Neoweb.nl

Gendoping

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jelmer

Gendoping
« on: December 10, 2004, 03:08:42 PM »
Met verwijzing naar een eerder bericht:

Na doping komt genetische manipulatie
« Gepost op: Augustus 26, 2004, 10:27:55 am »   

lijkt het veld van gendoping mij een interessant discussiepunt.

Gendoping wordt verwacht de toekomst van sport zeer te beinvloeden. Gentherapeutische technieken kunnen voor het sportieve doel worden aangewend om zo de prestaties/herstel te bevorderen. Ethisch zijn er bezwaren op het gebied van sport en gezondheid. Het sportieve bezwaar van fair play wijkt niet af van het argument tegen non-gendoping. Het gezondheidsargument heeft betrekking op het grote risico onder ongecontroleerde condities (anders dan binnen therapeutisch goedgekeurde condities). Hierbij is het ook van belang dat de gevolgen niet te voorzien zijn.

Wat zien jullie als mogelijke gevaren (voor sporter, familie, omgeving etc.)? Uitgaande van het standpunt dat doping moet worden verboden: hoe zou dat volgens jullie kunnen? (individual gene or protein mapping?)

In afwachting,
Jelmer

Offline Tim Homan

• *
  • 9
  • +2/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: Gendoping
« Reply #1 on: December 12, 2004, 09:33:53 PM »
Moeilijk punt, en ik weet er eigenlijk niet zo heel veel van af, ookal heb ik er een tijd geleden een heel stuk over gelezen.

De vraag is natuurlijk, wanneer word iets gendoping, en wanneer is het nog gentherapie... Ik kan me voorstellen dat gentherapie met als doel de ogen van een professionele boogschutter te verbeteren, en zo de prestaties eneneens. Dat dit zowel als gendoping als gentherapie gezien kan worden. Want zijn alle "normalen" voor het menselijk lichaam vastgesteld, en wanneer word iets als therapeutische conditie gezien en wanneer niet?

Wanneer heeft iemand recht op gentherapie en wanneer word het als doping beschouwd?

Misschien kun je wat voorbeelden geven van mogelijke toepassingen van gentherapie als doping. Kan ik er misschien meer over zeggen.

Offline luutje

• *
  • 5
  • +9/-1
  • FRET, de beste uitvinding sinds het gesneden brood
Re: Gendoping
« Reply #2 on: December 21, 2004, 10:03:56 PM »
Raar, dat als gentherapie nog niet alle patienten heeft genezen die ermee geholpen kunnen worden, nog niet beter zijn en de therapie wel voor doping gebruikt wordt.
Het zal denk niet lang duren voor ze ook hier controles voor hebben. Als de standaardgenen voor bijvoorbeeld epo gemodificeerd worden, zal dit met de standaardtechnieken te zien zijn.
En ook met deze soort van doping zullen op den duur standaardgenen gemodificeerd gaan worden, dus misschien microarrays? Voor verhoogde mRNA waarden.