Toen Stephen hawking op bezoek was op de set van startrek werd hem ook uitgelegd hoe de warp engines van de enterprise werkten. Volgens Hawking, zou dat eventueel moeten kunnen werken.
volgens de technical manual of the enterprise D (ja die kan je kopen, ik heb m, echt cool boek
werkt een warpengine als volgt.
in de motor (die vinnen aan weerszijden van t schip) zitten spoellen achtermekaar geschakeld die een zwaartekracht veld opwekken. De eerste spoel doet dat een beetje, de tweede ietsjes meer de derde nog meer enzovoort. Dat veld loopt zeg maar als een looplicht van voor naar achter. Het gevolg is dat door de zwaartekracht de ruimte rond die spoel gekromd word.
Een magneet trein doet het zelfde, maar dan met een magneetveld.
Doordat De ruimte gekromt word voor aan t schip word het schip zelf minder in massa dan de ruimte waar het schip in zich bevind en word het de gekromde ruimte ingezogen. Door nu de snelheid te bepalen waarmee die zwaartekrachtvelden in die spoellen lopen en de mate van kromming rond die spoel bepaal je de snelheid van t schip. Omdat de ruimte gekromd is om het schip heen leg je dus een kortere afstand af. En zo hop je van planeetje naar planeetje.
Ik vond t wel geinig eigelijk dat ze daar dus echt over nagedacht hebben voor een serie als dit.T hele boek staat vol met diagrammen ed.
De reden waarom de enterprise niet harder dan warp 12 kan word ook uitgelegd.
Dat is omdat de kromming exponentieel werkt. Warp 2 is 2 keer zoveel kromming als warp 1. warp 3 is 10x, warp 4 = 30 x (ik weet de precieze getallen zo niet uit mn hoofd, moet ik thuis maar even opzoeken. De enegie voor t opwekken van een groter zwaartekrachtveld loop exponentieel mee.
voor elke stap in de kromming word een sterker zwaartekrachtveld opgezet en dat kost energie.Warp 13 zou in dit geval totale kromming zijn.(de ruimte in het krommingsveld word letterlijk tegenmekaar gevouwen) en zou dus ook de energie vergen om een zwart gat te maken, totale energie dus in dit geval, En dat kan de generator van de enterprise niet behappen.