Neoweb.nl

Overheid wil gebruik schone auto's stimuleren

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Overheid wil gebruik schone auto's stimuleren
« on: February 21, 2005, 11:13:59 AM »
Overheid wil schone auto fiscaal stimuleren

bron:nu.nl

DEN HAAG - Het kabinet overweegt via fiscale maatregelen het Nederlandse wagenpark te helpen vernieuwen om de strenge Europese eisen voor schone lucht te halen. Te denken valt aan een slooppremie op oude auto's en het steunen van de installatie van speciale katalysatoren op dieselauto's. Dat laatste geldt ook voor het monteren van roetfilters in bestelwagens, bussen en ook binnenvaartschepen.

Staatssecretaris Van Geel (Milieu) kondigde dit aan. Hij kon niet al concrete maatregelen bekendmaken. De financiering is niet rond. Het kabinet kaart die af in de voorjaarsnota die in april 2005 wordt verwacht.

Nederland kan er niet onderuit om maatregelen te nemen. Het huidige beleid voldoet niet om de EU-normen voor fijn stof (in 2005) en stikstofdioxide of NOx (in 2015) te halen. Voor mensen met aandoeningen aan de luchtwegen zijn hoge concentraties funest. Jaarlijks overlijden duizenden mensen zelfs vroegtijdig daardoor.

Maatregelen
Het kabinet denkt ook aan andere maatregelen. Bekeken wordt of de stofeisen voor industriƫle installaties scherper kunnen en of raffinaderijen kunnen overschakelen van olie- naar gasstook. Zelfs dan kan Nederland in 2010 niet overal aan de normen voldoen.

Van Geel zei dat daarom een verzoek om vijf jaar respijt voor NOX, dat smogvorming veroorzaakt, is ingediend voor een tiental knelpunten bij de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht plus Dordrecht. Voor de aanpak van deze 'hot spots' is in de Nota Mobiliteit, de verkeersplannen van het kabinet voor de lange termijn, 300 miljoen euro uitgetrokken.

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
  • Travelling through time
Re: Overheid wil gebruik schone auto's stimuleren
« Reply #1 on: February 21, 2005, 12:11:09 PM »
Ik heb ook een artikel daarover gelezen, daarin stond ook dat de helft van die stofvorming natuurlijk is, door opwaaing ofzo, en van de andere helft meer dan 2/3 uit het buitenland komt (Antwerpen en het Ruhr-gebied), dus echt veel kunnen we er niet aan doen.

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #2 on: February 22, 2005, 10:36:23 AM »
Aan het niet natuurlijke deel kunnen we natuurlijk wel wat doen: we moeten zorgen dat we minder vuil in de lucht storten: als de andere landen zoals duisland dit ook doen (door middel van het verdrag) is een deel van de stofvorming opgelost!

Dus wij zorgen er voor dat ons stof niet naar andere landen verwaait en zij doen het zelfde: een voor de helft schonere lucht!

Denton

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
« Reply #3 on: February 22, 2005, 12:41:38 PM »
Ja maar ik bedoelde dat als duitsland en belgie niet genoeg der best doen dan hebben wij een probleem.

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
« Reply #4 on: February 22, 2005, 03:32:10 PM »
Zeker waar, maar als wij wel ons best doen, hebben we daarmee een reden om de anderen ook aan te spreken op hun beleid, anders is het oud nederlandsche spreekwoord van toepassing:
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet!~

Denton

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
« Reply #5 on: February 22, 2005, 04:40:41 PM »
Ik denk niet dat Amerika, die toch de grootste CO2 uitstoter is, zich door ons laat beinvloeden om minder te gaan uitstoten. Ze doen ook al niet mee aan het kyotoverdrag.

Het is natuurlijk goed dat wij schonere auto's willen maar op de uitstoot op globale schaal is het gewoon een druppel op een gloeiende plaat.

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
« Reply #6 on: February 23, 2005, 12:24:18 PM »
Ja maar het is een soort kettingreactie, als wij een land kunnen beinvloeden kan dat land ook weer iemand anders beinvloeden en zodra er genoeg landen aangesloten zijn kunnen we de VS wel beinvloeden dmv economische sancties (de reden waarom de Vs niet meedoet is de economie), zodra het voordeloger is wel mee te doen dan zullen ze dat ook doen.

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
« Reply #7 on: March 02, 2005, 10:46:06 AM »
Mee eens!

Denton

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
« Reply #8 on: March 02, 2005, 12:41:07 PM »
Tja, ik wou dat er meer mensen op de wereld het met me eens waren, specifiek de invloedrijke mensen, dan geneurde er tenminste iets.

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
« Reply #9 on: March 02, 2005, 05:48:40 PM »
Ik denk dat je juist voor de minder invloedrijke mensen moet gaan: laat het volk spreken!

Denton

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
« Reply #10 on: March 03, 2005, 05:15:06 PM »
Ja maar daar heb je juist het probleem, de mensen als bush luisteren niet naar het volk in deze kwesties.

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
« Reply #11 on: March 04, 2005, 12:49:29 PM »
wel als het volk massaal spreekt, dan moet hij wel.

in amerika heb je trouwens ook het probleem van het politiek stelsel: er zijn twee partijen waarop je kunt stemmen en daar houdt het mee op. Het gevaar dat er een andere partij komt die de "macht" overneemt is praktisch niet aanwezig, dus de democraten en republiekeinen blijven gewoon de bal over en weer gooien  (het maakt niet uit wat ze doen, ze worden binnen een aantal jaar toch wel weer gekozen!

Denton

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
« Reply #12 on: March 04, 2005, 03:47:03 PM »
Tja dat is inderdaad het probleem, er gebeurt niks. Iets wat de ene partij verzint blokkeert de andere partij. De partijen zijn trouwens naar nederlandse standaard allebei rechts, dus echt kiezen is het niet.

Offline Brammix

• 121
  • +30/-7
  • Mmmm...
« Reply #13 on: March 04, 2005, 11:16:06 PM »
Bush doet juist precies wat de "gemiddelde" amerikaan wil. Dat wij (en vooral de europese media!!) dat niet leuk vinden is wat anders. Hij kreeg niet voor niets voor zijn tweede termijn meer stemmen.

De meeste  media in Nederland is allemaal anti-bush, dus de meeste mensen in nederland zijn anti-bush, en roepen dat ze in Amerika allemaal beinvloed worden door de media (over de pot verweit de ketel gesproken...) Ook is het zo dat de mensen die het meeste door de media beinvloed worden (de kuststreken) grotendeels anti-bush zijn. Denk eerst maar eens goed zelf na over de hele zaak voor je de krantjes na praat.

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
« Reply #14 on: March 05, 2005, 06:04:11 PM »
Ik praat zeker niet de kranten na, ik weet wel dat bush ook goede dingen doet, en dat daardoor de "gemiddelde"amerikaan zoals jij het noemt op hem stemt. Maar op de kwesties die ik belangrijk vind heeft hij een hele andere mening en daaredoor ben ik anti-bush.