Neoweb.nl

HELP MEE! VANG SIGNAAL OP VAN HUYGENS!

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
HELP MEE! VANG SIGNAAL OP VAN HUYGENS!
« on: March 30, 2005, 07:37:34 PM »
Zwak signaal Huygens opvangen met mobieltjes

bron:nu.nl & Kennislink

AMSTERDAM - Sterrenkundigen gaan de hulp van Nederlanders en Belgen inschakelen om een extreem zwak radiosignaal op te vangen van de Europese ruimtesonde Huygens. Huygens staat sinds 14 januari op de Saturnus-maan Titan. Hoewel men dacht dat Huygens na zijn afdaling aan parachutes maar een paar minuten zou overleven zijn er aanwijzingen dat de ruimtesonde nog steeds actief is.

Astronomen over de hele wereld willen Huygens' radiosignaal dan ook zo snel mogelijk opvangen, omdat elke dag de laatste kan zijn dat de sonde nog energie heeft. Om het zwakke radiosignaal op te vangen roepen sterrenkundigen de hulp van de bevolking in. Met behulp van mobiele telefoons kan er gemeten worden, omdat mobiele telefoons gevoelig zijn voor radiosignalen.

Via straalzenders communiceren ze met telecommunicatiesatellieten. Omdat deze satellieten het signaal weer terugkaatsen naar het aardoppervlak, kunnen grondstations voor satellietcommunicatie maar óók radiosterrenwachten, die vaak nog grotere schotelantennes gebruiken, het opvangen. Door alle mobiele telefoons te laten samenwerken, kunnen Nederland en België een gigantische radiotelescoop vormen.

Als mensen vrijdag (morgen dus!) tussen 12.30 en 13.00 uur de straat op gaan en hun mobieltje richten naar het oosten, werken die tienduizenden mobieltjes samen als één grote radiospiegel. Het zwakke Huygenssignaal kaatst dan via de ruimte terug naar het oosten van ons land, waar het terecht komt bij de Drentse syntheseradiotelescoop. De verhoogde opbrengst zorgt ervoor dat deze telescopen het Huygens-signaal luid en duidelijk ontvangen. Hopelijk kunnen sterrenkundigen er door deze versterking achter komen wat Huygens de laatste maanden is overkomen.
Alle grote Nederlandse Telecom providers hebben toegezegd om het netwerk op dat moment via speciale software met elkaar te koppelen. Uiteraard blijft de privacy hierbij gewaarborgd en zal alleen het signaal worden gefilterd.

meer info: kennislink

“Iedere Huygens-meter moet zijn mobiele telefoon naar het oosten richten. Dat is ruwweg naar links als je neus naar de zon wijst. Huygens-meters moeten dicht bij elkaar gaan staan, één armlengte afstand is ideaal. Dat is namelijk ongeveer de golflengte van de Huygens-radio. Als de mobieltjes op die afstand van elkaar worden gehouden, werkt de menigte als een optimale reflector. Neem de hele schoolklas mee het schoolplein op, of sleep de collega’s vijf minuutjes naar buiten voor een pauze - en een unieke meting!”
« Last Edit: March 31, 2005, 09:29:56 AM by sparky »

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: HELP MEE! VANG SIGNAAL OP VAN HUYGENS!
« Reply #1 on: March 31, 2005, 11:36:50 AM »
Ik zal er zeker toe bijdragen dat het signaal niet verloren gaat! Ik heb 5 mobieltjes.. dus vandaar!

Offline Brammix

• 121
  • +30/-7
  • Mmmm...
« Reply #2 on: March 31, 2005, 02:19:16 PM »
Uhhhhhhhh, wat voor dag is het morgen jongens?

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #3 on: March 31, 2005, 09:19:24 PM »
ssstt.. laat de mensen nog even in de waan  ;)

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
« Reply #4 on: April 01, 2005, 08:28:31 AM »
Goeie 1 april grap. Alleen jammer dat ie zo 'doorzichtig' is.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier in trappen? Ook op nu.nl staat dit nieuws!

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
« Reply #5 on: April 01, 2005, 06:15:53 PM »
haha als ik het eerder had gelezen dan was ik erin getrapt. Alleen heb ik geen mobieltje :P. Ik had het echt helemaal niet door.  ;D

O0

Offline peacedove

• *
  • 2
  • +2/-0
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #6 on: April 04, 2005, 05:28:49 PM »
Het maakt natuurlijk niet uit of je met je mobieltje naar het oosten wijst of niet. Voor de rest is het eigenlijk best een plausibel verhaal.
Misschien kunnen ze op deze manier echt een antenne bouwen van mobieltjes.

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
« Reply #7 on: April 21, 2005, 10:32:42 AM »
Hier het bewijs dat er echt mensen zijn 'ingetuind'  ;)

Pieter Wolff van het Mendelcollege in Haarlem stuurde deze plaat

(bron kennislink.nl)