de beloofde link:
http://www.stirlingmotor.com/leistungsmot.html
Dank, ik heb die zeldzame verzamel-lijst voor alle zekerheid toegevoegd aan mijn favorieten.
Het ziet er allemaal nog erg experimenteel uit, ondanks prijslijsten. Opsomming van apparaten zonder onderscheid speelgoed/nuttig. Verscheidene dode links.
Het zal mij benieuwen of die stirling-motoren ooit op forse schaal in gebruik komen. Een eeuwtje ofzo experimenteert men al met dat spul en er komt nog steeds niet iets baanbrekends uit.
Ik vermoed dat vooral de forsere bouwsels (her)opstart-problemen zullen houden; indien eenmaal in werking gezet, graag niet stoppen dus. Typische stationair-machines die je het liefst hun eigen tempo laat bepalen. Niet voor niets hebben Philips-Ford-Motorola-GeneralMotors de proeven met een auto waarin 2 otto-cilinders en 2 stirling-cilinders, na tientallen jaren experimenteren stopgezet.
Nog steeds blijft men dromen over een stirling-sectie in hybride auto's maar ik geloof daar niet in; àls het ooit een vlucht gaat nemen dan verwacht ik die in het bereik van verwarmings/koelings/luchtwaterwinnings-installaties, al dan niet met tevens een aandeeltje stroomopwekking en zo degelijk uitgevoerd dat iets minstens 10 jaar onderhoudsloos non-stop kan doordraaien.
Een fabriek van voorgekookte en diepgevroren maaltijden, tevens drinkwater- en stroomvoorziening in een warm land ..... enige bijproducten zoals "gedistilleerd" water en gevriesdroogde instant-soepen ....