Neoweb.nl

Kernfusie in Japan of Frankrijk?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Kernfusie in Japan of Frankrijk?
« on: December 15, 2004, 07:40:38 PM »
Kernfusieproject naar Frankrijk of Japan

bronnen: planet.nl & Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM)

In Wenen is deze week onderhandeld over de vestigingsplaats van ITER, een internationaal futuristisch kernfusieproject waarmee miljarden gemoeid zijn.
ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor) moet de grootste nucleaire kernfusiereactor ter wereld worden, waarbij energie wordt gewonnen zonder dat er radioactief afval overblijft.

De partners van het experimentele project (de Europese Unie, de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Korea, Rusland en China) kunnen het al tijden niet eens worden waar deze technologische uitdaging van de grond moet komen. Frankrijk lijkt de grootste kans te maken.

Energie uit kernfusie
ITER moet een enorme proefreactor worden waarbij de wetenschappelijke en technische haalbaarheid wordt aangetoond om kernfusie als energiebron te gebruiken.

Kernfusie is de energiebron van de zon en de sterren en daarmee de grootste energiebron van het heelal. Al tientallen jaren doen wetenschappers onderzoek om deze onuitputtelijke energiebron ook op aarde te kunnen gebruiken. De verwachtingen zijn hoog. Kernfusie als energiebron moet schone, veilige en duurzame energie opleveren.

In een fusie-reactor komt energie vrij door het laten samensmelten van lichte atoomkernen. Dat proces vindt plaats bij de extreem hoge temperatuur van 150 miljoen graden. Bij zulke hoge temperaturen vormt materie een plasma, een heet gas van geladen deeltjes.

Dat plasma kan worden opgesloten in een ringvormige reactor, waarin het met magneetvelden wordt vastgehouden. De energie die vrijkomt bij de fusie-reactie, kan worden gebruikt om elektriciteit op te wekken, of om bijvoorbeeld waterstof te maken.

In tegenstelling tot kernsplijting, dat de bestaande kerncentrales toepassen, komt er bij kernfusie geen afval vrij. Het fusieproces produceert alleen helium, een onschadelijk gas.

Mondiaal belang
Gezien de torenhoge kosten om zo’n kernfusie-reactor te ontwerpen en te bouwen en het mondiale belang van deze vorm van energiewinning, wordt al sinds eind jaren tachtig internationaal overlegd over de ontwikkeling van een experimentele kernfusie-reactor.

Dat overleg resulteerde uiteindelijk in het ITER-project. Na tientallen jaren van onderzoek werd in 2001 het definitieve ontwerp van de reactor goedgekeurd.

Eenmaal voltooid, zal de reactor het grootste internationale onderzoeksproject worden na het in aanbouw zijnde internationale ruimtestation ISS.

Geen doorbraak
Op het hoofdkantoor van de International Atomic Energy Agency in Wenen onderhandelden de deelnemers van ITER t/m woensdag waar de proefreactor zal verrijzen. Niet voor het eerst, want over de locatie heerst al jaren onenigheid.

De belangen zijn dan ook groot. Het project , waarmee zeker 10 miljard euro is gemoeid, zal minstens 20 jaar in beslag nemen en talrijke mensen hoogwaardig werk opleveren.

Na het afvallen van lokaties in Spanje en Canada, gaat de strijd nu tussen de Franse locatie Cadarache en de Japanse locatie Rokkasho-mura. De EU, Rusland en China hebben een voorkeur voor de Franse locatie, terwijl de VS en Zuid-Korea meer heil zien in de Japanse optie.

De onderhandelingen hebben deze week geen doorbraak bewerkstelligd. Mogelijk valt de beslissing op 25 of 26 november als de partijen elkaar weer spreken.

links:
http://www.iter.org/
http://www.fusie-energie.nl/index.htm
http://kennislink.nl

Offline Vortexx

• **
  • 98
  • +30/-1
  • Skull & Bones Spokesman
Re: Kernfusie in Japan of Frankrijk?
« Reply #1 on: December 31, 2004, 08:26:34 PM »
Ik vind Frankrijk wel ok, niet omdat ik een chauvinistische Europeaan ben, maar omdat Japan en Amerika twee handen op 1 buik zijn, met de huidige amerikaanse olie-minded regering acht ik ze heel wel in staat om eventuele doorbraken op kernfusiegeboed geheim te willen houden >:(
« Last Edit: December 31, 2004, 08:28:28 PM by Vortexx »

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
« Reply #2 on: January 03, 2005, 09:27:32 AM »
IK ben ook voor Frankrijk.
Dit zorgt weer voor werkgelegenheid in de EU. Het levert geld op en het is niet wat de VS wil. Dus daarom ben ik voor Frankrijk. Ook heeft Japan een hoger risico op aardbevingen dus dat is gevaarlijker voor het gebouw.

Offline Ate

• *
  • 17
  • +8/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #3 on: January 03, 2005, 12:07:09 PM »
Op de gegeven websites is te lezen dat kernfusie toegang geeft tot een vrijwel onbeperkte energiebron zonder productie van broeikasgassen, en zonder de nadelen van kernsplitsing zoals we die nu kennen.
Dit is tenminste zoals ik de inhoud interpreteer en kort samenvat.
Bij dit proces worden naast veel energie waterstof en helium geproduceerd. Voor beide is een 'nuttige toepassing' te vinden zou ik denken.
Een nadeel van de huidige energieprobleem wordt met kernfusie niet opgelost, en dat is de totale hoeveelheid energie die op aarde 'ontstaat'. Dat wil zeggen de hoeveelheid energie die wordt omgezet in (rest) warmte en daarmee de temperatuur op aarde doet stijgen.
Op een van de websites las ik ook dat kernfusie duurzaam is. Die kon ik niet helemaal plaatsen. Of men moet onder duurzaam verstaan '(bijna) onuitputtelijk'.

Ate.

bram

« Reply #4 on: January 03, 2005, 08:46:39 PM »
Ik wou even een heel ingewikkelde som doen maar dat hebben mensen al voor mij gedaan, zie

http://www.solaraccess.nl/content/page1d.php

Dit wil dus zeggen dat als alle energie die de mensen gebruiken wordt opgewekt door kernfusie, dit dus het 1/8760 deel is van de opwarming die de zon voor zijn rekening neemt.

Dit lijkt mij verwaarloosbaar klein, en dus GEEN probleem om je druk over te maken.

vr gr br

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #5 on: June 28, 2005, 07:55:59 PM »
De ITER kernfusiecentrale wordt nu definitief in Frankrijk gebouwt.