fiets of gewoon als voetganger op de plaats van bestemming komt.
Dit systeem werkt als een soort revolver, waar je met je normale auto of ander vervoersmiddel in een gestroomlijnde cylindrische module rijdt, die wordt geinjecteerd in het buistransportsysteem.
Computers rekenen de snelste route uit, en zorgen dat al het verkeer snel en veilig wordt gestuurd.

Er zijn ook grote ecomische gevolgen.
Zoals de ICT het communiceren heeft geautomatiseerd, zal tunneltransport de transportsector automatiseren.
Hierdoor komen chauffeurs van vrachtwagens, taxi's etc. te vervallen.
Ook benzinestations zullen minder nodig zijn, omdat de grootste afstanden worden overbrucht op pure electriciteit.

De toekomst zal dan ook zijn aan de bedrijven die pure electriciteit kunnen leveren. (In het begin voor fysiek transport van goederen en wellicht in de toekomst voor het transport van atomen en moleculen.)

Als bedrijven als TNT en Shell deze ontwikkeling niet oppikken, zullen ze worden ingehaald door grote transportondernemingen die het voordeel van  tunneltransport boven land-, zee- en luchttransport inzien.

In  het begin zullen er kleine transportnetwerken ontstaan (zoals nu al het geval is bij de bloemenveiling)
Deze lokale transportnetwerken zullen worden verbonden door lange-afstand transportnetwerken die hogere snelheden en een hogere verwerkingscapaciteit hebben.

Wellicht dat Nederlandse bedrijven nu al kunnen investeren in belangrijke patenten die nodig zijn voor een dergelijk tunneltransportsysteem, dat er zeker zal komen.

Uiteindelijk zal transport (en het herbergen van goederen, personen en data) de belangrijkste industrie zijn.

De universele energie die hier voor nodig is, zal komen van grote energiereuzen.

Offline vwillers

• *
  • 7
  • +1/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #7 on: February 26, 2007, 08:44:29 PM »
Hij gaat fijn, het gaat om net zo flexibel als de auto maar sneller, veiliger en goedkoper. We beginnen klein, de utrechtse railwagen maatschappij, een lijntje van 15 km tussen twee plaatsen.
Nog simpele railwagentjes. Nog geen zonnencellen of windtunnels.
Wat voor electromotor moet erin? Kan de stroom via de rails aangevoerd worden? Welk voltage? Om de hoeveel meter moet een transformator staan? Onder welk voltage wordt de stroom getransporteerd.
Hoe bevestigen we de spoorwielen naast de luchtbanden?
Hoe moet de vorm van de rails eruit zien om zomin mogelijk wrijving in de bochten te hebben?
Welke subsidie geeft ons het startkapitaal? CO2 reductie?
..... Er zijn vast nog meer vragen..
mischien ook al antwoorden?
Groeten Vincent Willers