Neoweb.nl

waterstof..

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Stefan

• *
  • 3
  • +1/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
waterstof..
« on: April 15, 2005, 02:04:38 PM »
Hallo,

Ik ben voor school bezig met een project over waterstof.
Ik heb 2 vraagjes en ik hoop dat jullie hierop een antwoord kunnen geven. :)
- Wat zal er aan de infrastructuur moeten veranderen als we overgaan op een waterstofeconomie. Hoe zit het met het Kip-en-ei situatie?
- Als je waterstof wil verkrijgen uit water d.m.v. elektrolyse, en de energie voor de elektrolyse wil verkrijgen door zonne-energie en windenergie, hoeveel zonnepanelen of windmolens moeten er dan komen om genoeg waterstof te krijgen als je alle auto's op waterstof laat rijden in Nederland.
Graag een berekening.

Alvast bedankt.
Groetjes Stefan.

Offline Stefan

• *
  • 3
  • +1/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: waterstof..
« Reply #1 on: April 15, 2005, 02:07:05 PM »
Oeps, dat met die poll was niet helemaal de bedoeling  :-[

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #2 on: April 15, 2005, 06:01:43 PM »
Ik zal de poll wel verwijderen  ;)

Offline Brammix

• 121
  • +30/-7
  • Mmmm...
« Reply #3 on: April 15, 2005, 10:43:03 PM »
Hallo,

Ik ben voor school bezig met een project over waterstof.
Ik heb 2 vraagjes en ik hoop dat jullie hierop een antwoord kunnen geven. :)
- Wat zal er aan de infrastructuur moeten veranderen als we overgaan op een waterstofeconomie. Hoe zit het met het Kip-en-ei situatie?

Hallo Stefan,

Alleen al de term "waterstofeconomie" is al een hele rare term als je hem vergelijkt met "olieeconomie". Waterstof is zoals je weet een energiedragen, en geen leverancier. Op een energiedrager kun je geen economie laten draaien.

- Als je waterstof wil verkrijgen uit water d.m.v. elektrolyse, en de energie voor de elektrolyse wil verkrijgen door zonne-energie en windenergie, hoeveel zonnepanelen of windmolens moeten er dan komen om genoeg waterstof te krijgen als je alle auto's op waterstof laat rijden in Nederland.

Graag een berekening.

Alvast bedankt.
Groetjes Stefan.

Dat is wel erg makkelijk he? "graag een berekening". Op internet kun je alle gegevens die je voor dit sommetje nodig hebt zo vinden, sla dan zelf maar aant rekenen.

Alle benodigde "mobiele" energie (diesel, lpg & benzine) is goed voor ongeveer 2% van alle energie die we in nederland gebruiken. Waarom dan in hemelsnaam de duurzaam opgewekte energie inzetten hiervoor?

Als en ik stel ALS waterstof wat wordt, wordt dit NOOIT duurzaam opgewekt, dat is een fabeltje dat mooi in de folder van de Nuon staat.

De VS hebben alle onderzoeksgelden voor duurzame energie in waterstofonderzoek ingezet. Goed denk je misschien maar dat valt tegen.

Als de olie in de vs over 30, 40, 50 jaar op is, hebben ze nog voor 2 a 3 honderd jaar steenkool. Om deze steenkool in mobiele energie om te zetten moet je zoiets verzinnen als waterstof.

PS 80% van de energie die huishoudens verbruiken is gas voor de verwarming, denk hier maar eens overna.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #4 on: April 16, 2005, 12:23:52 AM »
Om de waterstofeconomie op grote schaal in te voeren heb je een aantal dingen nodig:

1. opwekstations (waar waterstof wordt gemaakt) (kan eventueel met duurzame, behoudbare energie)
2. distributie netwerk (hoe krijg je de waterstof van de plek waar het gemaakt wordt, naar de afnemers) (pijpleidingen? of tankauto's? of anders?)
3. Afneemstations/ tankstations (waar waterstof getankt kan worden)

Jouw 2e vraag is met enig rekenwerk wel te achterhalen.

Bedenk wel dat waterstof niet heilig is! Methanol kan misschien nog wel veel meer betekenen!