Neoweb.nl

HET IS BIJNA ZOVER!!!!!!!!!!!!

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
HET IS BIJNA ZOVER!!!!!!!!!!!!
« on: January 12, 2005, 12:44:36 PM »
Het is bijna zover!!!!!!!!! Aanstaande donderdag 14 januari 2005 zal de Huygens sonde afdalen in de Titan atmosfeer en misschien zelfs een landing op die maan overleven.

De Dames en Heren van het Cassini-Huygens team en de vluchtleiding in het JPL (Jet Propulsion Laboratory), de NASA en de ESA zullen op het puntje van de stoel zitten en doen vannacht waarschijnlijk geen oog dicht.

Ik ben één van hen, als ruimte(vaart) fannaat. Ik volg de missie al vanaf het begin en heeft al zeer indrukwekkende beelden en data opgeleverd. Maar de afdaling van Huygens is natuurlijk het hoogtepunt. Zal hij de hete afdaling in de Titanatmosfeer halen?? Zal hij zijn missie uitvoeren zoals geprogrammeerd? Het begint nu allemaal zeer spannend te worden. Ik houd mijn adem in, zenuwslopend! Behalve ik zijn er natuurlijk nog wel miljoenen anderen (inclusief Neowebbers) razend benieuwd wat Huygens op zal leveren.

Wanneer Huygens afdaalt in de Titanatmosfeer, zal Cassini zijn grote oor richten op Huygens gedurende de gehele missie van Huygens. Wanneer Huygens zijn werk heeft gedaan en de batterijen zijn op, dan zal Cassini in de richting van de Aarde draaien en zijn oor in een mond veranderen en alle data van Huygens naar de Aarde sturen, waar grote paraboolantennes het zeer zwakke signaal van slechts 10-7 Watt (misschien zit ik er een factor één of twee naast) het opvangen, met een tergend langzame transmissiesnelheit van 170 kbit/s. Wanneer de data binnen is, zal dit wetenschappers in verschillende landen voorlopig weer even bezighouden.

Huygens zal ogedetailleerd onderzoek verrichten naar Titan-wolken, atmosfeer en bodem. Hiermee hoopt men meer inzicht te krijgen in oa de beginfase van de aarde vele miljoenen jaren geleden, voordat het leven ontstond.

De Cassini-Huygens is de grootste en duurste ruimtemissie naar andere planeten tot nu toe. Huygens' missie is de eerste van zijn soort voorbij mars. Over de afdaling in de atmosfeer hoeven we ons waarschijnlijk niet veel zorgen te maken, want Huygens beschikt over een hitteschild die temperaturen tot maar liefst 18.000*C kan verdragen. Toch zal dit waarschijnlijk de meeste zweetdruppels opleveren, omdat het hitteschild later los moet komen om de verschillende instrumenten hun werk te kunnen laten doen.

Ik wens Huygens heel veel succes en sterkte toe.

GO HUYGENS!!!

Kijk ook op:
http://saturn.jpl.nasa.gov/index.cfm
http://www.esa.int/SPECIALS/Cassini-Huygens/
http://www.ssd.rl.ac.uk/
« Last Edit: January 12, 2005, 12:49:54 PM by harbosma »
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Re: HET IS BIJNA ZOVER!!!!!!!!!!!!
« Reply #1 on: January 13, 2005, 05:18:06 PM »
Morgen is dan eindelijk de grote dag!!!!!!!!!

bekijk het tijdschema voor de Huygensmissie op de website van ESA:
http://www.esa.int/SPECIALS/Cassini-Huygens/SEMXYGQ3K3E_0.html

De foto beneden toont het gebied die de huigens gaat bekijken tijdens de afdaaling. Het toont het geplande gebied per hoogte.

Foto: NASA/JPL/SSI
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
  • Travelling through time
Re: HET IS BIJNA ZOVER!!!!!!!!!!!!
« Reply #2 on: January 14, 2005, 12:31:10 PM »
DARMSTADT - Het gaat vooralsnog goed met de Europese ruimtesonde Huygens. Het apparaat heeft een signaal naar de aarde gezonden tijdens zijn afdaling naar de maan Titan van Saturnus, zei hoofdwetenschapper Leonid Gurvits van het Nederlandse JIVE-instituut in Dwingeloo vrijdag.

De radiosignalen zijn opgepikt door een netwerk van radioschotels op aarde. De zwakke signalen, die ruim 1 miljard kilometer hebben afgelegd, zijn volgens Gurvits een bevestiging dat Huygens tijdens de afdaling vrijdagochtend functioneerde. "We weten dat hij in leven is en dat is groot nieuws", aldus de astronoom.

De gegevens zeggen echter niets over de waarnemingen die de sonde in de atmosfeer van de koude en mistige maan heeft gedaan. Die informatie moet halverwege de middag binnenkomen, als het moederschip van Huygens, Cassini, de eerste gegevens naar aarde doorstuurt.

Bron: Nu.nl