Neoweb.nl

A.I en grammatica

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sander005

• *
  • 5
  • +4/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
A.I en grammatica
« on: October 29, 2004, 02:44:30 PM »
Hey allemaal

Vaak zit ik te bedenken hoe je A.I kan maken die kan spreken. Maar hoe leer je een Robot spreken. MOet hij dit echt leren of zou je het moeten programmeren en hoe zit het met grammatica.

Hebben julie daar ideën over???

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
Re: A.I en grammatica
« Reply #1 on: November 01, 2004, 08:15:25 AM »
Ik denk dat je al die grammatica regels gewoon moet  programmeren. Als je echte A.I. hebt kan een robot het wel leren denk ik maar het is sneller om het gewoon te programmeren. want zelfs als je intelligentie hebt is het nog niet makkelijk om grammatica te leren. ik heb nou voor het 4de jaar alweer een onvoldoende voor grammatica :P

je moeder

« Reply #2 on: November 05, 2004, 01:36:03 AM »
misgien heb je gewoon geen intelligentie??

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
« Reply #3 on: November 05, 2004, 03:43:53 PM »
misschien heb ik wel gewoon geen zin om al die regels over dt en dat soort onzin te leren.

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
  • Travelling through time
« Reply #4 on: November 05, 2004, 03:58:46 PM »
Maar die robot heeft geen keus, die moet het wel leren.

christian

« Reply #5 on: January 12, 2005, 04:32:24 PM »
Neurale netwerken (interactieve, zelflerende netwerken) zijn in staat menselijke spraak te simuleren. Zij krijgen velen test-frames waarbij zij steeds proberen om de voorbeeldzin na te zeggen. Als reactie daarom krijgt het netwerk te horen of het goed of fout was... zodat steeds de fonologie kan worden aangepast, zodat het na een tijdje automatisch een zin kan oplezen, nazeggen. Neurale netwerken werken met behulp van 'gewichten' in het netwerk, die afgestemt worden op abstracte aspecten van de zin.

Offline dantalion

• *
  • 5
  • +2/-0
« Reply #6 on: January 31, 2005, 12:39:41 PM »
zoek naar ALICE.

Er is hier behalve een tekstversie ook een spraakversie van, die dus antwoord met  een stem op alles wat jij tikt.
Natuurlijk zijn de antwoorden wat beperkt, toch is het heel knap gemaakt, :D
Er bestaan geen feiten, alleen interpretaties

Offline Scarblac

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #7 on: February 08, 2005, 10:44:36 PM »
Vaak zit ik te bedenken hoe je A.I kan maken die kan spreken. Maar hoe leer je een Robot spreken. MOet hij dit echt leren of zou je het moeten programmeren en hoe zit het met grammatica.

Hebben julie daar ideën over???
Dit is niet een probleem, dit is een hele verzameling problemen.

Als de computer niet zelf hoeft te beslissen wat hij gaat zeggen (hij krijgt de zin al van een persoon of zo), dan is het wel te doen. Dat kunnen we al redelijk. Je kunt een woord opdelen in lettergrepen, overgangen tussen lettergrepen enzo, en voor ieder daarvan zijn er in het Nederlands maar een aantal verschillende manieren om het uit te spreken. Door naar de lettergrepen er omheen te kijken kan de computer gokken welke hier gebruikt wordt, hij plakt ze allemaal aan elkaar, en je kunt het resultaat vast wel verstaan.

Dan klinkt het wel heel monotoon, de computer weet niet waar de nadruk moet liggen, alles klinkt hetzelfde, en waarschijnlijk met een vreemd accent.

Grammatica hoeft hij niets van te weten, want die wordt hem al gegeven.

Als je wil gaan uitzoeken wat de computer zou moeten zeggen, of hoe hij dat kan uitdrukken, dan wordt het veel ingewikkelder. Dat kunnen we nog nauwelijks, behalve in simpele gevallen (bijvoorbeeld standaardzinnen waarin alleen wat woorden veranderen).

Offline Zachary

• 121
  • +10/-3
« Reply #8 on: August 22, 2005, 03:41:16 AM »
Je hebt ALICE en Marieke(NL) en nog een paar van die, maar zijn best wel interresant om mee te chatten! Tegen de tijd dat ik een beetje Japans ken spreken de robots wel hoor!

Keep up chatting with them!!! O0
Enjoy life! Maybe you live once...so don't screw up!!!