Neoweb.nl

segway, ginger & it

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
segway, ginger & it
« on: January 04, 2004, 08:22:35 PM »
segway, ginger & it

Het begon allemaal met de cryptische code-woorden "Ginger" en "IT". Het zou de revolutie van het nieuwe millenium worden. In het begin wist niemand wat het was, maar het is dus een nieuw transport-middel.
Het is een nieuw apparaat, dat op 2 wielen rijdt. Je kan er op staan en als je naar voren leunt, gaat ie rijden. Als je naar achter leunt, rem je af. Je kan er trappen mee op en af en je kan draaien om je as. Het is een soort geautomatiseerd lopen.
Een geavanceerde gyroscoop houdt het apparaat stabiel.

Meer informatie is hier te vinden:
http://www.segway.com/

En wat interessante plaatjes hier:
http://www.segway.com/connect/photos.html

Offline admin

• The Admin
  • 582
  • +112/-10
  • Neoweb Technologie Forum
    • www.neoweb.nl
Re:segway, ginger & it
« Reply #1 on: January 04, 2004, 08:30:37 PM »
Ik post wel even foto, zodat iedereen snapt waar het over gaat.
"The Future Starts Here!"

Offline admin

• The Admin
  • 582
  • +112/-10
    • www.neoweb.nl
« Reply #2 on: January 04, 2004, 08:31:02 PM »
en nog eentje  ;D

Offline admin

• The Admin
  • 582
  • +112/-10
    • www.neoweb.nl
« Reply #3 on: January 05, 2004, 12:12:39 PM »
Hier een rij-impressie van een Nederlander, die op de step mocht rijden.

Rij-impressie van Segway in Utrecht
Vijfenvijftig minuten geleden stapte ik van een Segway af. Nietsvermoedend fietste ik over de Oude Gracht in Utrecht toen mijn oog op een meneer viel die op een tweewielig voertuig rondjes reed. Fiets aan de brug voor de McDonalds in de stad gezet. "Mag ik ook eens?" "Of course", zei de Italiaan terwijl hij de step met enigszins afgereden banden overhandigde. "You stand here."

De eerste minuut op de elektronische gyroscopisch aangestuurde step is wat onwennig. Je natuurlijke neiging niet 100% stil te staan, werkt tegen je. Immers, deze step is zo gebouwd dat als je naar voren leunt hij naar voren gaat rijden. Verplaats je je evenwicht naar achteren, dan rijdt de step achteruit. Rijden dan maar.

Na een instructiepraatje van 10 seconden, "Lean forward, go forward. Lean backward, go backward. With this you steer left and right" (wijzend op een beweegbare ring in het linkerhandvat), begon het feest. De Europese vertegenwoordiger van Segway sjokt mee terwijl ik mijn gewicht voorzichtig naar voren verplaatst en begin te rijden. Verdraaid, hij doet het! Hoe verder ik naar voren leun, hoe sneller ik ga. "Pas op die auto." Bijna gedachtenloos stuur ik de Segway naar de ingang van de lokale automatenhal.

Gezien de drukte op de Oude Gracht kon ik geen pas de deux doen met een voorbij schietende fietser. Na een niet al te elegant pirouetje maakte ik de afsprong.

Al pratend loodst de Italiaan, die het stuur heeft overgenomen, zichzelf naar een terras langs het water. "Natuurlijk gebruik ik hem zelf. Ik zou wel gek zijn als ik me thuis door de stad zou verplaatsen met een auto of een fiets. Dit is sneller en makkelijker". "Klopt het dat je er echt moeite voor moet doen om iemand aan te rijden?" "Ja, als ik nu tegen je aanrijd stopt de Segway vanzelf. Proberen?" "Goed". Met een niet al te hoge vaart kart de step op me af. Ter bescherming steek ik toch maar mijn hand uit. Met niet al te veel kracht breng ik de Segway tot stilstand. Althans, de step 'merkt' dat hij tegen iets aan rijdt en stopt vanzelf. "Zal ik eens over je voeten rijden?" "Ga je gang." Met zekerheid kan ik nu zeggen dat ik liever een Segway op mijn voeten heb dan een verkeerd geplaatste hak. Je voelt het goed, maar daar is alles mee gezegd.

De naamloze Italiaan zegt voor Segway te werken in Europa. Momenteel maakt hij een rondje langs Europese overheden om het apparaat te tonen en per land de regelgeving te onderzoeken. "U is advocaat?" Lachend: "nou nee, maar ik doe wel het werk van een advocaat." Segway lijkt van plan te zijn de step op de Europese markt te brengen. "In ieder land is de regelgeving verschillend voor wat er zich op het voetpad mag begeven. Nederland is niet zo'n moeilijk land." Wijzend naar de fietsers "kijk maar om je heen. Jullie zijn van alles gewend op de voet- en fietspaden."

De Segway is het geesteskind van uitvinder Dean Kamen. Hij werkte jaren lang in het geheim aan de elektronische step die tot zijn introductie bekend stond onder de codenamen "Ginger" en "It". Amazon-baas Jeff Bezos is een van de investeerders in het apparaat.

bron: http://weblog.r-win.com/archives/000943.html

Offline admin

• The Admin
  • 582
  • +112/-10
    • www.neoweb.nl
« Reply #4 on: January 05, 2004, 12:21:50 PM »
sinds januari 2001 wordt er druk gespeculeerd over dean kamen's technologische uitvinding met de mysterieuze naam 'ginger'. kamen had al zo een tien jaar aan zijn uitvinding gewerkt toen er informatie over ginger uitlekte via de website inside.com. de verwachtingen waren hoog gespannen. de uitvinding van kamen zou revolutionair zijn.

toen kamen op 3 december jl. zijn ginger aan de wereld voorstelde, waren sommigen teleurgesteld, maar over het algemeen waren de reacties zeer enthousiast.

met ginger is het oeroude nederlandse gezegde 'als mijn opa wieltjes had…' in vervulling gegaan. ginger - de officiële naam is segway human transporter - is, zoals kamen het zelf uitdrukt, 'like a pair of magic sneakers'. de passagier beweegt zich met subtiele bewegingen van zijn lichaam, net zoals wanneer hij loopt. ginger heeft geen rem. je stopt hem door te denken dat je wilt stoppen!

de combinatie van hardware en software van ginger bootsen het menselijke evenwicht na. ginger doet wat een mens doet. het vervoermiddel heeft sensoren die werken als het binnenste van je oor, en een computer die doet wat je hersenen voor de mens doen. de motor neemt de taak van de spieren over. de wielen zijn vergelijkbaar met je voeten. de passagier hoeft er alleen maar op te gaan staan… en ginger zal hem brengen waar hij wil. de tweewieler is zelfs in staat om trappen te lopen en kleine hindernissen als stoepranden vormen geen enkel probleem.

ginger is superzuinig en milieuvriendelijk. de snelheid varieert van circa 8 tot 25 kilometer per uur. je hoeft hem pas weer op te laden na ongeveer 25 kilometer. bovendien genereert de motor elektriciteit en laadt de batterij zich op als je een helling afgaat.

ginger weegt tussen de 30 en 40 kg, afhankelijk van het model, en past in de kofferbak van een auto. heb je gewoonlijk veel bagage, dan kun je ginger uitrusten met een paar tassen.

kamen is voor een ruime toepassing. ginger kan gebruikt worden in parken, in disneyland, in fabrieken met grote oppervlakken, op vliegvelden, maar is vooral ideaal voor in de stad. 'auto's zijn goed voor lange afstanden, maar niet voor de stad', zegt kamen. hij is dan ook bijzonder blij dat het patent dat hij in amerika heeft verkregen toestaat om ginger op de stoep te gebruiken.

voorlopig zal ginger vooral door grote bedrijven als de u.s. postal service en general electric, de national parks service en amazon.com worden gebruikt. want een klein doorntje in het oog is de prijs voor de consument: 3000 dollar.

wie weet of ginger op lange termijn de plaats van de goede oude nederlandse fiets zal innemen?

bron: trendystyle.net

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #5 on: January 08, 2004, 09:48:01 AM »
Het is dat die dingen zo ongelooflijk prijzig zijn, anders reed ik er nu al op rond!
Met 25 km per uur, is dat het ideale vervoersmiddel voor dorpen en de binnenstad van grote steden.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re: segway, ginger & it
« Reply #6 on: August 01, 2004, 12:18:00 PM »
Dit filmpje moet je zien!  :o

De moderne vorm van polo..."segway polo"

http://www.bayareaseg.com/video/SegwayPoloWeb.mov

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
« Reply #7 on: August 02, 2004, 10:24:11 PM »
Ik moet echt zo'n ding hebben!  :o

Offline Vortexx

• **
  • 98
  • +30/-1
  • Skull & Bones Spokesman
« Reply #8 on: August 23, 2004, 04:56:51 PM »
Ik wil er eentje met grasmaaier kit

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #9 on: September 19, 2006, 11:12:22 AM »
Segway valt om door softwarefout

Bron: Segway & Tweakers.nl

SegwayDe Segway, die ruim vijf jaar geleden behoorlijk kritisch onthaald werd, wordt wereldwijd teruggeroepen. Sinds de lancering zijn er 23.500 exemplaren van het voertuig verkocht, maar nu is gebleken dat deze door een softwarefout onverwacht in achteruit kan schakelen. Wereldwijd zouden hierdoor reeds een zestal mensen ten val zijn gekomen. Het elektrische eenmanskarretje wordt onder andere gebruikt door Amerikaanse politiediensten, door posterijen en golfclubs, maar voor de gewone consument is het duizenden euro's kostende apparaat vooralsnog te duur gebleken. In Nederland heeft de Koninklijke Marechaussee sinds augustus de beschikking over vijf Segways en in België worden de Segways onder andere gebruikt door de politiekorpsen van Hasselt en Brasschaat.

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #10 on: January 03, 2007, 08:47:27 PM »
Sinds 1 januari zijn segways verboden om mee op de openbare weg te rijden.

Maar als je wellicht zelf zo'n ding wilt maken, voor een fractie van de prijs is hier een tutorial (engels)

http://tlb.org/scooter.html

Offline r2gnl

• *
  • 8
  • +1/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
    • Artoge
« Reply #11 on: January 11, 2009, 01:09:26 PM »
Sinds december 2008 is er weer de mogelijkheid gekomen om de Segway gewoon te gebruiken, met een kenteken in Nederland. Nieuwe modellen zijn daarom ook in Nederland te verkrijgen, zie: http://www.segway.nl/

Mijn ervaring, het is erg leuk en heerlijk vrij om mee rond te toeren. Al zijn ze niet echt goedkoop (ik blijf een hollander  ;D ) overweeg ik om er een te gaan gebruiken, ter vervanging van een fiets.

Remco