Neoweb.nl

brandstofcel project (meer...)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BasH

brandstofcel project (meer...)
« on: February 12, 2005, 02:07:51 AM »
Goeiedag,

Ik doe een hbo studie elektrotechniek en wil graag als afstudeeropdracht thuis een kleine elektriciteits centrale maken van tussen de 500 en 5000 watt. Hierbij wil ik een pemfc brandstofcel gebruiken (het type dat ook in brandstofcel-auto's zit) omdat dit de enige is die op redelijk normale temperaturen werkt (<100gr C).
De enige mogelijke brandstof voor deze cellen is waterstof. De enige brandstof die je thuis uit de muur tapt is aardgas. Er komt dus veel meer bij kijken dan de brandstofcel alleen.

De laatste weken heb ik het internet afgespeurd, en heb erg veel algemene informatie gevonden. Er is veel informatie over de uitvindingen zelf en de werking ervan, maar bar weinig informatie die diep op de praktijk ingaat.

Als er hier iemand is die mij veel kan vertellen over de praktische werking van een brandstofcel en over de omzetting van aardgas naar waterstof dan hoor ik het heel graag.
Ook ben ik erg benieuwd naar prijzen. Dit is op het moment eigenlijk het belangrijkst, omdat daar vanaf hangt of het project doorgaat of niet.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor alle reacties.
Bas

Online Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: brandstofcel project (meer...)
« Reply #1 on: February 12, 2005, 11:47:45 AM »
Wil je de aardgas omvormen naar waterstof?
Of kun je ook een gasfles gebruiken vol met waterstof (van een bedrijf zoals Hoekloos ofzo)
En moet de waterstof nog onder een bepaalde druk het systeem in worden geholpen?
Met de gasfles heb je dan een voordeel, want die staat al onder druk (enkele tientallen bar). Anders moet je ook nog een compressor hebben, die het waterstof samenperst. En omdat waterstof een inimini duo-atoom is, heb je veel kans op 'lekken'

Een andere manier is om met water en electriciteit te werken. Je kan water electrolyseren zodat er waterstof (en zuurstof) ontstaat. Gebruik dan voor de duurzaamheid wel koolstof electroden (of platina als je dat kan betalen). Maar in principe is electrolyseren niet echt handig, want je stopt er dan meer electriciteit in, dan je uiteindelijk opwekt.

Als je aardgas wilt omvormen, moet je gebruik maken van :thermochemische reformtechnieken.

Momenteel wordt het grootste deel van de waterstof geproduceerd uit fossiele brandstoffen aan de hand van thermochemische reformtechnieken. Reforming is een chemisch proces waarbij H-houdende brandstoffen in aanwezigheid van stoom en/of zuurstof worden omgezet in een H2-rijk gasmengsel. De belangrijkste thermochemische reformtechniek is stoomreforming van aardgas. De efficiƫntie van stoomreforming bedraagt 70-80%.