Einstein.
A - Vaak genoeg heb ik me in de theorie van Einstein verdiept en steeds moest ik weer concluderen dat die theorie tegenstrijdig is. Volgens Einstein mag een iedereen die zich op de één of andere manier door het heelal of de wereld beweegt, zichzelf ook als stilstaand beschouwen. Dus dat komt het er bijvoorbeeld op neer, dat als ik een rijdende trein zit, dat ik zou mogen zeggen dat niet ik en de trein bewegen, maar de omgeving en dat trein en ik stilstaan. Dit is een dan een bekend voorbeeld van Einstein van de opvatting der relativiteit. Dus zo van: het is maar hoe je het bekijkt, want zoiets als een absolute beweging bestaat er eenvoudig niet, want niemand kan die bepalen.
In het heelal beweegt alles. Iedere atoom, molecuul, planeet, sterrenstelsel beweegt.
Dus stel ik sta op de aarde en beschouw dat als stilstaand punt. Dan beweegt de zon een heel raar rondje om ons heen. En dan zou ons sterrenstelsel ook een hele vreemde beweging maken.
Het feit is namelijk dat de aarde om de zon draait en de zon zich in een arm van een sterrenstelsel bevindt dat weer ronddraait.
Dus de aarde draait om de zon en de zon draait om het centrum van ons sterrenstelsel.
Maar het gaat verder !!
Ons sterrenstelsel beweegt ook door de ruimte. In een bepaalde richting. En als we de roodverschuiving mogen geloven, komt alle beweging uit een centraal punt van plaats en tijd. (de big bang)
Stel nu dat we OBJECT (ter grote van een planeet) tegenkomen dat zich in een rechte lijn door het heelal beweegt. Wat beweegt er dan? Het heelal? of het object?
Als je als waarnemer op het OBJECT zou staan en een grote wolk stof in vliegt, wat zie je dan? De wolk stof lijkt dan op je af te komen.
Andersom redenerend, kun je dus ook zeggen dat de wolk stof stilstaat en dat je er met je OBJECT doorheen vliegt.
En als je nu wilt meten hoe hard het OBJECT door de wolk stof vliegt? hoe bepaal je dat dan?
Je pakt dan een horloge en een meetlat en gaat meten. (snelheid berekenen: snelheid = afstand / tijd)
Maar wat je als waarnemer op het OBJECT niet wist, is dat de wolk stof en het OBJECT zich samen in een groter systeem bevinden.
De snelheid die je meet, is dus niet de snelheid die je echt hebt.
Je kan in je auto 100 km/h rijden, maar de aarde draait ook nog eens 40.000km in 24 uur. En de aarde legt ook nog eens een baan rond de zon af in 365 dagen. En onze zonnestelsel beweegt zich met een snelheid van zo'n 220km / seconde rond het centrum van ons melkwegstelsel.
(Ter vergelijking: de lichtsnelheid is ongeveer 300.000 kilometer / seconde. )
Dus hoeveel afstand leg je af in een uur?
100 km?
1600 km? (de rotatiesnelheid van de aarde)
100.000 km? (ongeveer de afstand die de auto op de aarde in een uur rondom de zon aflegt
800.000 km? de afstand die de auto op de aarde als onderdeel van ons zonnestelsel aflegt in rondom het centrum van ons melkwegstelsel
470.000 km? de afstand die de auto op de aarde, als onderdeel van ons zonnestelstel, als onderdeel van ons melkwegstelsel aflegt naar ons buurstelsel Andromeda (we worden aangetrokken door Andromeda en over een paar miljard jaar botsen we daarop)
2.200.000 km? De afstand die de auto, op de aarde, als onderdeel van ons zonnestelstel aflegt naar het een enorme cluster?
of ?? ?? de afstand die we afleggen door de snelheid van de uitdijing van het heelal?
of ?? ?? de afstand die ons heelal aflegt in ?? ??
Dus het is inderdaad allemaal relatief aan elkaar.