Neoweb.nl

Legoland volgt kinderen via technotuigje

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.792
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Legoland volgt kinderen via technotuigje
« on: June 27, 2004, 05:40:42 PM »
Legoland volgt kinderen via technotuigje

bron: nu.nl

KOPENHAGEN - Kind verdwaald, ouders in paniek en een verpest dagje uit. Dat komt deze zomer niet meer voor in het Deense pretpark Legoland. Alle kinderen krijgen namelijk een armband met daarin een chip, die precies ziet waar de verloren zoon of dochter zich bevindt. De ouders worden via een sms-bericht op de mobiele telefoon op de hoogte gebracht van de locatie van het verdwaalde kind.

Een woordvoerder van de Club van Elf, waaronder verscheidene Nederlandse pretparken vallen zoals de Efteling, het Dolfinarium en het Land van Ooit, zegt geen informatie te hebben dat Nederlandse parken op korte termijn ook met een zogeheten RFID-armband gaan werken. "Ik weet dat er internationaal over wordt gesproken en dat bedrijven ermee bezig zijn'', zei de woordvoerder.

De RFID-armband (radio frequency identification) geeft voeding aan de discussie over privacy. Legoland kan namelijk via het technotuigje goed zien bij welke attractie lang wordt stilgestaan en waar aan voorbij wordt gelopen.

Offline fleprick

  • *
  • 2
  • +1/-0
Re: Legoland volgt kinderen via technotuigje
« Reply #1 on: June 30, 2004, 01:01:46 PM »
Wat kan iemand op deze vorm van privacy schending tegen zijn?

Er is over algemeen na te gaan dat je binnen bent (door bijv. pin betaling, nummerbord bij de parkeerplaats, foto bij een attractie etc.), en wat maakt het dan uit dat het attractiepark dan ook weet hoelang/hoevaak/hoelaat iemand bij een attractie is?

Waar moeten we bang voor zijn: zal Legoland bezoekers die vaak in een attractie gang gepersonaliseerde reclame foldertjes opsturen om juist die attractie te promoten?

Ik verwacht zelf dat het slechts gebruikt wordt om de massa te analyseren, en daardoor de ideale routes te creƫren, langs vaak bewandelde routes extra eet tentjes, of als blijkt dat iedereen rond dezelfde tijd bij een attractie staat er voor zorgen dat er een betere spreiding komt.
Uiteraard is deze informatie ook te krijgen zonder RFID, maar de toegevoegde waarde van RFID kan dan zijn dat de volgorde tussen attracties te meten is, en dat het veel nauwkeuriger is.

En buiten dat, met zo'n armbandje: je kiest er zelf voor om je kind zo'n bandje te geven. Wat mij betreft zou iedereen zo'n bandje mogen krijgen, voor Legoland is dat natuurlijk ideaal om marketing informatie te krijgen. Maar laat het dan wel een keuze blijven, dus niet dat het verplicht wordt, om de privacy bewuste consument niet tegen het hoofd te stoten  ;).