Neoweb.nl

6e zintuig bij dieren

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
6e zintuig bij dieren
« on: January 08, 2005, 09:02:55 PM »
‘Zesde zintuig redde dieren’

bron: planet.nl

Met behulp van hun ‘zesde zintuig’ lijken de wilde dieren in getroffen kustzones van de verwoestende tsunami massaal aan de natuurramp te zijn ontsnapt, zo concluderen deskundigen.
Zo zijn er op Sri Lanka meer dan 24.000 mensen door de vloedgolf overleden, maar vreemd genoeg zijn er in de getroffen kustzone vrijwel geen dode dieren aangetroffen.

‘Zelfs geen dode konijnen’
Dat beweren natuurbeheerders op Sri Lanka die natuurreservaten in het rampgebied hebben bezocht. De vloedgolf drong onder andere tot meer dan drie kilometer het Yala Nationale Park binnen, dat aan de kust ligt.

Dit is het grootste natuurreservaat van Sri Lanka en het leefgebied van onder meer honderden olifanten, waterbuffels, herten, apen en luipaarden. Het natuurgebied veranderde door de tsunami in een ravage, maar dode dieren werden niet gevonden.

“Er zijn geen dode olifanten. We hebben zelfs geen dode haas of konijn gezien. Ik denk dat deze dieren aanvoelden dat er iets stond te gebeuren. Nog voordat de ramp zich aandiende, zijn ze gevlucht,” zo vertelde woensdag H.D. Ratnayake, werkzaam bij het departement van Sri Lanks waar natuurbeheer onder valt.

Ook een fotograaf die over het natuurpark vloog, zag veel levende wile dieren maar geen enkel karkas.

Zesde zintuig
Of dieren daadwerkelijk een natuurramp kunnen aanvoelen, is nooit met zekerheid bewezen.

“Er bestaat wel veel anekdotisch bewijs dat honden gaan blaffen en vogels wegtrekken vlak voordat een aardbeving of vulkaanuitbarsting plaatsvindt, maar het ‘zesde zintuig’ dat rampen voelt aankomen, is nooit bewezen. Er zijn ook nooit specifieke studies naar de onderwerp uitgevoerd omdat je het niet in een laboratorium of in het veld kunt testen,” liet Matthew van Lierop van de dierentuin in Johannesburg aan Reuters weten. Hij is deskundige op het gebied van diergedrag.

Ook bioloog Rupert Sheldrake, tevens schrijver van het boek Sense of Being Stared At dat over onverklaarbare eigenschappen bij mens en dier handelt, gelooft dat dieren een natuurramp van tevoren kunnen aanvoelen.

“Het meest treffende voorbeeld betreft aardbevingen,” aldus de auteur. In sommige gevallen schenen katten al twaalf uur van tevoren de wijk te hebben genomen voordat de aardbeving plaatsvond, terwijl honden volgens Sheldrake kort van tevoren uitzinnig gingen blaffen.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
Re: 6e zintuig bij dieren
« Reply #1 on: January 08, 2005, 09:04:08 PM »
Misschien een keer het onderzoeken waard. Een 6e zintuig bij dieren kan nauwkeuriger zijn, dan al die gevoelige seismologische apparatuur en laser-afstand-meters.

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
  • Travelling through time
« Reply #2 on: January 09, 2005, 11:16:35 AM »
Ik denk dat die dieren schokjes kunnen voelen die wij niet kunnen voelen en daardoor voorschokken van een aardbeving kunnen voelen.

Offline peterkloosterman

• *
  • 9
  • +4/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
« Reply #3 on: November 11, 2006, 02:57:29 PM »
Er zijn ook honden die kanker op kunnen sporen en die epileptische aanvallen bij mensen voelen aankomen.
Dit gebeurt, zeggen wetenschappers, ook door het zesde zintuig.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #4 on: November 11, 2006, 04:00:44 PM »
het opsporen van kanker komt hoogstwaarschijnlijk door de 'geur' die kankercellen met zich mee brengen.
Geur is volgens onderzoekers een unieke trilling die de receptoren in de neus op kunnen vangen.
Blijkbaar trillen kankercellen dus met een andere frequentie dan normale cellen.

Met deze methode willen ze dergelijke speurhonden ook prostaatkanker laten opsporen, door aan urine te snuffelen. Klinische tests laten een nauwkeurigheid van zo'n 90% zien. Dus helemaal feilloos is het niet.

En wellicht dat er binnenkort een electronische neus wordt ontwikkeld die ter vervanging van de hond ingezet kan worden voor het opsporen van overlevenden bij rampen, drugs in bagage en ziektes zoals kanker.

Toch zijn aardbevingen wel iets waar dieren vroegtijdig van op de hoogte zijn? Maar dan vind ik het wel vreemd, want waarom zouden dieren de hoogte opzoeken? ze hebben in hun hele leven nog nooit een tsunami of overstroming meegemaakt, dus waarom hoger op? Blijkbaar toch een 6e zintuig!

Offline BeNe

• *
  • 28
  • +9/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #5 on: December 11, 2006, 12:09:47 PM »
geur zijn wel degelijk moleculen die in de lucht zweven ;)

Offline flambojan

• **
  • 97
  • +17/-1
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #6 on: December 29, 2006, 02:44:09 PM »
of zijn het brokjes trillende snaren die uit een groter geheel van trillende snaren zijn ontsnapt?

willem1940

« Reply #7 on: March 29, 2007, 03:09:27 AM »
of zijn het brokjes trillende snaren die uit een groter geheel van trillende snaren zijn ontsnapt?
Hoe dan ook, kleine deeltjes materie; BeNe zei het dus correct.

Ik denk dat (bij op afstand begonnen natuurrampen) dieren vooral geluidsgolven waarnemen, die door water en door de grond veel sneller gaan dan door lucht.

Minstens sommige aardbevingen kondigen zich aan met een soort bromgeluid uit de grond, niet erg hard maar een oplettend iemand hoort dat en het klinkt echt "dreigend" want de sterkte loopt enige tellen op, je zou er een knal ofzo achter verwachten maar het wordt schudden. In 1980 ben ik in Limburg komen wonen en sindsdien hadden we er hier 2 van betekenis. Allebei de keren lag ik in bed en werd wakker door zo'n geluidje dat in het huis niet thuishoort (dat heb ik altijd met zulke dingen, hoewel ik toch gewend ben om snel en diep in slaap te vallen en dan tamelijk nauwkeurig 6 uren zo goed als bewusteloos te blijven, zal wel in mijn bio-rhythme zitten of zoiets spannends; van onweer bijvoorbeeld word ik zelden wakker).
De eerste keer was het al licht en zonnig, ik was al bijna wakker en goed geschrokken en het gekke geluidje had ik goed onthouden.
De tweede keer was het echt nacht en het geluidje rukte mij uit mijn diepste slaap; ik had genoeg seconden tijd om een hand op de schouder van mijn slapende vrouw te leggen en langzaam en duidelijk te zeggen: schrik niet, vrouw; daar komt een aardbeving .... kennelijk ook luid genoeg dat er 2 van mijn 6 kinderen in tamelijk ver verwijderde kamertjes toch wakker door werden. Meteen daarop begon de boel te zwiepen, een paar wandversieringen en een marmeren muurplaat van een wastafel donderden neer en iedereen was echt wel wakker.

De meeste dieren hebben een veel fijner gehoor dan mensen dus zullen wel meer en sneller kunnen waarnemen want het is voor mij lang niet zeker dat dat gegrom wat ik hoorde het eerste geluidje was dat aan het geweld voorafging.

Offline matti

• 278
  • +13/-2
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #8 on: January 27, 2008, 06:11:03 PM »
Ten eerste dieren letten op mekaar als er 1 wegtrekt doen
ze dat allemaal vooral olifanten kunnen ZEER goed voelen.
Ze doen dat met hun voetzolen als je de
omvang er van ziet versta je het meteen!

Ten tweede dat van honden(die ziektes voelen) dat is logisch te verklaren door het feit dat ziekten het elektrisch veld(de aura) van mensen verstoren.
Honden kunnen dit waarnemen iets wat mensen niet kunnen.
Uitzonderingen hierop bestaan maar vooral kleine kindjes voelen
de aura van mensen voornamelijk om te zien of ze oprecht zijn!

Ten laatste dat van die epelipsieaanvallen dat komt doordat honden merken als er een hoge activiteit in de hersenen is dus dat het elektrisch veld van de hersenen toeneemt.
Want de hersenen werken nu eenmaal op elektrisch signalen!

Simpel gezegd van de aura van mensen kan men veel afleiden.
Vooral dieren kunnen dat beter dan sommige vermoeden.

Offline Drazhar

• *
  • 5
  • +0/-0
« Reply #9 on: September 12, 2008, 04:50:13 PM »
bijna geen dode dieren? lijkt me toch vreemd, ze hadden daar toch wel honden als huisdieren? Dat zo'n hond dan angstig probeerd te ontsnappen wil ik nog wel geloven, maar ga je als baasje je hond niet wegrennen. Je zal je misschien afvragen waarom hij zo doet, maar zo'n hond zou dan toch ook moeten sterven in zo'n vloedgolf?

Offline Nemisis2003

• **
  • 54
  • +4/-1
  • Truth is in the eye of the beholder
Re:6e zintuig bij dieren
« Reply #10 on: February 07, 2009, 05:18:11 PM »
Even over geur... Allicht heeft kanker in je lichaam invloed op de geur van je zweet.
Net als wanneer je veel alcohol hebt gedronken.
Zo kunnen ze bv. ook drugstests doen a.d.h.v. zweet.