Het is al een oud onderwerp, maar goed, ik ben nieuw hier en las dit onderwerp. Toch even reageren dus.
Het CUTE project is best succesvol. In Amsterdam rijden er al 2 jaar waterstof bussen rond, en er is onlangs besloten dat de bussen in het nieuwe jaar weer verder rijden.
In Amsterdam wordt de waterstof mbv elektrolyse opgewekt, en bij een druk van 380 bar opgeslagen. De waterstof wordt met een zuigercompressor gecomprimeerd.
De bussen tanken sochtends en kunnen dan de hele dag rijden.
In Munchen staat ook een waterstof tankstation (vliegveld munchen) hier wordt de waterstof op diverse manieren geproduceerd.
1. elektrolyse
2. steamreforming
3. er is een vloeibare opslag.
Dit tankstation ziet er ook werkelijk uit als een tankstation zoals we gewend zijn. Hier kunnen zowel auto's als vliegveldkarretjes tanken.
En er zijn natuurlijk nog veel meer tankstations. Ze zijn allemaal in de test fase. IJsland is er ver mee. Die heeft zelfs vissersschepen op waterstof. En zoals gezegd, die willen binnen 10 jaar een waterstof economie hebben.
In Duitsland heeft Linde plannen om op de autobahn meerdere waterstofstations te plaatsen. Deze vormen dan met zijn allen een ring waarmee je een behoorlijk deel van duitsland kan bereiken met je waterstof auto.
Ook heeft Linde een nieuw type vloeibarewaterstof opslag tank voor in de auto ontwikkelt. In deze tank blijft de vloeibare waterstof veel langer vloeibaar. (bij de oudere types was de tank in een dag of 4 leeg verdampt, nu duurt dat geloof ik een dag of 7)
Er is genoeg aan de hand, de autofabrikanten zijn er ook druk mee. Maar er is ook nog een lange weg te gaan.
De waterstof is te produceren. De infrastructuur ontbreekt nog.
ja, en waterstof thuis tanken... we tanken nu toch ook niet thuis? Gewoon gebruik maken van de huidige tankstations lijkt mij het meest handige.
Het is natuurlijk ook een punt dat waterstof bij veel mensen erg gevaarlijk in de oren klinkt, er moet ook nog een cultuuromslag plaats vinden.
Er zijn natuurlijk risico's, maar die zijn er met aardgas, LPG en LNG ook.
Groeten
Luchtsplitser.