Neoweb.nl

kernreactoren op de maan

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline brokaflox

• *
  • 7
  • +8/-0
  • Dit forum is het helemaal !
kernreactoren op de maan
« on: January 05, 2004, 06:58:36 PM »
Ok niemand is echt blij met nucleaire reactoren. Waarom bouwen ze er dan niet de maan mee vol? Als het daar misgaat, maakt het niet uit!  ;)

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Re:kernreactoren op de maan
« Reply #1 on: January 12, 2004, 01:43:03 PM »
Op zich goed bedacht, maar hoe krijg je de energie naar de aarde toe ???

Via microgolfstralen kun je de electriciteit 'overstralen' maar het lijkt me onwaarschijnlijk om zooooo veel op deze manier over te stralen.

Verder moeten de kernreactoren met uranium gevoed worden. Deze uranium raakt uiteindelijk ook op. Verder zullen de kosten enorm zijn.

Bovendien maakt de veel veiligere/efficientere kernfusie voortgang (geschat wordt dat binnen 50 jaar de eerste commerciele fusiecentrale werkelijk kan zijn). Verder is hiervoor veel en veel meer brandstof (deuterium geloof ik, verbeter mij als ik het fout heb) beschikbaar.

Dus ik acht het heel erg onwaarschijnlijk dat dit ooit werkelijkheid wordt.
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline DeNatuur

• *
  • 38
  • +29/-22
  • denatuur.nl
    • DeNatuur.NL
« Reply #2 on: January 18, 2004, 05:00:30 PM »
Op zich goed bedacht, maar hoe krijg je de energie naar de aarde toe ???

Dat heb ik eens gezien op tv op discovery. Energy zou dan via een laser vanuit de ruimte naar de aarde geschoten kunnen worden en dan opvangen op aarde en omzetten. Ik vraag me alleen af wat er gebeurd als die laser het doel mist. Per ongeluk op een grote stad ofzo :)

Maar ik ben tegen kernenergie, dus moet zeggen dat dit plan niet zo goed is! :)

Offline Veyron

• 111
  • +104/-9
  • natuurkunde is het helemaal !
« Reply #3 on: January 19, 2004, 01:49:11 PM »
Kern energie is een van de beste manieren van energie verkrijgen die er vandaag de dag is, beter dan groene stroom. En t levert veel meer op dan groene stroom.

Persoonlijk kies ik ook veel liever voor kernfusie. Het grote voordeel van kernfusie is dat deutrium(zwaar water)gewoon gewonnen kan worden uit de zee, maar er komt wel straling bij vrij.

Veyron

Offline DeNatuur

• *
  • 38
  • +29/-22
  • denatuur.nl
    • DeNatuur.NL
« Reply #4 on: January 19, 2004, 08:26:17 PM »
Kern energie is een van de beste manieren van energie verkrijgen die er vandaag de dag is, beter dan groene stroom. En t levert veel meer op dan groene stroom.
Nee, denk het niet. De 'groene stroom' is oneindig.
Kernenergie geeft afval en is eindig. Hoeveel jaar hebben we nog tot de bronnen op zijn?

Persoonlijk kies ik ook veel liever voor kernfusie. Het grote voordeel van kernfusie is dat deutrium(zwaar water)gewoon gewonnen kan worden uit de zee, maar er komt wel straling bij vrij.
Ik weet te weinig van wat de nadelen zijn van kernfusie en kan weinig erover zeggen. Ik vind straling niet zo goed. Hoewel in een bepaalde mate misschien wel, maar als het veel straling geeft lijkt het me niks.
Kernfusie is wel een betere optie dan kernenergie.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
« Reply #5 on: January 20, 2004, 11:05:48 AM »
Het grote voordeel van kernfusie is natuurlijk dat je geen radio-actief afval hebt.  :D
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #6 on: January 21, 2004, 09:03:47 PM »
Kijk dan ook eens bij dit stukje:

http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?board=4;action=display;threadid=196

Hier staat ook een stukje over helium drie, en kernfusie.

Het idee: helium 3 ontginnen op de maan, en naar de aarde te brengen voor kernfusie. Lees de rest op bij de andere thread (snelkoppeling hierboven).

Offline Reetman

• *
  • 1
  • +2/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
Re: kernreactoren op de maan
« Reply #7 on: January 29, 2006, 12:48:32 AM »
Uehm ik dacht dat er voor een paar miljoen jaar grondstof (deutrium en tritium zeker?) aanwezig is op aarde...

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #8 on: January 29, 2006, 11:13:01 AM »
Uehm ik dacht dat er voor een paar miljoen jaar grondstof (deutrium en tritium zeker?) aanwezig is op aarde...

Is het niet zo dat deuterium en tritium op de maan haast voor het grijpen liggen, terwijl het hier op aarde 'verstopt' zit in water.
Maar idd is er genoeg van dat spul hier op Aarde.

Offline Thorshammar

• *
  • 5
  • +2/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
« Reply #9 on: March 02, 2006, 08:06:27 PM »
Anders zetten we een dynamo op de maan, zit ie niet zo nutteloos rondjes te draaien.

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
« Reply #10 on: May 19, 2006, 02:58:32 PM »
_o_

dat is een goeie ! alleen kan het niet want de maan raakt de aarde niet. en dat heb je wel nodig voor een dynamo toch? (de aarde als het wiel zeg maar)
Misschien is er wel een manier om wat van de bewegingsenergie van de maan af te tappen. Maar of dat nou een slim idee is weet ik niet aangezien die dan wel eens op de aarde zou kunnen klappen.

Er word al in kleine mate energie dankzij de maan verkrijgen. Golfenergie. eb en vloed word veroorzaakt door de maan.

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
« Reply #11 on: October 04, 2006, 08:18:38 AM »
Zoiets als deze enorme space dynamo:

http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=78.0

Maar kernreactoren op de maan is misschien wel niet zo'n goed idee. De maan wordt nog steeds gebombardeerd door vele meteorieten en brokstukjes. Als zo'n reactor op een kritiek punt wordt geraakt !! In de controle unit ofzo, dan is de maan een 2e Chernobyl, en kunnen we daar ook niets meer beginnen!

En op aarde heb je ook het probleem met de kans op een meltdown. Daarom vind ik dat kernreactoren gewoon helemaal niet gebouwd moeten worden.
We kunnen er op wachten tot er een nieuwe reactor door een domme menselijke fout ontploft!
En anders is er altijd nog het gevaar van een aanval op zo'n ding.

Kernfusie is vanaf heden ook rendabel en kost in vergelijking niet veel meer!
Daarbij is kernfusie veel schoner, dus de kosten van afvalverwerking zijn beduidend lager! Ook kun je de 'brandstof' gewoon uit water halen, terwijl je anders al een dure en eindige grondstof moet kopen en verder moet bewerken. (uranium en plutonium)
Ik denk dat de totale kosten van exploitatie van een kernfusiecentrale ten op zichte van een kernreactor zelfs gunstiger uitpakken voor de kernfusie variant.

Offline Jeroena

• *
  • 9
  • +3/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #12 on: December 26, 2006, 11:21:12 PM »
Vaak hoor je in de discussie over de problemen met het broeikas effect of de aankomende energie crisis, kernenergie naar voren komen als oplossing. Met kernenergie zouden we geen CO2 uitstoot meer hebben en tevens kunnen we hiermee al onze energie problemen oplossen.

Echter diepgaand onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat dit helemaal niet het geval is. Een gemiddelde kerncentrale begint pas na 10 jaar energie te leveren, levert netto erg weinig energie op en produceert jaarlijks meer dan 1 miljoen ton CO2.

Kortom kernenergie is niet DE oplossing. Ook niet op de maan.

Zie ook Kernenergie de oplossing?

willem1940

« Reply #13 on: December 27, 2006, 12:36:15 PM »
Ik meen me te herinneren dat zonne-energie op kernfusie berust?

Twijfel houd ik toch voorlopig, of het de mens zal lukken zulke processen binnen het aards milieu beheersbaar/werkbaar/leefbaar te krijgen; het lijkt me allemaal wat heftig.

Over Tritium (vervalst en giftig/stralend water) wordt erg nonchalant gedaan maar het is geen lieverdje. Uitstoot-normen voor centrales worden steeds weer opgerekt maar uiteindelijk drinken wij het dan op.

Kernfusie binnen aardse atmosfeer brengt óók tritium met zich mee, plus helium waarvan je minstens een heel gek hoog stemmetje krijgt. Het in kernfusie verbruikte water is verloren, helium wordt niet terug weer water.

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #14 on: January 21, 2007, 11:21:34 AM »
kernfusie hier op aarde is al mogelijk.

Het probleem zit 'm in het rendement.
Op dit moment hebben alle kernfusiereactoren nog een negatief rendement. (er gaat meer energie in, dan er uit komt)
Dit komt voornamelijk doordat het plasma zich niet eenvoudig laat temmen.
Er zijn complexe magnetische velden voor nodig.

Echtger, de ITER in Frankrijk zal al een bescheiden plusje laten zien. Al staat de economische investering in geen verhouding met het energetische rendement.

Maar gelukkig heeft ITER ook veel wetenschappelijke waarde. Er kunnen nieuwe modellen worden getest en allerlei ander onderzoek naar kernfusie en gerelateerde zaken zoals winning van grondstoffen (deuterium en tritium), veiligheid, opschaling etc.
Onderzoekers blijven het magnetische veld verbeteren, waardoor het plasma stabielern en gelijkmatiger blijft.

Toekomstig geplande fusiegeneratoren zoals de DEMO krijgen zelfs al de output van een normale electriciteitscentrale.

DEMO (DEMOnstration Power Plant) is a proposed nuclear fusion power plant that is intended to build upon the expected success of the ITER (originally an acronym for International Thermonuclear Experimental Reactor) nuclear fusion power plant. Whereas ITER's goal is to produce 500 million watts of fusion power for at least 500 seconds, the goal of DEMO will be to produce at least four times that much fusion power on a continual basis. Moreover, while ITER's goal is to produce 10 times as much power as is required for ignition, DEMO's goal is to produce 25 times as much power. DEMO's 2 gigawatts will be on the scale of a modern electric power plant.

Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/DEMO (engels)
http://en.wikipedia.org/wiki/Fusion_power (Engels)

http://nl.wikipedia.org/wiki/ITER (Nederlands)

willem1940

« Reply #15 on: January 23, 2007, 04:47:47 PM »
Als er op die maan iets mee mis gaat, zitten we voortaan met 2 zonnen en is er geen nacht meer.
:)

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
« Reply #16 on: January 23, 2007, 05:40:23 PM »
Als er op die maan iets mee mis gaat, zitten we voortaan met 2 zonnen en is er geen nacht meer.
:)

Lol.. kunnen onze zonnepanelen ook 's nachts voor energie zorgen.

Op zich zou je best een kleine zon na kunnen bootsen in de ruimte van 50 meter in diameter ofzo.
Je hebt daar niet het probleem van zwaartekracht, dus een belangrijke factor in de verstoring van het plasma is al uitgeschakeld.
Ook kun je niet zoveel beschadigen in de ruimte, en dus kun je het plasma ook zonder 'gebouw' eromheen laten gloeien.
Met een hele array van zonnepanelen of krachtige stoomgeneratoren rondom, kun je dan behoorlijk wat energie aftappen.