Neoweb.nl

SED technologie in beeldschermen

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
SED technologie in beeldschermen
« on: October 03, 2004, 08:25:26 PM »
Toshiba demonstreert tv met SED-beeldscherm

bron: MSNBC & Tweakers.net

Toshiba toonde deze week een exemplaar van een plat beeldscherm dat gebaseerd is op de zogenoemde SED-technologie, zo is te lezen bij MSNBC. SED staat voor Surface-conduction Electron-emitter Display en is net als CRT gebaseerd op het uitzenden van elektronen. In plaats van een elektronenstraal uit een kanon te schieten en deze straal door afbuiging te positioneren op het scherm, wordt bij SED voor iedere pixel een aparte elektronenuitstraler gebruikt. Met de techniek is het mogelijk grote en platte beeldschermen te maken met een grote helderheid en een laag energiegebruik.

Simpel gezegd bestaat een SED-scherm uit twee glasplaten die op kleine afstand van elkaar zijn geplaatst met daartussen een luchtledige ruimte. Een van beide is voorzien van elektronenuitzenders, die bestaan uit kleine elektrodes met een dun laagje van palladiumoxide-deeltjes. Dit laagje wordt op bepaalde punten onderbroken door een dunne kloof waardoor elektronen worden uitgezonden als er spanning op de elektrodes komt te staan. Sommige elektronen botsen daarbij tegen de andere glasplaat die voorzien is van een fosforachtige coating en dus licht gaat uitstralen.

Volgens Canon, de partner die samen met Toshiba onder de naam SED werkt aan de technologie, is de beeldkwaliteit van de schermen gelijk aan die van CRT-schermen. Een snelle verversing van het beeld en de grote inkijkhoek worden daarnaast als voordelen genoemd. Toshiba zal SED vooral gaan gebruiken voor grote televisies, vanaf 40 inch, en zal PDP en LCD daarnaast blijven gebruiken. Voor april 2006 moeten de eerste exemplaren op de markt komen die geschikt zijn voor HDTV en dvd met een hogere definitie. SED zal een bijdrage moeten leveren aan de doelstelling van het bedrijf om in 2010 een zevende van de wereldwijde televisiemarkt in handen te hebben.