Neoweb.nl

Ideeën en theoriën over de verbetering van de auto/vrachtwagen/bus etc.

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline kippie

  • *
  • 3
  • +2/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Ik heb gehoord dat ene Prof. Evers van de TU Delft het idee heeft bedacht van de "Railweg Hybride", waarbij vrachtwagens met treinwielen slim gebruik maken van de Betuwelijn. Ik ben op zoek naar een (gesimuleerde) foto hiervan maar kan die nergens vinden. Heeft iemand een idee?

gast

Re: Vrachtauto's die ook op trainrails kunnen rijden
« Reply #1 on: December 09, 2004, 01:57:42 PM »

jan van assen

Ideeën en theoriën over de verbetering van de auto/vrachtwagen/bus etc.
« Reply #2 on: December 30, 2004, 12:15:26 PM »
Een goede vriend is kort geleden verdronken omdat zijn auto op de kop in de sloot kwam, waardoor hij niet meer kon ontsnappen, een ergere dood kun je je zelf niet voorstellen, daarom heb ik bedacht om in de toekomst de nieuwe auto's die in het waterrijke nederland worden gebouwd of geimporteerd te verplichten om een ontsnappingsluik te maken in de bodem van de auto die b.v. alleen van binnen uit geopend kan worden! Iets voor Volvo misschien om er mee te beginnen? Worden de auto's weer iets veiliger

geurt

Re: veiliger auto
« Reply #3 on: January 02, 2005, 01:43:07 PM »
dit is een beste   

Offline merkator

  • *****
  • 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
Re: veiliger auto
« Reply #4 on: January 07, 2005, 02:24:13 PM »
Gewoon standaard een veiligheidshamertje met riemsnijder in de auto.

En niet in je auto laten slingeren, want als je omstekop staat, vindt je dat ding nooit meer.
Gewoon zo'n Oranje Life-Hammer op een vaste plek in je auto, binnen handbereik!

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: veiliger auto
« Reply #5 on: January 07, 2005, 02:28:50 PM »
Waarom zit er vaak een sloot of wetering naast een weg?
En waarom geen vangrail? (zal wel duur zijn)

jan van assen

Re: veiliger auto
« Reply #6 on: January 07, 2005, 11:06:16 PM »
reactie op merkator; wanneer je op de kop in de sloot ligt, dan helpt een veiligheidshamertje niet, want probeer maar eens in paniek onder een auto uit te zwemmen.

Offline harbosma

  • *****
  • 912
  • +160/-22
  • Gender: Male
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Ideeën en theoriën over de verbetering van de auto/vrachtwagen/bus etc.
« Reply #7 on: January 28, 2005, 01:07:03 PM »
Hier alle berichten met nieuwe ideeën en/of theoriën.
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline the eagle

  • *****
  • 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Bron: planet.nl

Subsidie voor Nederlandse superbus
 
Gepubliceerd op maandag 07 maart 2005
 
De overheid verstrekt 300.000 euro startsubsidie voor de ontwikkeling van een supersnelle elektrobus die 250 kilometer per uur kan rijden.

De ‘Superbus’ is een project van oud-astronaut Wubbo Ockels, nu hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft. Volgens Ockels is zo’n razendsnelle bus een goed alternatief voor de naar schatting drie miljard kostende Zuiderzeelijn omdat er geen dure infrastructuur hoeft te worden aangelegd.

Vervoerswaarde
De ministeries van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken hebben de subsidie toegezegd nadat vorig jaar de resultaten van een haalbaarheidsonderzoek zijn gepresenteerd.

Het geld zal gebruikt worden voor een voorstudie waarbij gekeken wordt naar de vervoerswaarde, de mate waarin de gestroomlijnde racebus een verbetering of aanvulling van bestaande vervoersmiddelen is. Ook het rijcomfort en de veiligheid worden onderzocht door middel van simulatietesten, met hulp van de geavanceerde vluchtsimulator SIMONA van de TU Delft. Verder zullen de technische, economische en de milieu-aspecten worden bestudeerd.

Negen uur in de trein
Het idee voor de ontwikkeling van zo’n superbus is afkomstig van Wubbo Ockels, die zijn kennis op het gebied van aërodynamica en lichtgewicht materialen eerder toepaste bij de bouw van de succesvolle zonneracewagens Nuna I en Nuna II. Daarmee won het team van de Technische Universiteit Delft tweemaal achtereen de prestigieuze World Solar Challenge dwars door Australië.

De hoogleraar combineerde zijn kennis met de vervoersproblemen in Nederland die hij zelf ervoer. “Als hoogleraar van zowel de TU Delft en de Rijksuniversiteit Groningen bracht ik wel eens negen uur per dag in de trein door tijdens de heen- en terugreis tussen beide plaatsen. Dan ontstaat zo’n idee vanzelf.”

Slimme bus
Groot voordeel van de Superbus is dat er geen dure infrastructuur voor nodig is. Over grote afstanden moet hij in goedkoop aan te leggen betonnen bakken gaan rijden waar snelheden van 250 km per uur bereikt kunnen worden.

Eenmaal bij de bestemming aangekomen, kan de bus zich bij het gewone verkeer voegen. “Dat kan de bus ook doen op plaatsen waar de aanleg van snelle banen wel duur is, bijvoorbeeld bij watergangen. De bus kan daar gebruik maken van bestaande bruggen,”aldus Ockels.

De bus wordt aangedreven door een elektromotor, waardoor het vervoermiddel geen schadelijke stoffen uitstoot. “De milieu-impact van de superbus is vele malen kleiner dan bijvoorbeeld een hogesnelheidslijn, omdat het energiegebruik aanzienlijk lager is en de aanleg en onderhoud van het traject veel minder kost en minder landschappelijke impact heeft”, verwacht de hoogleraar.

In de bus zullen veel nieuwe technieken worden toegepast. Zo maakt de bus gebruik van een pro-actief veersysteem om comfort te bieden bij hoge snelheden. Ockels wil de bus ook uitrusten met een geavanceerde radar op de bumper die een paar honderd meter vooruit kijkt, zodat de bus bij gevaar tijdig kan afremmen.

Flexibele dienstregeling
“Daarnaast zal de bus een flexibele dienstregeling hanteren. Passagiers kunnen een SMS-je naar de vervoersmaatschappij(en) sturen en kunnen tot aan de deur van hun bestemming gebracht worden. Dat scheelt veel tijd ten opzicht van de vaste, bestaande dienstregelingen, ” weet Ockels.

Om de flexilbiliteit en snelheid te waarborgen zullen de Superbussen niet meer dan 25 tot dertig personen vervoeren. “We streven er naar om de reistijd tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Groningen te beperken tot honderd minuten, inclusief voor- en natransport, de tijd dat de bus op de openbare weg rijdt," aldus de creatieve professor.


Olympische Spelen
De voorstudie zal naar verwachting eind dit jaar zijn afgerond. Daarna hoopt de TU Delft een contract af te sluiten voor de bouw van een praktijkmodel. Het streven is dit model te presenteren bij de opening van de Olympische Spelen in Beijing in 2008. De Chinese overheid heeft zich immers voorgenomen dat dit de eerste Olympische Spelen zullen zijn die volledig duurzaam zijn. Bovendien vormt China in potentie een enorme markt voor de Superbus.

"Vanwege de geringe aanlegkosten, laag energieverbruik en toegepaste techniek kan de Superbus uitgroeien tot een prachtig exportmiddel", verwacht de oud-astronaut.



Bronnen: Wubbo Ockels, TU Delft

Offline Brammix

  • ***
  • 121
  • +30/-7
  • Mmmm...
Weten jullie zeker dat dat ding niet door professor Barabas is ontwikkeld??

Offline Groencontainer

  • **
  • 87
  • +38/-29
  • Gender: Male
  • The important thing is not to stop questioning.
    • Duurzame Techniek Forum
Prof. Barabas = Prof. Wubbo  ::)

Offline D.Heusden

  • *****
  • 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
We rijden in auto's van meer dan 1000 kg, en wegen zelfs meestal nog geen 100 kg. Dat is bijzonder inefficient.
Misschien moet de regering wetten maken, die verplicht dat autofabrikanten vanaf nu auto's ontwikkelen, die ieder jaar 100 kg lichter worden.
Met de huidige stand van de techniek is dat goed mogelijk. (carbonfiber materialen of andere lichtgewicht composiet materialen en metalen)
Een lichtere auto, betekend ook een lichtere motor. Een lichtere motor betekend minder brandstof verbruik.

Ook onze goederen worden getransporteerd in schepen en vrachtwagens, die zelf ook een enorm gewicht vertegenwoordigen. Ook daar valt nog een hoop te winnen. Waarom geen zeetankers en containerschepen van glasvezel?


Offline AOD

  • *
  • 10
  • +3/-2
  • Gender: Male
  • Bezoek ook http://klimaatkombi.blogeiland.nl
    • Klimaatkombi
Re:Ideeën en theoriën over de verbetering van de auto/vrachtwagen/bus etc.
« Reply #12 on: August 22, 2010, 10:16:06 PM »
We rijden in auto's van meer dan 1000 kg, en wegen zelfs meestal nog geen 100 kg. Dat is bijzonder inefficient.
Misschien moet de regering wetten maken, die verplicht dat autofabrikanten vanaf nu auto's ontwikkelen, die ieder jaar 100 kg lichter worden.

Mijn fiets weegt slechts 20 kg. Eigen gewicht? BMI 25. ;)

Het enige dat moet veranderen is de noodzaak zich 40 km of meer naar bv het werk te verplaatsen. Daar heb je de regering echt niet voor nodig.
« Last Edit: August 22, 2010, 10:28:01 PM by AOD »