Neoweb.nl

Hakenkruis

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline vlieg

• *
  • 9
  • +7/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Hakenkruis
« on: January 18, 2005, 02:34:47 PM »
Weet iemand waar het hakenkruis van Hitler ooit ontstaan is? Ik heb begrepen dan Hitler het helemaal niet zelf ontworpen heeft, maar dat het puur gejat was?

Offline Robert

• 3.078
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Hakenkruis
« Reply #1 on: January 18, 2005, 06:59:18 PM »
Een hakenkruis is een traditioneel Indisch symbool dat geluk en voorspoed moet brengen.

Het symbool heet eigenlijk Swastika.
Het woord swastika is een Sanskriet woord, hetgeen "goede woning" betekent.

De swastika zie je in meerdere culturen terug. In China was het bijvoorbeeld een teen van geluk.
Het is tevens een niet-christenlijk symbool en staat voor de hamer van Thor, de god van de donder: teken van leven en geluk.
Hitler bedoelde met swastika iets anders: de overwinning van de Ariërs

Het hakenkruis is dus eigenlijk een heel mooi symbool, maar doordat Hitler het in de 2e wereldoorlog  heeft gebruikt terwijl hij zoveel mensen vermoordde, heeft het teken een negatieve lading gekregen.

Als je nu met een hakenkruis rondloopt, vertel je eigenlijk tegen iedereen:
Ik ben een debiel, een nazi, een leegkop en een kaalkop, een jodenhater, "Ik kijk niet verder dan m'n neus lang is". "Ik ben beter dan de rest en daarom moet de rest dood"

Offline vlieg

• *
  • 9
  • +7/-0
« Reply #2 on: January 18, 2005, 08:07:51 PM »

Aha... ik ben het op alle fronten met je eens!!  ;)

Offline Erik

• *
  • 6
  • +3/-2
  • DOOH!
« Reply #3 on: January 19, 2005, 09:34:43 AM »

Als je nu met een hakenkruis rondloopt, vertel je eigenlijk tegen iedereen:
Ik ben een debiel, een nazi, een leegkop en een kaalkop, een jodenhater, "Ik kijk niet verder dan m'n neus lang is". "Ik ben beter dan de rest en daarom moet de rest dood"

Ik vind jou in dit geval degene die niet verder kijkt dan z'n neus lang is. Iemand die met een hakenkruis rondloopt doet dit niet zomaar, zoiemand heeft serieuze problemen of wil shockeren. Daarbij is het naïef en veroordelend van jou om er kaalkop en jodenhater aan te koppelen.  In dit geval vindt ik jou niet beter dan een 'nazi'.
DOOOH!

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #4 on: February 16, 2005, 09:14:56 AM »
Nou we moeten toch kunnen zeggen dat de dingen die de nazi's in de tweede wereld oorlog fout waren, erger nog: heel fout en als je dan bewust mensen gaat kwetsen ben je fout bezig.

Het is inderdaad niet zo dat je meteen joden haat als je een dergelijk teken draagt, want het kan ook zijn om mensen alleen te shockeren, maar blijkbaar wil je wel dat mensen zo over jou denken (als joden hater).

Denton

Offline Nawi

• *
  • 3
  • +2/-0
« Reply #5 on: July 01, 2005, 11:28:23 AM »
Officieel is het hakenkruis een sterrenteken en betekent totale macht

Bron: discovery channel  O0

Offline Benontherock

• 436
  • +135/-52
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
« Reply #6 on: August 05, 2005, 09:38:41 PM »
Het hakenkruis is een eeuwenoud (positief) symbool, moeten we het symbool opeens verachten omdat Hitler het gebruikte, het houd toch zijn originele betekenis maar nu niet meer?? wat als er nou mensen gaan moorden onder het symbool van het Christenkruis betekend het dan dat het symbool opeens van betekenis veranderd en het christendom een nieuw teken moet zoeken.

(k ben trouwens wel eens met het feit dat mensen het teken dragen om te schockeren voordat iemand mij persoonlijk aanvalt  :P)
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #7 on: August 06, 2005, 11:33:05 AM »
Het hakenkruis is een symbool.
Vroeger was het voor velen een 'vreedzaam' symbool, tegenwoordig heeft het voor velen een negatieve lading. Ook het befaamde Hitler snorretje is nog steeds "Not Done"

Als christenen het kruis als symbool gebruiken voor moord en haat, zal ook het kruis een wrange bijsmaak krijgen.

Je ziet het nu al bij Moslims. Ze hebben eeuwen oude tradities, maar nu er een aantal van die gasten de boel lopen te verzieken, krijgen burka's, hoofddoeken, lange baarden en moskeeën opeens een hele andere uitstraling.
Misschien moeten de vreedzame Moslims zich afscheiden van de conservatieven. En door andere dracht laten zien dat ze het niet eens zijn met de conservatieven.
Door bijvoorbeeld een lint te dragen om een hoofddoek. Of door een bepaalde frisse kleur in de kleding te gebruiken.

Daarnaast is zo'n lang gewaad alleen bedoeld om zand en stof van je lichaam te houden. (in de meeste oorspronkelijke Moslimlanden is het meestal dor, droog en stoffig)
In de moderne Westerse samenleving heeft men dat niet meer nodig.

Daarnaast denk ik dat God de vrouw niet heeft geschapen om onder een doek te moeten leven.

100 jaar geleden liepen er ook veel Christenen met hoedjes en lange rokken. Nu zie je dat nog amper in het straatbeeld.

Ook Joden met keppeltjes en vlechtjes zie je 'gelukkig' steeds minder.

Hoe je het ook went of keert. Als je denkt dat jouw geloof het ware is, en dat met geweld aan anderen moet opleggen, dan is dat geloof helemaal niet prachtig!

Maar ik dwaal een beetje af.

Ik denk dat symbolen met een negatieven lading niet gebruikt moeten worden om te shokeren.

Offline studentje

• *
  • 5
  • +3/-0
« Reply #8 on: November 18, 2005, 11:14:04 AM »
in de quest special vraag en antwoord staat dezelfde vraag.
het "hakenkruis" is eigenlijk een swatsika wat anderen al hebben gezegt en in begin 20e eeuw door een stelletje nazi's opgenomen als teken van het "hogere arische ras"

gast14

« Reply #9 on: February 16, 2006, 03:52:50 PM »
Hoe kwamen de nazi's op het idee om de swastika te gebruiken?

Offline Robert

• 3.078
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #10 on: February 22, 2006, 09:18:31 AM »
@gast14
Hoe kwamen de nazi's op het idee om de swastika te gebruiken?

@Nawi
Officieel is het hakenkruis een sterrenteken en betekent totale macht

Ik denk dat je dan wel snapt waarom de Nazi's het hakenkruis gebruikten.  ;)

CountFragula

« Reply #11 on: March 25, 2006, 08:47:01 PM »
Voor de duidelijkheid, het is geen Indisch symbool, het is een Indias symbool. Indisch is van Indonesie, Indias is van India. En die hebben het toch echt niet zelf ontworpen, het is afkomstig van 1 van hun goden.

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
  • Alles heeft een tegengestelde
« Reply #12 on: June 20, 2006, 06:52:18 PM »
ALLEMAAL FOUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het "hakenkruis" of hoe je het ook wil noemen is uitgevonden door de Egyptenaren. Daarna is het over genomen door de oosterse godsdiensten. Natuurlijk weet je bij symbolen nooit echt wie ze uit gevonden heeft. Maar het oudste hakenkruis is terug gevonden op de borst van een god in een tempel in Egypte. NIET in het oosten dus  ;)
« Last Edit: June 20, 2006, 06:59:56 PM by Floriantje »

willem1940

« Reply #13 on: August 14, 2006, 03:03:03 AM »
Ik denk dat je er een bruikbaar windmolentje van kunt maken.

Offline ME

• *
  • 12
  • +6/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #14 on: February 09, 2007, 09:25:13 AM »
ALLEMAAL FOUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het "hakenkruis" of hoe je het ook wil noemen is uitgevonden door de Egyptenaren. Daarna is het over genomen door de oosterse godsdiensten. Natuurlijk weet je bij symbolen nooit echt wie ze uit gevonden heeft. Maar het oudste hakenkruis is terug gevonden op de borst van een god in een tempel in Egypte. NIET in het oosten dus ;)
Inderdaad het oudste hakenkruis komt uit egypte.
Ik heb het zelf in een museum gezien over het oude egypte.
Het betekende toch iets van "Macht in alle vier de windstreken."

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
« Reply #15 on: February 15, 2007, 10:06:43 PM »
weer iets bij geleerd dan... :laugh: het hakenkruis staat dus voor macht in alle vier de windstreken. Misschien was dat wel de bedoeling van Hitler maar dat zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Offline matti

• 278
  • +13/-2
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #16 on: March 28, 2007, 09:15:02 PM »
CountFragula indisch is NIET van indonesië dat is indonesies!
Indië bestond vroeger dat was Pakistan en India en Bangladesh tezamen!
En het kan zijn dat de egyptisch is
Maar vergeet niet dat rond de tijd van de piramides in India rond de Indus ook een enorme cultuur was.
Hoeveel keer is het al niet voorgevallen in de geschiedenis dat ze op 2 plaatsen dezelfde ontdekkingen hebben gedaan!
En CountFragula kijk maar eens in een woordenboek!
Je zult zien dat ik gelijk heb.

Offline Lampie

• *
  • 6
  • +3/-0
« Reply #17 on: October 30, 2008, 11:09:43 PM »
ik vind je echt krank als je

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
Re:Hakenkruis
« Reply #18 on: December 17, 2008, 08:49:35 PM »
matti kan gelijk hebben

nuja ook dat is met wat onderzoekswerk op te klaren

kijk hoe oud het egyptische beeld met het hakenkruis is en vergelijk dan met de periode toen Indië inderdaad zo groot was

Offline IKKE

• *
  • 1
  • +2/-0
« Reply #19 on: April 19, 2009, 07:40:21 PM »
weer iets bij geleerd dan... :laugh: het hakenkruis staat dus voor macht in alle vier de windstreken. Misschien was dat wel de bedoeling van Hitler maar dat zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Wat ik in deze hele discussie mis, is het feit, dat het effect van het oorspronkelijke, rechtsom-draaiende swastika-Boedha-symbool geluk en wijsheid zou brengen voor iedereen, maar dat Nazi-Duitsland onder leiding van Hitler het symbool linksomdraaiend, tegengesteld gebruikte, dus ook met de bedoeling van tegengestelde effecten:  macht en onderdrukking.  En dat is een aantal jaren toch inderdaad gelukt. Ten koste van miljoenen levens.
Vereenzelvig dus nooit het oorspronkelijke Boedha-swastika-symbool met dat van Hitler!

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
« Reply #20 on: June 22, 2009, 05:51:40 PM »
daar kan je idd een punt hebben, mooi gevonden

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #21 on: June 22, 2009, 06:11:54 PM »
Misschien had hij het teken gewoon moeten gebruiken zoals het bedoeld was. En hadden we nu één rijk, waarin iedereen netjes Duits praat.  :-X

Offline eris

• *
  • 5
  • +4/-0
« Reply #22 on: February 16, 2010, 03:34:37 PM »
hitler gebruikte het hakenkruis, omdat het een symbool was van de moniken in tibet,
waarvan hitler dacht dat zij de voorouders waren van de ariers, het uit verkoren volk
verdiep je maar eens in de thulesociety, waar hitler lid van was en de voorloper is van de nazi partij,
komt een hoop mystiek bij kijken bij die nazi's ,ze waren gek maar niet dom,
de thule society dhad een medium dat zei dat ze in contact stond met geesten uit soemerien,
ze bouwden zelfs een ufo met vril techniek ,
goebels is zelfs op reis geweest naar tibet om bewijs te vinden voor de afstamming van de ariers,
zijn filmbeelden van,

greetz eris 

« Last Edit: February 16, 2010, 03:40:09 PM by eris »