Neoweb.nl

Wist u dat QWERTY is ingevoerd om langzamer te typen

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
Wist u dat QWERTY is ingevoerd om langzamer te typen
« on: March 01, 2005, 10:56:42 AM »
De QWERTY-indeling van toetsenborden gekozen is om typistes langzaam te doen typen?

Een computer met QWERTY-toetsenbord is goedbeschouwd een klucht; De indeling werd in 1873 geïntroduceerd met de bedoeling de typistes af te remmen, omdat anders de hamertjes van de typmachine in de knoop zouden raken.

QWERTY
Christopher Latham Sholes patenteerde in 1868 de klassieke typmachine. Een mooie uitvinding, maar met meteen al een probleem. De hamertjes waarmee de letters op papier sloegen, raakten voortdurend in de knoop. Zakenpartner James Densmore verzon de oplossing: een toetsenbord waarbij letters die vaak na elkaar voorkomen ver uit elkaar lagen. Ziedaar de geboorte van het QWERTY-toetsenbord.

Een slordige honderd jaar later arriveert de computer. Exit hamertjes. Maar het QWERTY-toetsenbord blijft; ook al zijn er veel indelingen te bedenken die ergonomischer zijn. Er zijn simpelweg teveel mensen gewend aan het klassieke toetsenbord. Omschakelen zou teveel moeite kosten.

ABC
Eindelijk is het nu dan toch zover: er wordt een alternatief op de markt gebracht. Op de Amerikaanse computerbeurs CES 2005 lanceerde het Californische bedrijf New Standard Keyboards haar vinding: het ABC-toetsenbord. Elektronisch ingenieur en ergonoom John Parkinson werkte er negen jaar aan. Nieuwe gebruikers zullen naar verwachting graag van het nieuwe toetsenbord gebruik maken omdat de toetsen alfabetische geordend staan. Bovendien is het met slechts 53 toetsen makkelijker zoeken. Het probleem zit ‘m bij de verstokte QWERTY-typers. Maar Parkinson verwacht dat ook zij zullen zwichten voor de logische ordening. De ergonomische houding van de handen en de prettige aanslag moeten de doorslag geven.

Het apparaat is vanaf april 2005 leverbaar voor zeventig dollar. Volgens opgave is het USB-bord geschikt vanaf Windows 95. Over Macintosh geen woord.

Bron: vpro.nl & wistudat.net

Offline Compact

• **
  • 53
  • +6/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Re: Wist u dat QWERTY is ingevoerd om langzamer te typen
« Reply #1 on: April 02, 2007, 03:04:51 PM »
Volgens mij is het helemaal niet zo handig om de toetsen alfabetisch te zetten.
Je kan veel beter gewoon kijken of je de toetsen naast elkaar kunt zetten die vaak naast elkaar voorkomen. Bijvoorbeeld de 'e' en de 'n'.

Offline DaHofnar

• *
  • 2
  • +0/-0
Re:Wist u dat QWERTY is ingevoerd om langzamer te typen
« Reply #2 on: September 16, 2009, 09:31:32 PM »
Ik kan me niet voorstellen dat men met een ABC toetsenboord beter of sneller zou kunnen typen. Het ene woord zul je sneller op een QWERTY toetsenboord kunnen uitvoeren dan op een ABC toetesenboord "en andersom". Het zal volgens mij ook afhankelijk zijn met welke taal je aan de slag gaat. Misschien dat 70% van alle woorden in het Engels beter uitkomen op een ABC toetsenboord dan bijv Duits. Volgens mij zou je per taal een toetsenboord moeten ontwerpen. Het is volgens mij belangrijk dat de toetsen zoveel mogelijk afwisselen tussen de linker en rechter hand waardoor men een hogere snelheid kan behalen. Nog beter is om een nieuwe werreldtaal te ontwikkelen met daarbij de passende toetsen. Dat is denk ik de beste optimalisatie voor de tweevoetertjes op de planeet... dan zijn we in staat om div processen sneller uit te werken en vervolgens nog sneller onze ondergang tegemoet gaan. Hoeveel sec, min, dagen, weken of enz zou het verschil uitmaken? Ik denk niet veel want volgens mij zijn wel al meer dan snel genoeg. Je kunt de gekste kanten op met dit onderwerp...

Offline loadrunner

• 152
  • +23/-0
Re:Wist u dat QWERTY is ingevoerd om langzamer te typen
« Reply #3 on: November 07, 2009, 12:37:33 AM »
Als je Engels typt, dan hoef je je handen niet te verplaatsen, de meest gebruikte letters zitten bij je middelvinger en je wijsvinger. Bij het ABC toetsenbord, moest je van linksonder naar rechtsboven en kreeg je enorm last van je pols.

Als je eenmaal kan tikken zonder op het toetsenbord te kijken, gaat het reuze snel. Op een abc toetsenbord, ben ik een uur langer bezig voor een a-4tje

Je hebt nu ook toetsenborden met maar 10 toetsen door twee of meer toetsen tegelijk in te drukken krijg je andere letters, je zou dan een hele zin kunnen schrijven met alleen maar 4 vingers op het toetsenbord, zonder deze te verplaatsen. Ik las dit artikel bij de dokter in een oud tijdschrift, geen idee welk. ik kan er op internet weinig over vinden
« Last Edit: November 07, 2009, 12:43:54 AM by loadrunner »
Als alles gemakkelijk gaat, hebben we niets te doen.