Neoweb.nl

Uw mening over Nederlands beleid

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline admin

  • The Admin
  • *****
  • 582
  • +112/-10
  • Gender: Male
  • Neoweb Technologie Forum
Uw mening over Nederlands beleid
« on: January 23, 2005, 10:31:08 PM »
Heb jij een duidelijke visie op het Nederlandse overheidsbeleid?
Zorg dat jouw ideeen worden gehoord en vul de enquete in op : http://www.21minuten.nl/

Duurt ongeveer 20 minuutjes  ;)
"The Future Starts Here!"

Offline harbosma

  • *****
  • 912
  • +160/-22
  • Gender: Male
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
Re: Uw mening over Nederlands beleid
« Reply #1 on: January 24, 2005, 01:18:11 PM »
Een gebrek in de wetgeving:


Supermarkt mag verlopen producten verkopen
22 januari 2005

AMSTERDAM - Producten die de houdbaarheidsdatum gepasseerd zijn mogen gerust nog in de supermarkt verkocht worden, meldt het Algemeen Dagblad zaterdag. Het gaat onder meer om koekjes, chips, bier, frisdrank, blikfruit en chocolade. Winkeliers mogen de termijn ook verlengen door er een sticker overheen te plakken.

De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) wordt volgens de krant regelmatig gebeld door verontwaardigde consumenten. "In de Warenwet staat nergens dat je die producten niet mag verkopen", aldus een woordvoerder van VWA. "Sommige mensen vinden dat raar, maar verkoop is toegestaan zolang de producten hun normale eigenschappen bezitten en er geen gevaar is voor de gezondheid." Alleen zuivelproducten en eieren mogen niet na de datum verkocht worden.

Bron: nu.nl
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline admin

  • The Admin
  • *****
  • 582
  • +112/-10
  • Gender: Male
  • Neoweb Technologie Forum
Re: Uw mening over Nederlands beleid
« Reply #2 on: April 21, 2005, 11:05:44 AM »
21Minuten legt de vinger aan de pols van Nederland
 
bron:planet.nl
 
Waar gaat het heen met ons kikkerland? En waar zou het heen móeten gaan? Op die cruciale vragen wordt vandaag een antwoord gegeven bij de presentatie van de uitkomsten van 21Minuten.nl, het grootste onderzoek dat ooit in Nederland gehouden is. Premier Balkenende heeft donderdag het rapport in ontvangst genomen.
21Minuten.nl, de naam is een verwijzing naar de tijd die het gemiddeld kostte om de online vragenlijst in te vullen, is een initiatief van McKinsey en Company Nederland en is uitgevoerd in samenwerking met Planet Internet, Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad en MSN. In Duitsland loopt het onderzoek al vier jaar onder de naam Perspektive Deutschland, maar in ons land is zo'n grootschalig onderzoek nog niet eerder gehouden.

En Nederland heeft in de zeven weken dat het onderzoek online was massaal gereageerd. "We waren enorm verrast dat 150.000 mensen 21 minuten van hun tijd wilden besteden aan het beantwoorden van de vragen", zegt Wiebe Draijer, managing partner bij McKinsey. "Het is dankzij internet nu voor het eerst mogelijk gebleken zo'n grootschalig onderzoek te doen."

Door dat enorme aantal respondenten is het mogelijk geweest om een goed beeld te krijgen hoe Nederlanders over de samenleving denken en de toekomst zien. Bovendien kan dankzij de massale respons uitstekend achterhaald worden, met alle onderzoekstechnische en statistische correcties, wat specifieke kiezers- en bevolkingsgroepen binnen Nedeland vinden, vult zijn collega Olivier Scheele, projectleider van 21Minuten, aan. Hoe denken jongeren, ouderen, mannen, vrouwen, hoger- en lageropgeleiden over bepaalde zaken? Het onderzoek is volgens het McKinsey-tweetal daardoor objectief, feitelijk en niet-politiek.

Gelukkig
Uit de peiling komen een aantal duidelijke zaken naar voren die in de afzonderlijke afleveringen van deze special uitgediept worden. Een paar zaken springen er uit: We zijn nu nog relatief gelukkig met Nederland, maar vrezen dat dat in de toekomst drastisch anders zal zijn. Verder bestaat er weinig vertrouwen in de overheid en in politici, gaapt er op een aantal punten een fikse kloof tussen het regeringsbeleid en de prioriteiten van de Nederlanders en verlangen we naar een minder materialistische, meer solidaire samenleving.

Aanbevelingen
Het onderzoek doet concrete aanbevelingen voor de richting waarin de Nederlanders ons land de komende jaren willen sturen. Op innovatie, ondernemerschap en productiviteit kan ons land stukken beter presteren. "Daar doet Nederland in dit onderzoek hele concrete aanbevelingen voor", zegt Draijer. Zo blijken veel mensen prestatiebeloning en grotere inkomensverschillen helemaal niet zo erg te vinden als dat zou leiden tot meer welvaart en een grotere werkgelegenheid.

Innovatie
Andere aanbevelingen zijn er ook. Uit de enquête spreekt duidelijk dat Nederlanders de overheid als log zien. "Een van de mooie dingen die ik persoonlijk zou wensen is dat de overheid zelf innovatiever wordt. Het bedrijfsleven speelt volgens de Nederlanders veel sneller en efficiënter in op veranderingen. Daar ligt voor de overheid een mooie kans", vindt Draijer.

Ook zou de overheid volgens hem de kloof tussen de staat en burger kunnen dichten door haar beleid beter uit te leggen. "Hier in Amsterdam daalt volgens objectieve cijfers de criminaliteit. Maar de vraag is of mensen dat ook in de praktijk zien."

Komt er een vervolg op 21Minuten? Dat hangt onder meer af van wat er met de resultaten van het onderzoek gebeurt, zegt Draijer. "Als we zien dat hier een positieve swing uit komt, zullen we zeker overwegen om het volgend jaar weer te doen."

Het volledige rapport is als pdf-bestand te downloaden via www.21minuten.nl
 
"The Future Starts Here!"