Neoweb.nl

Beleven kleinere en grotere dieren tijd op dezelfde manier?

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Charlie

• *
  • 7
  • +5/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Beleven kleinere en grotere dieren tijd op dezelfde manier?
« on: October 05, 2004, 04:51:32 PM »
Ik vraag mij het volgende af.

Als je kijkt naar de verhouding tussen de grootte van dieren en de snelheid waarmee zij zich kunnen bewegen, valt op dat in grote lijnen de kleinste dieren het snelst bewegen.
Hun harten klopper ook sneller. Alle dieren hebben in een leven ongeveer evenveel hartslagen, maar dat terzijde.

Onze ogen kunnen maximaal ongeveer 25 beelden per seconde waarnemen. Stel nu dat dat een beperkende factor zou zijn voor ons doen en laten: ons bewegen, ons denken (het merendeel van wat wij doen is gekoppeld aan ons gezichtsvermogen), ons doen.

Zou het dan zo kunnen zijn dat bijvoorbeeld een vlieg de wereld om hem heen veel sneller registreert? Dat hij als het ware een cpu heeft met een hogere kloksnelheid? Dat hij in zijn beleving zijn bijzonder snelle reacties in zijn vluchten veel langzamer voor zich ziet afspelen dan wij die ervaren?

Offline Benontherock

• 436
  • +135/-52
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
Re: Beleven kleinere en grotere dieren tijd op dezelfde manier?
« Reply #1 on: October 06, 2004, 01:20:58 PM »
ik denk het niet, een eendagsvlieg leeft (zoals de naam al zegt) 1 dag. Voor ons is dat belachelijk kort maar voor die vlieg is dat een heel leven.
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
« Reply #2 on: October 06, 2004, 08:06:36 PM »
ik denk het niet, een eendagsvlieg leeft (zoals de naam al zegt) 1 dag. Voor ons is dat belachelijk kort maar voor die vlieg is dat een heel leven.

En die beleeft de tijd dus wel anders dan wij...
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline Charlie

• *
  • 7
  • +5/-0
« Reply #3 on: October 07, 2004, 03:28:23 PM »
Weet iemand of hier wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan?

Je zou ook nog een stap verder kunnen gaan. Je zou kunnen denken dat tijdsbeleving misschien ook bij mensen onderling verschilt. Of dat het per mens van tijd tot tijd verschilt.

Een nog verdere stap zou zijn er bepaalde psychologisch-medische aspecten aan te verbinden: stressverschijnselen bijvoorbeeld.

Maar voorlopig ben ik nog erg benieuwd naar mijn oorspronkelijke vraag.

Carel

defiant

« Reply #4 on: February 08, 2005, 09:24:59 AM »
hier heb ik laats wat over gezien op tv .. het kwam er op neer dat je per moment de tijd anders ervaart.
als je bijvoorbeeld op het punt staat een ongeluk te krijgen zal de tijd hééél langzaam gaan (wie heeft het niet meegemaakt?) als je het leuk hebt vliegt de tijd voorbij...

Offline xenobinol

• *
  • 2
  • +2/-0
« Reply #5 on: June 01, 2005, 10:19:54 AM »
Volgens mij heeft de beleving van tijd met name te maken met de afstand tussen de neuronen.
Aangezien de af te leggen afstand tussen de neuronen bepalend is voor de reactie tijd.
Een langere af te leggen weg zal de beleving van tijd vertragen.
Kleine organismen hebben daarnaast het voordeel dat door hun kleine massa en afmeting sneller kunnen bewegen.
Einstein bracht de relatieve beleving van tijd tot uiting in het volgende citaat:

"When a man sits with a pretty girl for an hour, it seems like a minute. But let him sit on a hot stove for a minute and it’s longer than any hour. That’s relativity."

Offline Robert

• 3.079
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #6 on: June 01, 2005, 11:41:10 AM »
Als je jong bent duurt de zomervakantie echt heel lang.
Maar naarmate je ouder wordt duren vakanties, weken, dagen, jaren steeds korter.
Je vergelijkt de tijd namelijk met de tijd die je al mee hebt gemaakt.

Wat is 6 weken vakantie op een kinderleven van 5 jaar oud?
Wat is een week op een leven van 70 jaar?
Wat is 10 minuten wachten voor een kind dat van tafel wil.
Wat is een half uur in de auto wachten voor een persoon die dagelijks 2 uur in de file doorbrengt.

Het gaat er daarbij ook om wat je meemaakt.
Ga maar eens 8 uur lang in de polder zitten. (dan kom je echt wel tot rust!)
of ga 8 uur lang intensief gamen!  (zo voorbij!)

Een ééndagsvlieg maakt niet echt veel mee.
Hij vliegt, ziet een keer een boom en een andere vlieg,  wordt een keer naar links en naar rechts geblazen, maar mist een heleboel!
Deze vlieg kent geen seizoenen, kent geen sneeuw, hagel, orkanen, etc. Kent geen gebruiksobjecten, kent maar een beperkt aantal geluiden, sensaties en impressies.
Je zou dus denken dat deze vlieg weinig mee maakt en dus een soort saaie lange dag beleeft.

Toch kan deze vlieg de hele dag bezig zijn met ontdekken. Hij ziet niet 1 boom, maar 100
Komt verschillende bloemen tegen. Verschillende vormen. Verschillende andere insecten.
Komt in minime temperatuursschommelingen. Op deze manier kan de vlieg de hele dag nieuwe sensaties op doen.
Zijn dag zit dan zo vol, dat hij inderdaad voorbij vliegt.. Maar hij maakt zoveel mee, dat het apart is dat het allemaal in één dag kan gebeuren!

..Kortom.. Ik weet het ook niet..  ;)

Hans

« Reply #7 on: June 13, 2005, 08:31:12 AM »
Ik weet wel dat de tijd véél langer duurt als ik op m'n werk ben!  :-\

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
« Reply #8 on: June 13, 2005, 11:05:38 AM »
Een maandag ochtend duurt langer dan een vrijdag middag!  ;)

Offline energysus

• **
  • 59
  • +13/-0
« Reply #9 on: December 06, 2005, 06:40:11 PM »
Tijd bestaat niet, je moet dus eigenlijk altijd praten over "tijdsbesef". Een vlieg zal in zijn levn maar 1 doel hebben denk ik en dat is voortplanten. wij als mensen hebben toch best lang nodig om een kind te baren. vanaf het begin van de pubertijd zal voortplanting mogelijk zijn. Maar een vlieg heeft maar 1 dag nodig om zich voort te planten en/of eitjes te leggen. Ik denk dus dat je tijdsbesef samenhangt met het doel waarvoor je op aarde bent; voortplanten bijv. Maar jah dit is echt zo'n onderwerp waar over 0je kan speculeren, het is allleen niet te bewijzen.
don't make too much love because then there are more people who die in war.

Offline flambojan

• **
  • 97
  • +17/-1
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #10 on: January 02, 2006, 09:56:36 PM »
tijd zoals wij die definieren bestaat inderdaad niet. Maar gebeurtenissen kunnen niet tegelijk gebeuren. Het verschil noemen wij tijd.

Offline margrietp2006

• *
  • 1
  • +1/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
« Reply #11 on: February 02, 2006, 05:22:42 PM »
Ik denk dat dit wel zo kan zijn. Als je een vlieg n.l. met gewone of snelle actie benadert, kun je hem nooit vangen. Benader je de vleig daarentegen heel erg langzaam, dan kan hij je niet zien.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #12 on: February 02, 2006, 06:58:39 PM »
Ik denk dat dit wel zo kan zijn. Als je een vlieg n.l. met gewone of snelle actie benadert, kun je hem nooit vangen. Benader je de vleig daarentegen heel erg langzaam, dan kan hij je niet zien.

ja , maar is dat niet een reactie op? gewoon een soort instinct?

Als er een object snel naar de vlieg toe komt, zal de vlieg waarschijnlijk gevangen/geplet worden door dit object. Om dit te voorkomen vliegt de vlieg snel in tegengestelde richting.
Als er langzaam iets op de vlieg af komt, ziet hij het niet als een bedreiging en blijft rustig zitten. Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met het "niet kunnen zien".