Neoweb.nl

zelfbouw: TFT OHP Beamer met ingebouwde DVD-speler en internet-connectie

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Offline fearfuldavy

• *
  • 8
  • +2/-0
Re: zelfbouw: TFT OHP Beamer met ingebouwde DVD-speler en internet-connectie
« Reply #100 on: August 08, 2007, 06:32:21 PM »
Dit is dus wat ik bedoel, als ik ze niet aansluit werkt het niet dunkt men!
weten jullie een oplossing.

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
    • Mijn homepage
« Reply #101 on: August 08, 2007, 06:42:07 PM »
Bekend probleem, veel schermen hebben dat. Blijkbaar zijn er langere kabeltjes te vinden (zoek eens in dit topic, ik dacht dat daar ergens iets over stond). Solderen is ook een optie, al heb je daar wel heel wat ervaring voor nodig (aangezien de aansluitingen erg klein zijn).

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #102 on: August 09, 2007, 10:12:26 AM »
Om het bouwen van een DIY Zelfbouw homemade TFT-beamer makkelijker te maken moeten we misschien even goed de zaken een naam geven.

Behuizing:
Voor een tft-beamer heb je alleen het tft-scherm nodig met de bijbehorende schakeltechniek. De behuizing, die veelal bestaat uit kunststof, met daarbinnen een aluminium of ijzeren frame waarop alles is gemonteerd, heb je dus niet perse nodig.
Tip bij het demonteren. Zorg dat je hele kleine schroevendraaiers hebt!

Scherm:
Het scherm is de donkerkleurige glasplaat, oftewel het lcd-paneel of tft-paneel zelf.
Zorg dat deze is gestript van alle onnodige zaken zoals wit reflectie folie, schroefjes etc.
Als je scherm 'lekt', zijn er cellen met vloeibare kristallen in het scherm gebarsten. Je scherm zal op de breuk niet werken, en kan er ook voor zorgen dat het hele scherm niet werkt. Verder is die vloeistof 'chemisch' en kan de rest van je electronica aantasten. Wees dus bijzonder voorzichtig met het tft-paneel. Geen krassen etc. Als er vette vingers op zitten, kun je die verwijderen met een droge zachte doek. Eventueel met een beetje alcohol.

Backlight:
Naast het scherm zitten ook hele kleine langwerpige mini-TL-buisjes, die verbonden zijn met een plus en min bron (wit/zwart draadje of andere kleur). Die produceren wit licht en zorgen normaal voor het licht van je scherm. Bij een zelfbouw Beamer gebruik je een andere lichtbron, dus die minilampjes heb je niet nodig.
De echte tweaker weet vast wel een leuke bestemming voor die backlights.  ;)
Maar soms is het falen van die lampjes juist de oorzaak van het maken van een DIY-TFT-projector.  ;D

Pixelcontrollers / Outputcontrollers
Aan het scherm bevestigd zijn 2 groene printplaten die alle individuele pixels kunnen schakelen. Soms met elkaar verbonden via een FFC Kabel. Vanaf deze pixelcontrollers loopt er weer een kabel naar de inputcontroller.

FCC Kabels
Die platte kabels zien eruit als micro flatcables: dit zijn de FFC Cables. Het aantal koperen aderen in de kabel vertelt je hoeveel pins dit is. De afstand tussen de aderen is de pitch. (De meest gangbare pitch van FFC kabels is meestal 0,5mm of 1 mm)
Stel je kabel heeft 16 aderen en de afstand is 0,5mm dan weet je dus waar je op moet zoeken.

Inputcontrollers
De inputcontroller is de 'grove' electronica van de monitor zelf. Zoals de printplaat waar je normaal ook je vga-stekker, dvi-stekkers of USB-stekker in steekt, en waar je tevens een aansluiting vindt voor een stroom adapter. Op deze printplaat vindt je ook de knopjes voor het instellen van je monitor. Vaak zitten hier ook ledjes op die je vertellen of je monitor aan of uit staat. De inputcontroller vangt het signaal van je computer/videokaart op, verwerkt deze en stuurt dit door naar de de pixelcontrollers/outputcontroller.

-----------------------------

Soms zit er ook zo'n FFC kabel tussen deze 2 groene printplaten (pixelcontrollers). Is dat het kabeltje wat je op je vinger hebt? Of is dat het kabeltje van de pixelcontrollers naar de inputcontroller?
Als het kabeltje te kort is, kun je deze dus vervangen.

Om de FFC kabels op een printplaat te bevestigen zijn er verschillende manieren. Soms zitten ze vastgeplakt, vastgesmolten of zijn ze gesoldeerd. Om die FFC-kabels te verlengen moet je dus zelf een manier vinden om de FFC kabel op de printplaat te bevestigen. Soms heb je geluk en zitten er FFC connectoren op de printplaat waar je de FFC-kabels in kan schuiven/klikken.
Een andere manier is het uiteinde van je FFC-kabel te verlengen met een FFC-connector. (zie bijlage)

op http://www.diy-beamer.com kun je dergelijke 'FCC-verlengkabels' bestellen.
En als je op het internet rondzoekt, kom je misschien ook wel andere shops tegen.

Offline fearfuldavy

• *
  • 8
  • +2/-0
« Reply #103 on: August 13, 2007, 03:14:34 PM »
yup dat is het kabeltje, alleen zijn het niet mijn vingers maar is het een oranje sok, ik moet dus een FFC connector aanschaffen. klopt het trouwens dat als ik de kabeltjes niet verbindt dat ik dus ook geen beeld heb, heb namenlijk zonder te verbinden geprobeerd maar geen beeld, wel brande het ledje voor de on status groen.

Offline fearfuldavy

• *
  • 8
  • +2/-0
« Reply #104 on: August 13, 2007, 03:24:07 PM »
Dit is de andere kant van het kabeltje, micro koperen baantje dus.

Offline fearfuldavy

• *
  • 8
  • +2/-0
« Reply #105 on: August 13, 2007, 03:32:08 PM »
de meest rechtse kleine connector met lock function moet ik dus gaan verbinden met de FFC cable, maar dan moet ik ook een lang stuk micro koperen baan bestellen dus.

Offline fearfuldavy

• *
  • 8
  • +2/-0
« Reply #106 on: August 13, 2007, 03:33:25 PM »
hoeveel pins is mijn cable nu, moet ik de baantjes in de cable zelf hebben om te tellen of de uiteinde koperen stripjes tellen?!?

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #107 on: August 14, 2007, 04:46:08 PM »
hoeveel pins is mijn cable nu, moet ik de baantjes in de cable zelf hebben om te tellen of de uiteinde koperen stripjes tellen?!?

Als het goed is, is dat getal van je FFC kabel of de uiteinden hetzelfde.

Offline fearfuldavy

• *
  • 8
  • +2/-0
« Reply #108 on: August 29, 2007, 05:57:55 PM »
Hier is mijn verbinding nu hopen dat hij wel gaat werken!!!
ik ben benieuwd. rest volgt...

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #109 on: August 30, 2007, 09:18:28 AM »
De verlenging van de ffc-kabel ziet er goed uit!
Ik heb er alle vertrouwen in. Succes! Keep us updated.  ;)

Offline Govannon

• *
  • 2
  • +1/-0
« Reply #110 on: September 14, 2007, 02:01:25 PM »
Hoi...

Vorige winter heb ik middels een gratis OHP van 3M ( via www.gratisoptehalen.nl ) en een professionele Dell TFT monitor welke uit een brand is gekomen een Beamer gemaakt maar ben nooit verder gegaan om het geheel te perfectioneren.
Ik heb er vervolgens nog een apparaatje bijgekocht voor 75 euro welke tussen mijn VGA kabel geplaatst kan worden zodat ik de beschikking heb over een TV tuner met afstandsbediening, audio/video uit en ingangen welke het mogelijk maakt om playstation, xbox of wat dan ook aan te sluiten op deze beamer..

De kwaliteit is super moet ik zeggen en ik heb de monitor op de glasplaat liggen en ook deze wordt aardig warm maar heb dagen gekeken en er is geen enkele schade ontstaan!!!!

Nu wil ik hem gaan perfectioneren en d.m.v. een andere tft uit diezelfde brand ben ik op een idee gekomen maar wil eens vragen wat jullie er van denken.

Op het glas van de monitor zit een folie geplakt welke met enig geduld er af te halen is...
Als dit er af is krijg je een volledig transparante glasplaat die gewoon werkt...hetzij dat het beeld niet met het blote oog is te zien.
Kijk je echter door het verwijderde plasticfolie dan zie je gewoon het beeld welke je uiteindelijk wil zien...

Temperatuurmeting op de glasplaat toont aan dat de hitte in de monitor ontstaat door de folie ( houd veel licht tegen wat in warmte wordt omgezet )..na verwijderen blijft het glas" koel".

Ik heb in het verleden veel gewerkt met fase-contrast microscopie en ken het princiepe daarvan, welnu bij een tft monitor is de werking ervan ook gebaseerd op het zelfde principe verbaasde me..

wat ik wil doen is een fase-lens voor de vergrotingslens plaatsen, daarmee wordt optimaal gebruik gemaakt van het contrast, deze is namelijk door het draaien van de faselens instelbaar.
Anderzijds blijft de temperatuur van de monitor laag en maakt koelen helemaal overbodig.

Zoals altijd heeft elk voordeel een nadeel, en dat betekent dat je hele kamer wordt verlicht door de beamer en de transparante monitor die erop ligt, dus het geheel zal in een gesloten "doos"gebouwd moeten worden, wat eigenlijk nog niet eens een echt nadeel is...

Iemand een mening over mijn idee? Ik hoor het graag!!!

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #111 on: September 14, 2007, 02:13:34 PM »
Veel schermen kunnen overigens uit zichzelf al zo'n 70 tot 80 graden worden, zonder dat ze er nadelige gevolgen van ondervinden, maar een beetje koeling lijkt me wel 'veiliger'.

Goed idee om zo'n fase-contrast lens te gebruiken! Maar hoe werkt dat precies? En zijn die dingen duur?

De 'donkere' folie is ook bijzonder moeilijk van je scherm te verwijderen. Maar zonder de folie heb je inderdaad minder hitte.
En op die manier kun je wel met 'minder' licht toch nog een scherp beeld krijgen en welicht ook met veel daglicht nog genieten van je beamer.

Ps. algemeen aandachtpuntje bij het maken van een zelfbouw beamer:
Let bij de keuze van je scherm ook op de verversnelheid van het scherm (miliseconde). Boven de 12ms worden snelle scenes in actiefilms een mogelijk probleem. Er ontstaat dan zgn. Ghosting.

Offline Govannon

• *
  • 2
  • +1/-0
« Reply #112 on: September 14, 2007, 11:18:45 PM »
Hoe een fase contrast lens werkt is lastig uitleggen, het simpelste werkt dat aan de hand van een polaroid zonnebril...als je de glazen eruit haalt en legt deze op elkaarkun je er gewoon doorheen kijken, maar naarmate je het bovenste glas gaat draaien wordt het donkerder en als je 90 graden ten opzichte van het onderste glas bent gedraait is het zo zwart dat je er absoluut niet meer door kunt kijken...ideaal voor bijvoorbeeld een zonsverduistering, je kiest zelf het doorzicht...het werkt ook alleen met een pollaroid...die waar je de brandstrepen in je autoruit mee ziet.

Het verwijderen van de folie heb ik gedaan omdat er een brandgaatje inzat en dacht dat het een beschermlaag was, zodoende kwam ik er achter dat het fase gevoelige folie is, en het zal ff googlen zijn maar duur is het zeker niet er zijn namelijk gebouwen die de zonwering op deze manier toepassen van helder glas tot zwart ondoorzichtige ramen, dit werkt echter met een regelbare stroombron. of duurdere laskappen hanteren dat systeem omdat je deze dan niet de hele tijd op en af hoeft te zetten..een andere optie zijn dus  glazen van een polaroid zonnebril, (glasversie) omdat de fasering dichterbij het brandpunt plaats gaat vinden, zullen ze zeker warm worden bij een hoger contrast.

Bij mij kon ik de folie er voorzichtig afhalen maar afbijt in deze bleek ook een goede oplossing te zijn, welliswaar minder milieuvriendelijk.

De lichtdoorlaat is inderdaad veel hoger en ja ook bij daglicht gegarandeerd een beter succes.

Mocht ik zover zijn hou ik je wel op de hoogte over de verkrijgbaarheid en kosten van het faseglas want eigenlijk is het niet meer dan een stuk glas

Offline admin

• The Admin
  • 582
  • +112/-10
  • Neoweb Technologie Forum
    • www.neoweb.nl
« Reply #113 on: September 15, 2007, 09:46:39 AM »
Dus faseglas is gewoon gepolariseerd glas, die licht in één richting doorlaat of juist tegenhoudt.
En daarmee wordt het 'transparante' beeld weer zichtbaar.
En wat is de lijnresolutie van zo'n stuk glas? ...als dat er al is  :) , maar ik kan me zoiets voorstellen.
Als de lens het hele beeld verdeeld in 40 'lijnen' dan gaat dat ten koste van je beeldgenot. Als het er 4000 zijn, maakt het niet uit.
"The Future Starts Here!"

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
    • Mijn homepage
« Reply #114 on: September 15, 2007, 04:13:19 PM »
Polarisatie gebeurt niet met lijnen, de 'foute' fotonen worden gewoon tegengehouden. Van rijresoluties heb je dus geen last :)

Offline RiChardge

• *
  • 2
  • +2/-0
« Reply #115 on: September 16, 2007, 05:23:37 PM »
Hallo allemaal,

Ik ben zelf ook bezig met een DiY beamer, ik heb het beeld gestript alleen nu zit ik met hetzelfde probleem alsdat er al meer zijn geweest in dit topic...

http://img409.imageshack.us/img409/8717/1003154os7.jpg (link omdat afbeelding te groot is)

Zoals je ziet zit er dat kabeltje en die moet op zon manier vastgemaakt worden dat de panelen over het scherm komen... Normaal gesproken zat het backlight tussen het scherm en de paneeltjes en was dat geen probleem, maar nu dus wel...

Valt hier zo 123 iets op te verzinnen of moet ik hiervoor dan toch echt iets bijkopen? (wat morge pas zou kunnen aangezien het nu zondag is).. en wat zou ik dan precies moeten hebben?

B.v.d

RiChardge-
« Last Edit: September 16, 2007, 05:30:21 PM by RiChardge »

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #116 on: September 18, 2007, 12:40:03 PM »
Tja. Helaas is er geen andere mogelijkheid.
Of je moet spiegels tussen de panelen en het scherm plaatsen, en die 'beschijnen' vanaf een ander punt, maar das gepruts en gepriegel waar je niet aan wilt beginnen.
Ik denk dat zo'n FCC-kabeltje de meest charmante oplossing is voor het verlengen.

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
« Reply #118 on: September 25, 2007, 09:38:31 AM »
Die link werkt niet, omdat er een sessie inzit:

Hierbij de juiste link:
http://rswww.com/cgi-bin/bv/rswww/searchBrowseAction.do?D=ffc&Nr=AND%28avl%3auk%2csearchDiscon_uk%3aN%29&Ntk=I18NAll&Nty=1&com.broadvision.session.new=Yes&Ntt=ffc&Dx=mode%20matchpartial&Ntx=mode%20matchpartial&N=0&name=SiteStandard&forwardingPage=line&R=4682684&callingPage=/jsp/search/search.jsp

Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar ik denk het volgende:
Bij je FCC-kabeltje moet je kijken hoeveel aderen hij heeft (20 in jouw geval).
Verder moet je kijken naar de 'pitch'  (hoever liggen de aderen van de kabel uitelkaar) 
De breedte van je kabel gedeeld door het aantal aderen is dus je pitch (uitgaande van jouw 1 cm, is de pitch 0,5mm)

Het kabeltje van RS heeft 20 aderen en een pitch van 1.25 mm. Dat zou neerkomen op een breedte van 2,5 cm, maar dat is ook weer niet zo?

Wie het weet mag het zeggen.

Offline beunhaas102

• *
  • 2
  • +0/-0
« Reply #119 on: November 07, 2007, 09:24:56 PM »
Ik ben ook begonnen aan een zelfbouw beamer, heb voor 15 euro een 15"TFT met kapotte backlight op de kop getikt, voor 22,50 een Liesegang Favorit OHP met 2500 Ansi Lumen, en voor 7 euro een temperatuursensor met ingebouwde alarmfunctie bij oververhitting (temp zelf instelbaar).

Van het weekend heb ik al even een testopstelling gemaakt, en het geheel werkt. Het probleem waar ik mee zit is (als zo velen voor mij) het bekende FCC-kabeltje, tussen de beide chips die aan het scherm zelf vast zitten. Nu kwam ik aan het tellen naar het aantal aders dat door dat kapeltje liepen, en ik kwam uit op 15 ??? Ben ik nu gek aan het worden, of kan het énkel een 16 aders stekkertje zijn?

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #120 on: November 08, 2007, 09:04:23 AM »
Is het een oranje/bruin of een witte FCC kabel?
(foto is ook handig!)
Die kun uploaden en posten via imageshack.us of direct uploaden via de knop onder je post "extra opties"

Offline beunhaas102

• *
  • 2
  • +0/-0
« Reply #121 on: November 18, 2007, 07:06:00 PM »
Het viel me tegen er een goede foto van te maken, maar met behulp van de beamer is het aardig gelukt, volgens mij is het een 16pins met 0,5mm pitch (is iets breder als 8mm aldus de schuifmaat).

Nog een vraagje, de overhead projector heeft allemaal afschuinde hoeken, die binnen het projectieveld vallen. Nou zit de onderplaat vastgebouwd, en de bovenplaat lijkt vastgelijmd. Ik voorzie dus geen grote problemen voor het uitfrezen van deze hoeken. Of hebben deze hoeken een bepaald doel (bijv. met lichtverstrooing of iets), wat ik nu over het hoofd zie?

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
« Reply #122 on: November 19, 2007, 11:13:42 AM »
Voor die schuine hoekjes zou je je tft-plaat erop moeten leggen en kijken of ze in de weg zitten.
Vaak valt het scherm binnen die hoekjes en hoef je ze dus niet weg te halen.
Wel krijg je dan onder en boven een lichtstrook die je af moet plakken, maar dat spreekt voor zich.

Offline Tweety

• *
  • 2
  • +1/-0
« Reply #123 on: January 26, 2008, 12:11:04 PM »
Hoi,

Ik heb met veel interesse deze mailing gelezen. Daarom wil ik zelf nu ook gaan proberen. Om te starten wil ik het eerst proberen met een oud laptop scherm. Probleem is echter dat de laptop het niet meer doet dus moet ik het scherm proberen te laten werken via een vga, dvi of svideo output vanaf een mijn nieuwe laptop.
Ik heb de oude gesloopt en zit nu met alleen het scherm (nog niet gedemonteerd tot op de glasplaat). Wat ik me nu afvraag is of het mogelijk is de connector die aan het scherm zit te koppelen aan mijn nieuwe laptop. Zie foto.

Ik heb nog wel ergens een VGA connector liggen en een verlengingskabel, dus als het een kwestie is van deze connector eraf knippen en er een VGA connector op plaatsen dan gaat me dat wel lukken. Maar welk kabeltje moet dan waar worden vastgemaakt?

Kan iemand me helpen?

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #124 on: January 27, 2008, 11:25:38 AM »
Als je weet welke kleur draad, welk signaal doorgeeft, kun je inderdaad een vga-stekker monteren.

Offline Tweety

• *
  • 2
  • +1/-0
« Reply #125 on: January 27, 2008, 01:53:12 PM »
Dat wordt een prbleem want bijna alle draden hebben dezelfde kleur. Steeds per paar zwart/grijs. En zoals je kunt zien op de foto, helemaal rechts twee rode en net links daarvan twee bruine.
Ik moet dus eerst per positie weten hoe het scherm wordt aangestuurd, dan kan ik dat misschien 'vertalen' naar een VGA stekker.

Weet iemand met hoeveel volt de pixels van het scherm worden aangestuurd? Dan kan ik misschien door er stroom op te zetten te weten komen welke pixels worden aangestuurd door welk draadje?

Offline Derharry

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #126 on: February 04, 2008, 01:51:12 AM »
Ik heb hetzelfde probleem, ik dacht ook van mijn oude laptop een (deel) van een beamer te bouwen maar nu de kunst om aan het schem, zonder de hele laptop, er een VGA connector aan te krijgen. Het is een Toshiba Satellite 210CS. Is hier al ervaring mee of heeft iemand een goed advies?

Offline lanser50

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #127 on: October 28, 2008, 10:52:55 PM »
suant bv heeft beamers kijk even op de site . of ebay.
je kan er ook defecte kopen dan heb je tv tuner en alle aan sturing voor de tft.
groetje sucses

Hallo Tweety,

Ook ik heb dit probleem. Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Hier wat foto's van hoe mijn Acer Aspire 5672WLMi eruit ziet: www.jansweijer.nl/beamer

Alvast bedankt,
Job Jansweijer

Offline geert amigo

• *
  • 1
  • +0/-0
Re:zelfbouw: TFT OHP Beamer met ingebouwde DVD-speler en internet-connectie
« Reply #129 on: June 01, 2011, 05:31:36 PM »
kan iemand mij helpen?
ik heb een overheadprojector gekocht en een laptop scherm , alles zit nu aan elkaar, en hij doet het ook!
maar ik heb in iedere hoek een schuin stukje! is het ook mogelijk om die weg te halen , of om het beeld een stukje kleiner te maken (natuurlijk wel met het menu).
 ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???