Neoweb.nl

ESA fotoos onder embargo ?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Vortexx

• **
  • 98
  • +30/-1
  • Skull & Bones Spokesman
ESA fotoos onder embargo ?
« on: March 04, 2005, 07:26:57 PM »
...Alhoewel ik niet het type ben dat overal een samenzwering achter zoekt, vind ik het wel zeer opmerkelijk dat de ESA in vergelijking met de NASA (in het verleden in ieder geval) zoveel LANGZAMER is met het publiceren van fotos van ruimtemissies.

Nu kan het wel wezen omdat men in de ESA de neuzen van zoveel nationaliteiten 1 kant moeten opkrijgen om met een gezamelijke mening over wat men heeft gekiekt naar buiten te komen, maar aan de andere kant kan ik het gevoel niet geheel van mij afschudden dat ook in Europa de "War on Terror" de informatievoorziening in haar greep krijgt.

Zo is het in Amerika al zover dat fotos van de aarde van veel commerciale satellieten vanaf heden niet meer vrij beschikbaar zijn voor nieuwsgierige surfers en eerst door de Department of Defense moeten worden vrijgegeven, dan wel  met photoshop van Blobs en blurs rond Area51, marinebases e.d.  moet worden voorzien.

Wat heeft de maan hiermee te maken ?

Alles, het ziet er naar uit, dat zo rond 2020-2030 de eerste aarzelende stappen rond colonisatie van de maan zullenworden gemaakt, echter door competitie tussen China, Japan, Europa, Rusland, Amerika en mogelijk ook India, tegenwoordig allemaal ruimtevarende naties, begint de maan van strategisch belang te worden:

- waar zijn de ijskraters ? water!
- waar zijn de gebieden rijk in metalen en mineralen?
- waar kan ik het beste een Maglev bouwen om schurkenstaten te bombarderen met maanrotsen ?

Uiteraard wil je de beste visstekken hebben voordat de concurrentie met een groot sleepnet langskomt...De eerste aarzelende stappen zullen waarschinlijk al snel ontaarden in een hardloopwedstrijd.

Ik vraag mij, of met name de Fransen (die toch ook wel trekjes van imperialisme en hang naar grandeur hebben, wat zich vertaalt in "majesteuze" projecten als de Ariane-5 ECA, de Airbus-380, De brug bij Millau en misschien ook wel een "produit de France" maankolonie), niet heel toevallig de spectrografische resultaten van SMART-1 door Photoshop heenhalen en de ijskraters door gewone kraters vervangen voordat ESa het op het net mag gooien?

....Mischien heeft het virus van paranoia toch ook bij mij postgevat  ;D
« Last Edit: March 04, 2005, 07:48:45 PM by Vortexx »

Offline mansan

• *
  • 36
  • +12/-1
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: ESA fotoos onder embargo ?
« Reply #1 on: March 04, 2005, 09:08:17 PM »
Dit zijn eigenlijk dingen waar ik nooit bij stilgestaan heb, maar het zou me echt niet verbazen.

Het is gewoon een kwestie van tijd voor alle problemen op aarde zich naar de ruimte verplaatsen. 

Wie weet hebben we over 50 jaar zelfs een 1ste ruimteconflict. 

Maar zo een ruimteoorlog heeft natuurlijk ook zijn voordelen ;D