Neoweb.nl

Fusie, een koud kunstje?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Odysseus

• *
  • 31
  • +15/-0
Fusie, een koud kunstje?
« on: September 24, 2004, 11:38:32 AM »
Sinds het debacle van Pons en Fleischmann in 1989 leek het er sterk op dat “koude fusie” een stille dood was gestorven. Het onderwerp werd algemeen vermeden in wetenschappelijke kringen en niemand wilde er nog openlijk zijn naam aan verbinden. Fusie bij kamertemperatuur was -in overeenstemming met alle natuurwetten- gebakken lucht.
Tot mijn verbazing las ik onlangs dat onderzoek onverminderd blijft verder gaan, maar dan wel achter gesloten deuren. Ondanks alles blijft het taboe namelijk voortbestaan. Er zouden zelfs nieuwe termen bedacht worden om toch maar niet met koude fusie geassocieerd te worden. Na verder zoeken, vond ik op  http://jlnlabs.online.fr/cfr/ een hele reeks proefnemingen en hun evaluatie. Het lijkt me allemaal erg indrukwekkend. Van de fysica erachter snap ik echter bitter weinig, dus vraag ik het hier maar even. Wat zie je nu eigenlijk gebeuren?  Is de techniek rendabel (op grote schaal)?  Of is dit gewoon een sterk staaltje pathologische wetenschap?
 ???
Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
Re: Fusie, een koud kunstje?
« Reply #1 on: September 24, 2004, 12:06:57 PM »
Tja...moeilijk te zeggen.
Er zijn veel reacties waarbij warmte wordt opgewekt. Maar deze vorm van energie opwekking is puur chemisch. (moleculen veranderen in andere moleculen).

Of atomen echt bij kamertemperatuur kunnen samensmelten tot niewe atomen?
In principe is 'rendabele' kernfusie mogelijk met atomen met een atoomnummer kleiner dan dat van ijzer. Daarna is het rendabeler om kernsplitsing toe te passen.

De meeste atomen onder ijzer reageren gewoon met elkaar. (denk aan waterstof en zuurstof (H2o) of zuurstof en koolstof (CO2) of zuurstof en ijzer (F203) en Natrium en Chloride (NaCL = keukenzout) etc. )

Mij lijkt kernfusie bij deze temperatuur dan ook zeer onwaarschijnlijk.

Wat wel kan is dat een chemische reactie een dermate hoge temperatuur veroorzaakt, dat er spontaan enkele atomen gaan fuseren. De vraag is dan: hoe kun je deze reactie op gang houden en veilig in toom houden...

Offline Vortexx

• **
  • 98
  • +30/-1
  • Skull & Bones Spokesman
« Reply #2 on: November 02, 2004, 03:38:07 PM »
Ik heb de onderzoekers van Sandia voorgesteld om voor de aardigheid eens een Bose-Einstein condensaat in hun Z-pinch machine te stoppen, omdat binnen een dergelijk condensaat de coulomb barriere onderdrukt is, benieuwd of ze er werkelijk mee wat gaan doen, dus als je een grote knal hoort...
« Last Edit: November 04, 2004, 09:56:19 AM by Vortexx »

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #3 on: November 23, 2006, 02:37:31 PM »
als deze vorm van kernfusie werkelijk mogelijk is/was, zouden we er nu toch al wel meer over gehoord moeten hebben? toch?

Maar tot op heden geen patenten, geen persberichten, niets. ...

robbert

« Reply #4 on: August 20, 2007, 03:43:11 PM »
Als je er geen verstand van hebt, graag niet over len want dan kraam je onzin uit...
Belachelijk hoe mensen kunnen praten over chemie, terwijl ze er nix over weten...
Brand je vingers er niet aan, iemand met verstand van chemie, zoals ik, lacht je keihard uit...

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
« Reply #5 on: August 20, 2007, 05:18:35 PM »
beste Robbert,

Wat vindt jij belachelijk in dit topic?
En hoe sta jij tegenover kernfusie bij kamertemperatuur? Is het mogelijk?

Greetz,

Merky

Offline matti

• 278
  • +13/-2
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #6 on: February 16, 2008, 10:47:38 AM »
Hij was een gast gewoon eens wat wilde zeggen.
Kernfusie bij kamertemperatuur is mogelijk indien men de Van der Waals krachten kan omzeilen.
Maw ongedaan maken.
ietwat kan bij zeer koude temperaturen 1K en minder.
Maar bij kamertemperatuur is dat dan wel niet!
Mijn mening hou het bij de warme.
Indien ze koud kon hadden sterren dat wel gedaan.