Neoweb.nl

VN verwacht in 2007 enorme toename van huishoudrobots

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« on: October 25, 2004, 01:22:38 PM »

Bron: PC Magazine & Tweakers.net

De United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) voorspelt dat er in 2007 zevenmaal zoveel robots zullen zijn voor huishoudelijke taken en vermaak dan dat nu het geval is. Vorig jaar reden er 610.000 robots rond die zich bijvoorbeeld bezighielden met stofzuigen of grasmaaien. Tweederde van deze robots zijn in 2003 aangeschaft. In 2007 zullen er 4,1 miljoen robots zijn die zich bezighouden met dit soort huishoudelijke taken. Ook robots die moeten zorgen voor gezelschap en vermaak zullen flink in aantal stijgen. In 2003 waren er ongeveer 137.000 van dit soort robots in omloop. Het gaat hier om robots als Sony's Aibo. In 2007 zijn dit er naar verwachting 2,5 miljoen. Dit alles heeft de UNECE bekend gemaakt in de 414 pagina's tellende 2004 World Robotics Survey.

Ook de markt voor industriële robots gaat tussen nu en 2007 flink groeien. In de afgelopen jaren was deze groei heel grillig. Het ene jaar een stijging, het volgende jaar niet. De afgelopen drie jaar laat de groei echter constant een stijgende lijn zien. Vooral in Amerika en Europa begint de robotica steeds verder op te rukken. Ondanks de economische problemen is er in de Verenigde Staten een groei van 28 procent te zien. De stijging in de komende jaren zal vooral het gevolg zijn van het toenemende aantal servicerobots. Het gaat hier dan vooral om robots die helpen in een laboratorium, het leger, onder water, bij zoek- en reddingsacties en bij het betere schoonmaakwerk. Enkel voor medische robots zien de onderzoekers het een beetje somber in. Deze ontwikkelen zich toch niet zo snel als eerder verwacht werd.

Offline Zachary

• 121
  • +10/-3
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: VN verwacht in 2007 enorme toename van huishoudrobots
« Reply #1 on: August 25, 2005, 01:38:51 AM »
Dat is best wel snel eigenlijk, maar in 2007. Ik vraag me af hoe die eruit gaan zien... ;D
Enjoy life! Maybe you live once...so don't screw up!!!

Offline djenghiz

• *
  • 13
  • +4/-0
  • De oplossing volgt vanzelf.
« Reply #2 on: August 26, 2005, 10:34:36 AM »
Dat is best wel snel eigenlijk, maar in 2007. Ik vraag me af hoe die eruit gaan zien... ;D

Ik denk dat je er weinig van gaat zien.
De prijzen voor een robot zijn erg hoog voor een relatief nutteloos product. Enkel in fabrieken en andere instellingen, waar er voldoende geld voorhanden is, zullen ze voorlopig oprukken.

Voordat "nuttige" robots voor de consument beschikbaar komen moet er nog veel ontwikkeld worden.
Of je moet een robothondje met basisprotocollen een grote vooruitgang willen noemen!

De enige nuttige toepassing die ik laatst heb gezien, waarmee je nog wel eens in contact kunt komen is de mobiele dokter. Maar ik durf dat nou niet echt een robot te noemen. Het lijkt er in ieder geval wel op.

http://medischcontact.artsennet.nl/content/dossiers/1099179160/56219/AMGATE_6059_138_TICH_R112686513619063/

van de site "Het zijn robots die door een arts worden aangestuurd ".

Offline Zachary

• 121
  • +10/-3
« Reply #3 on: August 30, 2005, 02:19:49 AM »
Ik weet het nog niet, ik denk dat ze wereldwijd een toename zullen zien. Maar ik denk zelf dat de markt pas ergensin 2010 voller wordt en dat je in nederland er ook meer ziet.

Nog niet in 2007! 8)

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
« Reply #4 on: August 31, 2005, 03:25:54 PM »
Ik denk wel dat er in de nabije toekomst een grote toename van huishoudrobots zal zijn.
De stofzuigrobots zijn zeer handig en ik denk dat iedereen binnenkort wel een robot in plaats van een gewone stofzuiger koopt. ik zie het nog wel voor me in 2007.  :)
Naast amerika en europa wordt er in Japan ook veel van robots gebruik gemaakt. door de vergrijzing zijn robots steeds meer nodig.

Offline Zachary

• 121
  • +10/-3
« Reply #5 on: September 07, 2005, 02:35:36 AM »
Bij een andere artikel hier vroeg iemand dat ook al, en Philips had er ook eentje koste 250 euro ongeveer... 8)