Neoweb.nl

Aids

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Turkish_boy

Aids
« on: October 25, 2004, 05:31:39 PM »
Ik ben niet zo slim, maar wil graag weten of er vaccinaties bestaan tegen aids. Ik heb er op school wel voorlichting over gehad maar ben gewoon benieuwd. Ik lees dat het de witte bloedcellen aanvalt. Ik heb eigenlijk wel een oplossing gewoon nieuwe witte bloedlichaampjes inspuiten die bij je passen. Dat lijkt me een beetje te simpel ik wil graag uitleg.

Guest

Re: Aids
« Reply #1 on: October 27, 2004, 12:00:21 AM »
Ja, je hebt totaal gelijk je bent niet zo slim....

En nee (wat een schok) zo simpel gaat het niet als het enige wat nodig was een paar nieuwe witte bloedcellen in spuiten zou je toch wel denken dat iemand anders dan jij erop zou zijn gekomen. (trouwens ffzodat je het weet witte bloedcellen worden door je lichaam aangemaakt en witte bloedcellen zouden eigenlijk als hun "werk"goed uit konden voeren de aids cellen aanvallen,  want rara witte bloedcellen zijn de "beschermers"van je lichaam). Dus misschien moet je ietsje beter gaan opletten bij je biologie lessen en niet van die domme vragen stellen op forums oke! ik hoop dat ik je van dienst ben geweest
« Last Edit: October 27, 2004, 04:01:48 PM by admin »

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
« Reply #2 on: October 27, 2004, 12:56:49 PM »
Bestaat er een vaccinatie tegen AIDS?

...nee helaas nog niet.

De medische wetenschap is er nog altijd niet in geslaagd om een vaccinatie tegen aids te ontwikkelen. Wel zijn er de zogenaamde aids-remmers, medicijnen die het leven van een aids-patiënt enigszins kunnen verlengen. Toch heeft maar 2% van alle geïnfecteerden de beschikking over die medicijnen. Naast een tekort aan medicijnen is er misschien wel een nog groter probleem: het stigma rond de ziekte en seks in het algemeen. Hierdoor is het erg moeilijk om mensen voor te lichten over aids en hiv. Het taboe op het praten over seks maakt dat mensen erg onwetend zijn over bijvoorbeeld het gebruik van voorbehoedsmiddelen, wat het virus alleen maar meer kans geeft zich te verspreiden.

Uit: http://www.www.kansopgezondheid.nl/index.php?page=0_1_2&caseId=7

andere links naar informatie over AIDS:
http://www.e-gezondheid.be/guide/article_3993_888.htm
« Last Edit: October 27, 2004, 04:02:25 PM by admin »
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline Turkish_boy

• *
  • 13
  • +7/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #3 on: October 27, 2004, 02:04:05 PM »
Ja, je hebt totaal gelijk je bent niet zo slim

En nee (wat een schok) zo simpel gaat het niet als het enige wat nodig was een paar nieuwe witte bloedcellen in spuiten zou je toch wel denken dat iemand anders dan jij erop zou zijn gekomen. (trouwens ffzodat je het weet witte bloedcellen worden door je lichaam aangemaakt en witte bloedcellen zouden eigenlijk als hun "werk"goed uit konden voeren de aids cellen aanvallen,  want rara witte bloedcellen zijn de "beschermers"van je lichaam). Dus turk misschien moet je ietsje beter gaan opletten bij je biologie lessen en niet van die domme vragen stellen op forums oke! ik hoop dat ik je van dienst ben geweest

Het was maar een vraag! Ik heb gehoort van stamcellen dat ze zich kopieren. Als je nou een witte bloedcel uit een lichaam haalt en die naast een stamcel legt heb je een witte bloedcel gemaakt dan is het kwestie van inspuiten.

Ik zit op ICT en dat heeft niks met zulke dingen te maken ik vroeg het me alleen maar af.
« Last Edit: October 27, 2004, 04:00:18 PM by admin »
Heb respect voor de medemens.
Heb respect voor elkaar.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
    • Homepage familie bosma
« Reply #4 on: October 28, 2004, 11:55:34 AM »
Er wordt wel onderzoek verricht naar behandeling en genezing met behulp van stamcellen ('weten nog niet wat ze moeten worden').

Ik heb gisteren naar het programma 'Explorations' op National Geographic gekeken, dat over het menselijk lichaam ging.
Er werden experimenten gedaan met muizen die het ruggenmerg gebroken hadden. Deze muizen spoten ze in met stamcellen, die zich bij de breuk inderdaad ontwikkelden tot de juiste zenuwcellen, die het ruggenmerg weer repareerden. Na verloop van tijd hadden de muizen weer vrijwel de volledige functies in het achterlijf terug! Ze konden weer normaal lopen!

Het zou in de toekomst dus ook zeer goed mogelijk om snel wittebloedlichaampjes te produceren om het afweersysteem op te krikken.

Offline Turkish_boy

• *
  • 13
  • +7/-0
« Reply #5 on: October 28, 2004, 07:11:29 PM »
Juist ik heb preciez zelfde gezien. Ik denk dat ze met stamcellen veel ziektes in het toekomst kunnen genezen incl aids, kanker. Of het word iets waar je mee moet leren leven. Dus om de maand een prikje met nieuwe stamcellen om witte bloedcellen te laten maken.

Dan heb ik nog een vraagje, vaccinatie is toch alleen maar voorkomen. Dus als je al besmet bent helpt het niet?!
« Last Edit: October 28, 2004, 07:20:30 PM by Turkish_boy »
Heb respect voor elkaar.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
    • Homepage familie bosma
« Reply #6 on: October 28, 2004, 09:30:15 PM »
Een vaccin bevat een hoeveelheid van het virus, die inactief is gemaakt. Als je deze binnenkrijgt wordt je dus niet ziek. Het lichaam gaat het virus herkennen waarna er een antistof voor gemaakt kan worden zodat het lichaam deze kan bestrijden.
Wanneer je later door een actief virus geïnfecteerd raakt, wordt dit virus onmiddelijk bestreden. Het lichaam kan namelijk al de antistoffen hiervoor aanmaken door de vaccinatie.

Het is niet echt effectief om iemand te vaccineren, terwijl diegene de ziekte al heeft. Het lichaam is al getroffen en het imuunsysteem verzwakt. In een dergelijk geval is het veel beter om de zieke persoon met antistoffen in te enten, zodat de ziekte (het virus) onmiddelijk bestreden kan worden.

Vergeet niet het verschil tussen een vaccinatie en een enting met antistoffen.
Een vaccin is niet geschikt om een al heersende ziekte te bestrijden, maar wel om te voorkomen (het lichaam kan antistoffen maken).

Antistoffen zijn geschikt om een ziekte te genezen, maar niet om ziekten te voorkomen. Na de inenting met antistoffen gaat het lichaam niet automatisch deze antistoffen maken, dit is alleen het geval bij een vaccin.

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben.

infosite over vaccineren:
http://www.kindengezin.be/Themas/Vaccineren/Hoe_werkt_een_vaccin/default.jsp

Offline Turkish_boy

• *
  • 13
  • +7/-0
« Reply #7 on: October 28, 2004, 10:54:46 PM »
Zoals ik het begrijp help een vaccinatie niet bij mensen die al besmet zijn. Dus als iemand aids heeft kan hij niet worden genezen van aids doormiddel van vaccinatie(als die uitgevonden word) maar moet ie antistofen hebben en die is er nog niet! Dus gaat ie alsnog dood of begrijp ik dat verkeert?
Heb respect voor elkaar.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
    • Homepage familie bosma
« Reply #8 on: October 29, 2004, 10:44:48 AM »
Dat ie dood gaat is misschien een beetje hard gezegd. Ik weet niet hoe mensen met AIDS behandeld worden.

Zodra er een vaccin is ontwikkeld, kunnen er ook antistoffen worden geproduceerd in een lab om zieke mensen daar mee in te enten. Vaccin en antistoffen zijn in principe gelijkertijd beschikbaar om in te enten.

Offline Turkish_boy

• *
  • 13
  • +7/-0
« Reply #9 on: October 29, 2004, 04:15:34 PM »
Dat ie dood gaat is misschien een beetje hard gezegd. Ik weet niet hoe mensen met AIDS behandeld worden.

Zodra er een vaccin is ontwikkeld, kunnen er ook antistoffen worden geproduceerd in een lab om zieke mensen daar mee in te enten. Vaccin en antistoffen zijn in principe gelijkertijd beschikbaar om in te enten.

Ik las op een aids site dat er 80%kans bestond dat er binnen 10 jaar een vacinatie word ontwikkeld. Dus de mensen die nu worden besmet hebben 10 jaar te gaan met remmers nog meer dus hebben ze een groot kans op overleving? Sorry als ik van die domme vraagen stel.
Heb respect voor elkaar.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
    • Homepage familie bosma
« Reply #10 on: October 29, 2004, 04:36:23 PM »
Je stelt helemaal geen domme vragen. Dit forum is ook voor mensen met allerlei vragen die gewoon meer over bepaalde zaken willen weten. Al je vragen zijn welkom op NEOWEB.  8) ;)

Ik heb eigenlijk niet zoveel kennis over Aids. Ik zou me er meer in moeten verdiepen, hoe het is om Aids te hebben en hoe men er mee leeft.

Aids wordt veroorzaakt door HIV (Humaan Immunodeficiëntie Virus). Als iemand geïnfecteerd raakt met het HIV-virus, hoeft het nog niet zo te zijn dat hij/zij ook daadwerkelijk ziek wordt. Als hij/zij niet ziek wordt, dan is diegene zogenoemd zero negatief. Als de betreffende persoon wel ziek gaat worden en symptomen toont, dan is diegene zogenoemd zero positief.
Iemand die zero negatief is kan echter op latere leeftijd de ziekte nog wel krijgen.

Het HIV virus, kan het afweersysteem van de getroffen persoon zodanig verzwakken (in dat geval wordt het zero positief genoemd), dat hij/zij zomaar allerlei ziektes krijgt, die normaalgespoken niet zomaar of nauwelijks voorkomen bij mensen van dezelfde leeftijd. De ziektes zijn ook veel heviger dan bij gezonde mensen, de patiënt heeft immers een zeer zwak afweermechanisme gekregen.

Twintig jaar nadat in de Verenigde Staten aids voor het eerst werd ontdekt is er veel vooruitgang geboekt op het gebied van behandeling van de hiv-infectie met hiv-remmers. Deze zijn in veel gevallen in staat de ziekte aids te voorkomen of uit te stellen. In plaats van het vooruitzicht van allerlei aandoeningen tot de dood erop volgt - zo kenmerkend voor de ziekte aids - is er nu zicht op leven met hiv.

Het moet wel mogelijk zijn om met aids even te wachten. Het probleem is echter dat besmette mensen in derdewereld landen niet zolang kunnen wachten, omdat daar een goede behandeling vaak ontbreekt.

meer info over Aids: www.aidsfonds.nl

Offline Turkish_boy

• *
  • 13
  • +7/-0
« Reply #11 on: October 30, 2004, 12:21:03 AM »
Je stelt helemaal geen domme vragen. Dit forum is ook voor mensen met allerlei vragen die gewoon meer over bepaalde zaken willen weten. Al je vragen zijn welkom op NEOWEB.  8) ;)

Ik heb eigenlijk niet zoveel kennis over Aids. Ik zou me er meer in moeten verdiepen, hoe het is om Aids te hebben en hoe men er mee leeft.

Aids wordt veroorzaakt door HIV (Humaan Immunodeficiëntie Virus). Als iemand geïnfecteerd raakt met het HIV-virus, hoeft het nog niet zo te zijn dat hij/zij ook daadwerkelijk ziek wordt. Als hij/zij niet ziek wordt, dan is diegene zogenoemd zero negatief. Als de betreffende persoon wel ziek gaat worden en symptomen toont, dan is diegene zogenoemd zero positief.
Iemand die zero negatief is kan echter op latere leeftijd de ziekte nog wel krijgen.

Het HIV virus, kan het afweersysteem van de getroffen persoon zodanig verzwakken (in dat geval wordt het zero positief genoemd), dat hij/zij zomaar allerlei ziektes krijgt, die normaalgespoken niet zomaar of nauwelijks voorkomen bij mensen van dezelfde leeftijd. De ziektes zijn ook veel heviger dan bij gezonde mensen, de patiënt heeft immers een zeer zwak afweermechanisme gekregen.

Twintig jaar nadat in de Verenigde Staten aids voor het eerst werd ontdekt is er veel vooruitgang geboekt op het gebied van behandeling van de hiv-infectie met hiv-remmers. Deze zijn in veel gevallen in staat de ziekte aids te voorkomen of uit te stellen. In plaats van het vooruitzicht van allerlei aandoeningen tot de dood erop volgt - zo kenmerkend voor de ziekte aids - is er nu zicht op leven met hiv.

Het moet wel mogelijk zijn om met aids even te wachten. Het probleem is echter dat besmette mensen in derdewereld landen niet zolang kunnen wachten, omdat daar een goede behandeling vaak ontbreekt.

meer info over Aids: www.aidsfonds.nl

Oke, ik zie aan je tekst dat je wel een beetje weet waar je over praat. Dan wil ik graag 1 ding weten. Hoe hoog schat jij de kansen in dat er in het komende 5a 10 jaar een vaccinatie word ontwikkeld?
Heb respect voor elkaar.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
    • Homepage familie bosma
« Reply #12 on: October 31, 2004, 10:21:01 AM »
ik denk dat de kans dat er binnen 5 jaar een vaccin wordt ontwikkeld zo'n 30% is.

binnen 10 jaar 75-80%

binnen 20 jaar 90%

Dit is en blijft een schatting

Offline Turkish_boy

• *
  • 13
  • +7/-0
« Reply #13 on: October 31, 2004, 11:22:23 AM »
Juist,

Er is niets dat de mens niet kan genezen. Als er maar genoeg onderzoek naar word gedaan. Ik hoop alleen dat het vaccinatie goedkoop zal zijn. Dan kunnen we het ook aan 3e wereld landen geven en niet alleen aan de rijken.
Heb respect voor elkaar.

Offline Turkish_boy

• *
  • 13
  • +7/-0
« Reply #14 on: October 31, 2004, 11:12:55 PM »
Heb iets bedacht iets heel simpels. Mensen met aids gaan naar het ziekenhuis laten daar al hun bloed leeglopen onder narcose of minimaal 60% en laten doormiddel van donorbloed nieuwe bloed inspuiten. Dan heb je toch weer verse bloed die niet besmet is met het virus? En je kunt met hulp van stamcellen nieuwe wittebloedcellen kweken. Dus dat is ook weer een vertragingstacktiek. Hiv zet zich om binnen 10 jaar in Aids dus als we 60% van ons bloed konden verversen doen we er ongeveer 6 jaar over. Dus om de 5 jaar een nieuwe bloed zou een oplossing kunnen zijn? of niet is dit een absurde idee die iedereen had kunnen verzinnen?
Heb respect voor elkaar.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
    • Homepage familie bosma
« Reply #15 on: November 01, 2004, 12:30:00 PM »
Het hiv virus zit niet alleen in het bloed, maar kan ook elders terecht komen, bijvoorbeeld in de lymfevaten.
Goed bedacht, maar helaas...
Bovendien zou het nooit lukken om 100% van de virussen weg te 'spoelen' uit het lichaam.

Het zou de ziekte echter wel veel minder erg kunnen maken.
« Last Edit: November 01, 2004, 12:31:42 PM by harbosma »

Offline Turkish_boy

• *
  • 13
  • +7/-0
« Reply #16 on: November 01, 2004, 05:19:27 PM »
Het hiv virus zit niet alleen in het bloed, maar kan ook elders terecht komen, bijvoorbeeld in de lymfevaten.
Goed bedacht, maar helaas...
Bovendien zou het nooit lukken om 100% van de virussen weg te 'spoelen' uit het lichaam.

Het zou de ziekte echter wel veel minder erg kunnen maken.

Dus heb ik een methode bedacht dat het voor mensen het ziekte lichter maakt? Het gaat mij ook niet om het 100% weg te krijgen maar het ermee kunnen leven. Dus levenslang uitstellen. Dat is op dit moment de beste en snelste optie... een vaccin komt hopelijk later.....

ps: Kijken er medische wetenschappers op deze forum? Zouden ze dit lezen? Zou dit een levenslange uitsteller kunnen zijn?
Heb respect voor elkaar.

Offline Turkish_boy

• *
  • 13
  • +7/-0
« Reply #17 on: November 01, 2004, 07:32:08 PM »
nieuws
Vaccin tegen aids niet effectief
Aidsorganisaties roepen op tot vervolgonderzoek

Amsterdam, 24 februari 2003

Vandaag heeft het Amerikaanse bedrijf Vaxgen de eerste resultaten bekendgemaakt van een wereldwijde studie naar AIDSVAX, een potentieel vaccin tegen hiv en aids. De studie onder 5400 deelnemers vond onder andere in Nederland plaats. Uit het onderzoek bleek dat het aantal hiv-infecties binnen de groep gevaccineerden niet significant lager was dan in de controlegroep die een placebovaccin kreeg. Dit is teleurstellend, maar het onderzoek biedt ook openingen. Hoewel het vaccin voor de totale groep geen bescherming bood, bleek bij zwarte en Aziatische vrijwilligers het aantal hiv-infecties sterk gedaald te zijn. Dit geeft aanleiding tot vervolgonderzoek.

Voor het eerst in de geschiedenis van aids is er een volledig afgerond onderzoek (een zgn. ‘fase 3-studie’) naar de effectiviteit van een aidsvaccin gedaan. Het aantal hiv-infecties binnen de groep gevaccineerden was slechts 3,8% lager was dan in de controlegroep. Om goedkeuring te krijgen van de Amerikaanse FDA (Food and Drug Administration) moest het vaccin tot ten minste 30% minder infecties leiden. Bij twee etnische groepen, te weten zwarten en Aziaten, bleek het aantal hiv-infecties sterk gedaald te zijn in de vaccingroep (78% bij de zwarte deelnemers en 67% bij de twee groepen gezamenlijk). Hoewel het aantal deelnemers uit deze groepen te laag was (resp. 314 en 498) om conclusies te trekken over effectiviteit, bieden deze resultaten een belangrijk aanknopingspunt voor verder onderzoek naar de effectiviteit van dit vaccin.

Wereldwijd namen 5400 mannen en vrouwen uit Canada, de Verenigde Staten, Puerto Rico en Nederland deel aan het AIDSVAX-onderzoek. De proefpersonen waren bij aanvang van het onderzoek hiv-negatief. In totaal zijn de proefpersonen zeven keer gevaccineerd. Eenderde van hen heeft een placebo ontvangen. Bij ieder vaccinatiebezoek werden gesprekken met de deelnemers gevoerd en kwam preventie van hiv aan de orde. Tevens werden condooms uitgereikt. In Nederland namen via de GG&GD in Amsterdam 120 vrijwilligers deel aan de studie.

AIDSVAX bevat nagemaakte delen van een membraaneiwit van het hiv-virus (gp120). Doel was om in het lichaam antistoffen op te wekken die het hiv-virus konden blokkeren. In het merendeel van de vrijwilligers (blanken en Latijns-Amerikanen) bleek het vaccin geen bescherming te bieden. Bij zwarten en Aziaten werd wel een hoge aanmaak van antistoffen gevonden.

De AIDSVAX-studie vormt een belangrijke stap in de ontwikkeling van aidsvaccins, omdat aangetoond is dat het, ethisch en logistiek, mogelijk is om op grote schaal een vaccin onder mensen te testen. Bovendien kunnen de ervaringen die met het AIDSVAX-onderzoek zijn opgedaan waardevol zijn voor het aanpassen en verbeteren van andere vaccins.

Wetenschappelijk gezien wordt de ontwikkeling van een werkzaam vaccin (of werkzame vaccins) haalbaar geacht. Investeren in vervolgonderzoek dient dan ook de hoogste prioriteit te krijgen. Dit laatste mag overigens niet ten koste gaan van de ontwikkeling van nog betere aidsremmers voor reeds hiv-positieve mensen.

Aids Fonds
Hiv-Vereniging Nederland
IAVI (International AIDS Vaccine Initiative) Schorerstichting
Stichting Soa-bestrijding

http://www.aidsfonds.nl/newsview.asp?news=47
--------------------------------------------------------------------

Best wel jammer dat het is mislukt. het is een bericht van vorig jaar dus zitten ze denk nu op een goede weg. Ik hoop dat ze het goed zullen doen na het lezen van deze bericht denk ik dat de vaccinatie toch niet een jaar op 10 op zich zal laten wachten. Ik schat maximaal 5 jaar.
Heb respect voor elkaar.