Neoweb.nl

Kermisattractie: lancering plus vrije val

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Vortexx

• **
  • 98
  • +30/-1
  • Skull & Bones Spokesman
Kermisattractie: lancering plus vrije val
« on: November 02, 2004, 11:02:05 AM »
In de trant van Richard Branson, die Virgin Galactica heeft opgericht en SpaceShipOne suborbitale vluchten als kermisattractie aan de rijken der aarde gaat aanbieden, met als neven-effect een serieuze stap richting volledig orbitale particuliere ruimtevaart te kunnen maken, wil ik een concept voorstellen voor de minder rijken der aarde:

HEt begint allemaal met een heliumballon op 4 km hoogte, waaraan een takel hangt (zoals bij verhuizen).

Door deze takel loopt een kabel in een gesloten lus naar de grond, het doel hiervan is tweeledig:

1. De ballon stationair houden

2. Door op de grond aan de lus te trekken, kan men een doorzichtige cabine met 5 - 10 personen ophijsen.

Nu ja ophijsen, door flink hard te trekken kan men de cabine lanceren, zodat de mensen er een aardige kick van krijgen, maar dat is nog niet alles....

Zodra de cabine helemaal bovenaan is, kun je de kabine met precies gereguleerde snelheid laten vallen en afremmen om de mensen los te laten komen van de vloer en een vrije val vlucht van ongeveer 4 minuten te simuleren.

Ik stel me zo voor dat de cabine bestaat uit een buitenshil van plexiglas gevat in aluminium spanten en de zachte binnenschil bestaat uit doorzichtig kunststof luchtkussen wandbekleding, zodat de mensen nergens hard tegenaan kunnen stoten.

De motor voor het lanceren, dan wel reguleren van de val staat op de grond, zodat de omvang van de ballon beperkt kan blijven.

Tevens kan de kinetische energie die door de vrije val gegenereert wordt, deels teruggelevert worden aan de electromotor, waardoor op de lanceerkosten wordt bespaart.

Leuk allemaal, maar hoe gaat dit helpen om particuliere ruimtevaart te stimuleren?

De opbrengst van deze vluchten zal (uiteraard na aftrek van mijn riante directeursalaris) gebruikt worden om te investeren in grotere balonnen, die grotere cabines kunnen trekken naar grote hoogtes, mischien wel vrije van vluchten van 10 minuten...

Trapsgewijs wil je doorgroeien naar een grote zeppelin in de statosfeer (30 km), waar cabines met
100 man uit hun dak kunnen gaan.

Nu beschik je opeens over een platform dat zichzelf financieel bedruipt, maar tevens kan dienen als een rotovator bolo launch assist, waarbij je de zeppelin gaat gebruiken om een payload naar 60 km hoogte te slingeren:

Zoals je op een ouderwetse schommel hoogte kunt winnen door op de juiste momenten achterover te leunen, zo zullen  de electrische motoren een schommeleffect kunnen bewerkstelligen door middels de kabellussen de zeppelin om zijn lengteas te laten draaien en de lading die via een kabel aan de centrale takel hangt, geleidelijk hoger en hoger heen en weer slingeren.

Vanaf 50-60 km hoogte kun je met veel kleinere raketten wegkomen, wat deze optie binnen het bereik van veel meer bedrijven of zelfs particulieren brengt.

Als aas in de mouw zou je ook een tweetraps rotovator kunnen maken, waarbij aan het eindpunt van de kabel van 35 km een draaipunt zit met daaraan nog een kabel van 35 km, echter de rotatie hiervan is zodanig getimed, dat als het eindpunt van de primaire  kabel naar de grond wijst, de secundaire kabel naar bovenwijst (anders is de kabel te lang en zou de lading in de grond crashen). De rotatiecycli van beide kabels zal zo gekozen moeten worden dat volledige uitstrekking plaatsvind, bovenop de ballon, die zelf op laten we zeggen 35 km zweeft + 2 * 35 km kabellenge = payload op iets meer als 100 km hoogte kunnen slingeren.

Vanaf 100 km hoogte kun je met slechts 1 g versnelling in een lage baan om de aarde komen.

« Last Edit: November 02, 2004, 03:13:37 PM by Vortexx »

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Re: Kermisattractie: lancering plus vrije val
« Reply #1 on: November 03, 2004, 12:52:46 PM »
Het lijk mij dat de heliumballon wel heel erg groot moet zijn om een cabine met daarin 10, laat staan 100 te kunnen tillen. Vooral op grote hoogtes van 60 kilometer. Ik denk dat dan de Bucky Mobiel om de hoek komt kijken:
http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=964.0

http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=1142.0

Het volgende probleem is de beweging van de ballon zelf. Zo'n ballon gaat natuurlijk met de wind mee bewegen. Denk eens na wat er gebeurt in een grote storm of een jetstream hoog in de lucht... niet erg leuk voor de mensen in de cabine.
Dus hoe gaat men die ballon stil in de lucht houden.
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline Elektrofreak

• *
  • 19
  • +7/-0
  • mineral oil.... mmm
« Reply #2 on: November 03, 2004, 11:39:15 PM »
Ik denk dat niet zozeer een ballon op 60 KM hoogte last heeft van jetstream (jetstream zit volgens mij een stuk lager), maar dat de kabels er naar toe juist onderhevig zijn aan die enorme windsnelheden...

Offline Vortexx

• **
  • 98
  • +30/-1
  • Skull & Bones Spokesman
« Reply #3 on: November 04, 2004, 09:59:18 AM »
.....maakt het nog spannender   ;)