Recent Posts

Pages: [1] 2 3 4 5 ... 10
1
Nieuwbouw met of zonder aardgas?
We hebben nog ongeveer 30 jaar aardgas in de grond. Maar aardbevingen en het dichtschroeven van de gaskraan kan deze periode nog verder verkorten.

Daarom pleitten sommige organisaties voor een verbod op het aansluiten van (nieuwbouw)woningen op het aardgasnet. Ook vanuit de overheid worden er proeven bij 31 gemeentes gedaan om wijken aan te leggen die aardgasvrij zijn.

Maar in de toekomst kan men wellicht op grote schaal methaan (aardgas) maken van waterstof in combinatie met koolstof.
Men spreekt dan van Power to Gas (P2G). Je kan met elektriciteit (uit windmolens en zonnepanelen) waterstof produceren en daar dus weer synthetisch aardgas van maken.

Moeten we dan toch maar wijken zonder aardgas bouwen? of kan synthetische aardgas in de toekomst door deze leidingen stromen?

http://www.groen7.nl/synthetisch-aardgas-uit-overschot-elektriciteit/
http://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/energie-en-milieu-innovaties/gassamenstelling/waterstof-aardgas/de-eisen-voor-waterstof-aardgas
2
Goedkoop waterstof tankstation kan zorgen voor doorbraak
In de euforie rond elektrisch rijden is de waterstofauto met brandstofcel voorlopig een ondergeschoven kindje. Maar met nieuwe technologie kan dat snel veranderen.

Er rijden op dit moment in Nederland slechts 31 auto’s rond op waterstof. De verklaring daarvoor is eenvoudig: op slechts drie plaatsen kan waterstof getankt worden. De aanleg van zo’n tankstation voor waterstofvoertuigen loopt nu nog flink in de papieren. Het in Assen gevestigde bedrijf Resato bedacht daarop de oplossing en ontwikkelde een relatief goedkoop vulstation voor waterstofauto’s.

Tien minuten. Zo lang moeten automobilisten ongeveer wachten bij het nieuwe mobiele pompstation van Resato. Dan is hun waterstofauto volgetankt met het milieuvriendelijke gas en kan er weer 500 tot 600 kilometer worden gereden, afhankelijk van het type auto. Daarmee staat een automobilist langer stil dan voor een tank benzine of diesel, maar beduidend minder lang dan bij het opladen van de batterijen van een elektrische auto.
Resato-directeur Rob Castien denkt dat het mobiele vulstation een tijdelijke oplossing kan zijn tot Nederland een volledig dekkend tanknetwerk voor waterstof heeft. “De bestaande waterstofpompstations, waarbij iemand wel in drie minuten kan tanken, kosten vanwege de dure techniek zeker 1,5 miljoen euro. Er is niemand die dat bedrag gaat investeren met nagenoeg geen waterstofauto’s op de weg. Onze mobiele Container-unit kost zo’n 350.000 euro, afhankelijk van de opties. Daarmee wordt de drempel voor de aanleg van nieuwe tankstations en dus ook de komst van waterstofauto’s lager.”
Waterstofauto’s hebben een elektromotor. De waterstof wordt in een brandstofcel met zuurstof omgezet in water. De elektriciteit die daarbij opgewekt wordt drijft de motor aan. De enige uitstoot is waterdamp en warmte.
Naast het mobiele pompstation heeft Resato nog een tweede tankunit ontworpen: de ‘Fleetowner unit’ (zie de tekening boven). Dit vulstation kost maar 150.000 euro en is bedacht voor organisaties met een aanzienlijk wagenpark, zegt Castien. “Tanken met de Fleetowner unit duurt een uur. Maar als auto’s stilstaan op een parkeerplaats bij een bedrijf, gemeente of bijvoorbeeld waterschap maakt dat niets uit.”
De vinding van het Assense bedrijf, gespecialiseerd in hogedruk- en waterstraalsnijden, werd onlangs op een beurs in Duitsland gepresenteerd.

Overtuigd
De oosterburen nemen waterstof serieus. Ze investeren 350 miljoen euro in de groene brandstof. De ene helft van dat bedrag betaalt de Duitse overheid, de andere wordt opgehoest door een grootschalige samenwerking tussen bedrijven uit de automobiel-, gas- en oliesector. Concreet komen er 400 waterstof-vulplekken, voornamelijk bij bestaande tankstations. Naar verwachting presenteren Mercedes en BMW in 2021 hun eerste waterstofauto’s, die in 2023 door heel Duitsland moeten kunnen rijden en tanken.
Ook de automobielsector is overtuigd van de potentie van waterstof. Uit onderzoek van accountantskantoor KPMG onder het management van de wereldwijde auto-industrie bleek dat 78 procent van de ondervraagden meent dat waterstofbrandstofcellen de echte doorbraak voor elektrisch rijden gaan worden.

Waterstof vs elektriciteit
In Nederland is het nog lang niet zover. Maar dit jaar zou weleens het jaar van de waarheid voor waterstof kunnen zijn. Tenminste, dat denkt Shell. In januari van dit jaar zei de CEO van Shell (Ben van Beurden) dat waterstofmotoren een ‘gigantisch potentieel hebben’. Shell denkt dat Nederland in het kielzog van Duitsland een flinke stap kan maken, mits betrokken partijen gezamenlijk optreden. Zelf investeert Shell in Nederland fors in gastechnologie, waaronder waterstof en LNG.
In 2035 moeten alle auto’s die in Nederland verkocht worden elektrisch zijn. Dat staat in het energie-akkoord. Daar kan de waterstofauto flink bij helpen, zegt ook professor Ad van Wijk van de TU Delft. “Duurzame energie opgewekt door zon, wind of water wordt steeds goedkoper. Op grote vlaktes in Australië kan elektriciteit uit zonne-energie al voor 2 dollarcent per kilowattuur opgewekt worden, tegen 10 cent hier. Maar daar woont niemand. Zet je die elektriciteit om in waterstof dan kun je die energie overal naartoe halen. Waterstof is prima grootschalig op te slaan en te vervoeren, bijvoorbeeld per schip.”
Volgens Van Wijk heeft de waterstofauto een voordeel ten opzichte van een stekkerauto zoals de Tesla. “Als iedereen in auto’s met batterijen gaat rijden, betekent dat een enorme verzwaring van de elektrische infrastructuur van Nederland. Het laden van die batterijen kost veel meer vermogen dan een normaal huishouden nodig heeft. Het produceren en opslaan van waterstof kan nu al heel schoon en heel goedkoop. Als je het ook nog eenvoudig kunt tanken, dan wordt waterstof een echt interessant alternatief.”

links:
https://www.resato.com/nl/
http://www.waterstofautos.nl

bron: http://www.waterstofautos.nl/goedkoop-vulstation-zet-waterstofauto-terug-op-de-agenda/
3
Inmiddels doet ook de Universiteit van Delft mee aan de ontwikkeling van een Hyperloop capsule.

http://delfthyperloop.nl
4
Het idee van transport door de tunnels is (bijna 5 jaar later) ook omarmd door Elon Musk. Hij wil vacuümtunnels bouwen waarin magneetzweeftreinen rond 'rijden'.
Zijn idee heet hyperloop.

Zie ook neoweb over de "De hyperloop van Elon Musk?" : http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,6212.0.html
5
De Hyperloop van Elon Musk

In oktober 2008 hadden we hier op Neoweb al een brainstorm over een soort hyperloop. Een tunneltransportsysteem in een vaccuumbuis met magneettrein.
http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=4459.0

Maar goed.
Wat vindt u van het idee van de hyperloop? een tunnel met weinig luchtweerstand (vacuüm), waarin een magneettrein (zonder rolwrijving) van A naar B reist/raast?
6
Elon Musk (oprichter PayPal en Tesla) wil ook mensen sturen naar de rode planeet. De marsmissie van Elon Musk loopt via zjin bedrijf SpaceX. Hij wil in 2040 zo'n 80.000 mensen op Mars hebben.

Elon Musk wil een Marskolonie om de toekomst van het menselijk ras veilig te stellen.

"Een asteroïde of een enorme vulkaan kan ons vernietigen, er zijn bedreigingen voor ons die dinosaurussen niet hadden: een door ons zelf gemaakt virus, een per ongeluk gecreëerd micro-zwart gat, catastrofale opwarming van de aarde of een nog onbekende technologie die het einde van ons bestaan kan betekenen. Het menselijk ras heeft zich miljoenen jaren ontwikkeld, maar in de laatste 60 jaar zijn er atoombommen gecreëerd die de wereld kunnen vernietigen. Vroeg of laat zullen we ons ras uitbreiden naar meer planeten dan alleen de aarde, of uitsterven."
7
Wereldwijd zijn duizenden computers besmet geraakt met een virus dat bestanden versleuteld. Het virus vraagt om een betaling in bitcoins om de versleuteling op te heffen. Bestanden gijzelen tegen betalen wordt ransomware genoemd.
Ook ziekenhuizen, parkeergarages en andere bedrijven zijn getroffen door het virus.

Inmiddels is het virus onschadelijk gemaakt door het activeren van een zogenaamde killswitch, waardoor verdere verspreiding is gestopt. Besmette computers kunnen niet op die manier geholpen worden.

De angst is dat in toekomstige versies niet zo'n killswitch is opgenomen.

Inmiddels zijn er patches voor windows gebruikers. Ook heeft microsoft speciaal voor het sterk verouderde Windows XP een patch uitgebracht.
8
Feyenoord landskampioen.
Vorige week verspeelde Feyenoord een kans op de titel, vandaag moeten ze winnen, want anders zijn ze overgeleverd aan het succes van Ajax. Dan zouden ze na 18 jaar alsnog de titel verspelen.
Als Feyenoord vandaag verliest, en als Ajax vandaag wint, wordt Ajax landskampioen 2017.
Ajax staat ook in de finale van de Europa League.

Op dit moment is de stand:
Feyenoord-Heracles 2-0
Willem II-Ajax 0-2
9
Alles over Noord-Korea

Bespreek hier alles over oorzaken en gevolgen van de situatie in Noord-Korea.

Noord-Korea staat ook bekend als de Democratische Volksrepubliek Korea en grenst aan Zuid-Korea en China.
Noord-Korea is een dictatuur waar zo'n 25 miljoen mensen wonen.

In 1960 is Noord-Korea door de Russen geholpen met het opzetten van een atoomprogramma voor het opwekken van energie uit Uranium. Noord-Korea heeft veel Uranium in de bodem.
In 1980 is Noord-Korea begonnen met een kernwapenprogramma.
De laatste jaren is Noord-Korea hard op weg om een raket uit te rusten met een kernwapen die mogelijk Amerika kan bereiken.
Hiervoor zijn diverse atoomproeven gedaan en diverse raketten gelanceerd. Vanochtend is zelfs een middel-lange afstandsraket getest

Sinds kort is een Noord-Koreaanse vluchteling die gevlucht was naar Zuid-Korea de president geworden. Hij wil proberen de boel te verzoenen.
Ook de nieuwe president van Amerika houdt zich bezig met de Noord-Koreaanse problematiek. Hij waarschuwt voor een groot conflict.

Maar of China een oorlog in z'n achtertuin ziet zitten is vraag 2.
Ook omdat Noord-Korea nu een buffer vormt tussen China en het 'Westen' (Zuid-Korea)

De vraag is dus, hoe zal de situatie in en rondom Noord-Korea zich ontwikkelen?
Komt er een (vredes)akkoord?
Worden Noord- en Zuid-Korea ooit weer 1 land?
Blijft Noord-Korea autonoom? maar misschien met een regimewissel? waarmee wel te praten valt?
Komt er wellicht een (preventieve) aanval? is Noord-Korea in staat om uberhaupt een klap uit te delen? Hoe waterdicht is hun techniek? Hoe goed is hun afweer?
10
In 2016 stond de teller van het aantal slachtoffers in Syrie op ruim 300.000 doden. Daarnaast gebeuren er (dagelijks) gruwelijkheden zoals de recente gifgasaanval waarbij 53 mensen om het leven kwamen.

Aantal slachtoffers in Syrie in 2017 is inmiddels opgelopen tot ruim 322.000 doden.

zie ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Syrian_Civil_War
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 10