Neoweb.nl

Computer besturen met de hersenen

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Computer besturen met de hersenen
« on: October 15, 2004, 10:38:42 AM »
Computerbesturing via hersenen realiteit geworden

Bron: Yahoo & Tweakers.net

In de Verenigde Staten hebben enkele wetenschappers voor een doorbraak gezorgd in het geven van opdrachten aan computers door niet meer te doen dan te denken. Door middel van een honderdtal sensors die ingeplant werden in het hoofd van een verlamde persoon, was deze in staat het computerspel Pong te spelen met een nauwkeurigheid van zeventig procent. Ook het bedienen van een tv of het ophalen van e-mails behoort tot de mogelijkheden. Deze technologie opent geheel nieuwe perspectieven, zo zouden protheses gebruikt kunnen worden als echte ledematen.

De onderzoekers zijn er overigens van overtuigd dat het in de toekomst mogelijk zal zijn om de technologie in een soort helm te implementeren, zodat de sensoren niet langer ingeplant zouden moeten worden in de hersenen. Het belangrijkste criterium in dit onderzoek is dat de computer zich aanpast aan de gedachten en leert welke gedachte een bepaalde actie tot gevolg moet hebben, zodat de patiënt of gebruiker niet anders moet gaan leren denken om de computer te kunnen besturen.

link:http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&u=/usatoday/20041011/tc_usatoday/scientistsgingerlytapintobrainspower&e=2

christian

Re: Computer besturen met de hersenen
« Reply #1 on: January 12, 2005, 04:34:27 PM »
In China zijn er onderzoekers in geslaagd de hersenen uit te lezen om zo bepaalde 'basic' gedachten uit te lezen. Zo kan de proefpersoon heel hard aan een fiets denken, waarna het woordje FIETS in een tekstverwerker verschijnt... zeeeeer grappig!!  :o

Offline admin

• The Admin
  • 582
  • +112/-10
  • Neoweb Technologie Forum
    • www.neoweb.nl
« Reply #2 on: January 12, 2005, 08:49:51 PM »
Ik vind dat niet echt grappig.. . meer een ENORME doorbraak!  8)
"The Future Starts Here!"

Offline vlieg

• *
  • 9
  • +7/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #3 on: January 13, 2005, 08:19:49 PM »
Ik denk dat het minder spannend is als we denken... volgens mij werkt het ongeveer zo: het schijnt zo te zijn dat bepaalde gebieden in de hersenen specifieke informatie opslaan. Die gebieden zijn aan te tonen door bepaalde technieken (PET, fMRI, ERP). Ik denk dat het enkel voor bepaalde items werkt, maar niet voor alles wat je maar denkt!?

Offline Zachary

• 121
  • +10/-3
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #4 on: August 23, 2005, 01:46:33 PM »
Ik vind het wel super hoor. Ik bedoel dat het geweldig is, ik had gisteren nog iets geschreven dat het er nog is aan te komen dat windows met je gedachte bestuurd kon worden. Het is ook een goede vooruitgang. En dat zeker voor mensen die lichamelijke afwijkingen hebben en die het hard nodig hebben, komt ziet iets als een wonder!

Geweldig! :o
Enjoy life! Maybe you live once...so don't screw up!!!