Neoweb.nl

zweeftreinen

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

  • *****
  • 3.080
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
zweeftreinen
« on: January 12, 2004, 09:25:13 PM »
Snelste trein in ..China!
De snelste trein ter wereld rijdt niet langer in Japan maar in China. Magneettechnologie brengt passagiers met een snelheid van 430 km/uur in acht minuten van het vliegveld van Shanghai naar de nieuwe zakenwijk Pudong, een afstand van 33 kilometer.

De Transrapid Maglev is de snelste trein ter wereld. De Maglev is gebouwd in een samenwerking van de Chinese staat met het Duitse bedrijf Thyssen Krupp. In China wordt nu het idee uitgewerkt om dezelfde magneettechnologie in te zetten op het 300 kilometer lange traject tussen Shanghai en Nanjing. Andere opties zijn het 200 kilometer lange traject tussen Hangzhou en Shanghai, dat met een magneettrein in een half uur te doen zou zijn. Of van Sanghai naar Beijing, een reis van vijftien uur die is terug te brengen naar drie uur.

Het grootste probleem bij de aanleg van een nieuw traject is dat voor de magneettechnologie een compleet nieuw spoor moet worden aangelegd. En dat is duur. Het stukje van het vliegveld van Shanghai naar Pudong kostte al 15 miljoen euro, laat staan de kosten van een splinternieuw traject van 3000 kilometer. Maar als dit soort projecten ergens kunnen dan is het in China. De overheid is er nog de absolute baas en legt het land voor prestigieuze projecten gewoon zijn wil op, en arbeid is goedkoop.

19 euro

Magneettreinen zijn ongeveer twee keer zo duur als gewone hogesnelheidstechnologie, zowel in bouw als in onderhoud. De Maglev zweeft ongeveer één centimeter boven een betonnen spoor, in de lucht op snelheid gehouden door elektrische magneten op het spoor en in de trein. De snelheid van de trein wordt geregeld door het magnetische spoor een hogere of lagere frequentie mee te geven. Reizigers kunnen zien hoe hard de trein gaat op een scherm in het station van Longyang in de zakenwijk Pudong. De topsnelheid van 430 kilometer per uur hoeft de trein niet lang vol te houden. Over het traject van 33 kilometer doet hij maar acht minuten.

De Maglev is nu nog in een experimentele fase. Op de laatste dag van 2002, 31 december, reed de trein voor het eerst. Inmiddels hebben ze er in China ruim twee maanden ervaring mee, en het bevalt goed. Later in 2003 zal hij pas helemaal operationeel zijn. In 2005 wordt de tien miljoenste passagier verwacht. Hoewel sommigen dat een te optimistische schatting vinden. De prijs van een enkeltje richting de stad met de Maglev is 19 euro en dan moet je nog met de metro naar het centrum. Dat is voor veel mensen te duur.


Offline fonzy

  • *
  • 18
  • +9/-2
  • Dit forum is het helemaal !
Re:zweeftreinen
« Reply #1 on: January 26, 2004, 01:59:11 PM »
In Nederland wouden ze ook zo'n lijn neerleggen, tussen Friesland en de randstad...
Helaas gaat dat niet door... :'(

(te duur)

Offline harbosma

  • *****
  • 912
  • +160/-22
  • Gender: Male
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Re:zweeftreinen
« Reply #2 on: January 26, 2004, 02:03:42 PM »
Dat vind ik niet erg. Ik ben er zelfs tegen!
Staat verschrikkelijk in het landschap! :(, vind ik. Vooral in zo'n klein landje.
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline the eagle

  • *****
  • 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re:zweeftreinen
« Reply #3 on: April 17, 2004, 03:14:36 PM »
Je zou het ook onder de grond kunnen doen.

Offline Benontherock

  • *****
  • 436
  • +135/-52
  • Gender: Male
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
Re:zweeftreinen
« Reply #4 on: April 17, 2004, 08:14:08 PM »
Je zou het ook onder de grond kunnen doen.

Onder de grond? :o
Het is al DUUR genoeg zonder een ondergrondse tunnel!
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline the eagle

  • *****
  • 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re:zweeftreinen
« Reply #5 on: April 17, 2004, 09:41:38 PM »
Je krijgt er als stad misschien wel subsidie voor, voor het niet vervuilen van het landschap ;)

Offline Benontherock

  • *****
  • 436
  • +135/-52
  • Gender: Male
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
Re:zweeftreinen
« Reply #6 on: April 19, 2004, 10:14:58 PM »
als de stad er geld voor over heeft. Denk dat ze eerder het geld uitgeven aan een belachelijk project of zoals ze bij mij van plan zijn een flatcomplex in de polder aan de rand van een DORP zetten, In een gebied wat trouwens een groen zone is, Maar ja ze hebben toch niet veel te doen in het gemeentehuis behalve geld verpillen en zijn totaal niet geinterreseerd in inovatieve projecten tenzij ze geld opleveren en deze treinen zijn niet winstgevend genoeg (ze kosten alleen veel geld)
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline the eagle

  • *****
  • 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re:zweeftreinen
« Reply #7 on: April 20, 2004, 09:51:20 AM »
De trein zou wel winst gevend zijn als je hem door europa laat rijden tegen een niet al te hoog tarief. Je zou dan de uitlaatgassen kunnen verminderen en brandstof besparen. Levert aan het eind toch winst op.

Offline Benontherock

  • *****
  • 436
  • +135/-52
  • Gender: Male
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
Re:zweeftreinen
« Reply #8 on: April 20, 2004, 07:30:35 PM »
tussen Friesland en de randstad ging de discussie over plus de trein gebruikt magneettechnologie
« Last Edit: April 20, 2004, 07:31:30 PM by Benontherock »
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline the eagle

  • *****
  • 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re:zweeftreinen
« Reply #9 on: April 20, 2004, 07:35:10 PM »
Ik had het ook over een magneet trein de uitlaatgassen zijn ook van auto´s en ander verkeer.

Offline Benontherock

  • *****
  • 436
  • +135/-52
  • Gender: Male
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
Re:zweeftreinen
« Reply #10 on: April 20, 2004, 07:37:45 PM »
Zo das snel gereageerd  :o
« Last Edit: April 20, 2004, 07:37:58 PM by Benontherock »
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline the eagle

  • *****
  • 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re:zweeftreinen
« Reply #11 on: April 21, 2004, 11:20:20 AM »
Er zitten maar 2 minuten en 35 seconden tussen.

Offline the eagle

  • *****
  • 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re:zweeftreinen
« Reply #12 on: April 24, 2004, 04:45:03 PM »
Maar we dwalen af van het onderwerp ´Zweeftreinen`.

Offline Benontherock

  • *****
  • 436
  • +135/-52
  • Gender: Male
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
Re:zweeftreinen
« Reply #13 on: April 28, 2004, 08:23:28 PM »
Dat vind ik niet erg. Ik ben er zelfs tegen!
Staat verschrikkelijk in het landschap! :(, vind ik. Vooral in zo'n klein landje.
Heb je dan liever meer snelwegen waar allemaal auto's overheen gaan met hun vieze uitlaatgassen?
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline harbosma

  • *****
  • 912
  • +160/-22
  • Gender: Male
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Re:zweeftreinen
« Reply #14 on: April 29, 2004, 01:05:56 PM »
Oké daar heb je gelijk in. Maar het staat niet mooi, zo'n betonnen constructie dwars over de mooie weilanden. Dan zou ik liever een gewone spoorlijn hebben.
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline the eagle

  • *****
  • 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re:zweeftreinen
« Reply #15 on: April 29, 2004, 01:25:44 PM »
Daarom zou je het ook onder de grond kunnen plaatsen.

Offline Benontherock

  • *****
  • 436
  • +135/-52
  • Gender: Male
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
Re:zweeftreinen
« Reply #16 on: April 30, 2004, 05:59:58 PM »
Daarom zou je het ook onder de grond kunnen plaatsen.
Dat is wel een mogelijkheid maar je moet wel rekening mee houden dat zoiets veel meer kost en ze proberen alles zo goedkoop mogelijk te houden.
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline the eagle

  • *****
  • 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re:zweeftreinen
« Reply #17 on: May 11, 2004, 02:20:18 PM »
Ik denk dat je dat wel weer terug verdient aan alle prijzen die mensen moeten betalen aan het reizen en kaartjes kopen.

Offline Benontherock

  • *****
  • 436
  • +135/-52
  • Gender: Male
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
Re:zweeftreinen
« Reply #18 on: May 11, 2004, 02:25:30 PM »
Maar die prijzen zijn al hoog genoeg. Nu worden ze nog hoger. Misschien wel 2x of zelfs nog meer en dan kunnen de meeste mensen het niet betalen of willen ze niet en gaan dasn liever met een gewone trein of auto.
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline the eagle

  • *****
  • 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re:zweeftreinen
« Reply #19 on: May 11, 2004, 02:27:38 PM »
Maar niet als de benzine duurder wordt en wegenbelasting omhoog gaat.

Offline Zachary

  • ***
  • 121
  • +10/-3
  • Gender: Male
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: zweeftreinen
« Reply #20 on: August 24, 2005, 01:58:25 AM »
Is het een discussiepunt aan het worden? Treinen door een weiland of een zweeftrein over het weiland...

Beton of bruine grind met hout/beton met stale rails...

Hogesnelheid of normale gang met een trein...
Enjoy life! Maybe you live once...so don't screw up!!!