Neoweb.nl

Uitdijend heelal?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
    • ronkr.goedbegin.nl
Uitdijend heelal?
« on: April 26, 2005, 08:13:33 AM »
Ik denk ooit gelezen te hebben dat er sterrenstelsels bestaan die
met enorme snelheden van de Aarde afbewegen.

Als dat zo zou zijn, waarom las ik dan weinig over het uit het zicht
raken van sterrenstelsels??

Animatie via Minigrail

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
  • Travelling through time
Re: Uitdijend heelal?
« Reply #1 on: April 26, 2005, 03:00:02 PM »
Omdat de technologieën die we hebben steeds beter worden en we steeds verder het heelal in kunnen kijken blijven we die sterrenstelsels in het zicht houden. Het zal vast wel dat er sterrenstelsels uit het zicht geraakt zijn maar die zijn van zo weinig belang en zijn zo ver weg dat het geen nieuws is.

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #2 on: June 15, 2005, 01:15:54 AM »
Sorry, maar ik heb zo m'n twijfels betreffende een aantal opvattingen/theorieën en die van 't uitdijend heelal is er één van.

Ook dit is m.i. een theorie die bewijsbaar zou moeten zijn vanwege techniek die is ontstaan sinds het ontstaan van die theorie, maar waar zijn er bewijzen??

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #3 on: June 16, 2005, 12:33:20 PM »
Dat komt door de roodverschuiving. Bij observatie blijkt dat sterren een iets naar rood neigende kleur vertonen, dat betekent dat de golflengte iets wordt uitgerekt, en dat betekent weer dat de bewuste sterren van ons af bewegen. Met andere woorden het heelal zweeft uit elkaar.
Ziedaar het bewijs.

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #4 on: June 22, 2005, 12:31:51 PM »
Met andere woorden het heelal zweeft uit elkaar.
Ziedaar het bewijs.
Dat is toch geen bewijs??

Wat ik hierbij ongeveer naar voren wil brengen is: Als die "uitdijendheelal-theorie" juist zou zijn,
dan zou dat toch aangetoond moeten kunnen worden mbv foto's?

Zo van: Ziehier een foto betreffende die ster met die roodverschuiving die beweegt met die snelheid weg van de zon,
en een jaar later een foto van diezelfde ster maar waarbij dan gezien kan worden dat die ster intussen verder weg is.

Offline bramiozo

• *
  • 8
  • +3/-0
« Reply #5 on: July 31, 2005, 05:26:46 PM »
Met andere woorden het heelal zweeft uit elkaar.
Ziedaar het bewijs.
Dat is toch geen bewijs??

Wat ik hierbij ongeveer naar voren wil brengen is: Als die "uitdijendheelal-theorie" juist zou zijn,
dan zou dat toch aangetoond moeten kunnen worden mbv foto's?

Zo van: Ziehier een foto betreffende die ster met die roodverschuiving die beweegt met die snelheid weg van de zon,
en een jaar later een foto van diezelfde ster maar waarbij dan gezien kan worden dat die ster intussen verder weg is.

De afstand tussen de uiteenliggende sterren kan niet dírect worden gemeten  vanwege de afstand, buiten dat vindt de expansie plaats over de clusters (van de sterrenstelsels), in een gegeven sterrenstelsel zal tussen 2 sterren niet persé een expansie plaatsvinden.
Wat zeker is is dat er per saldo een uitdijing plaatsvindt, het zichtbare heelal dijt sferisch uit.

Natuurlijk is het onzin om uit te gaan van 2 sterren omdat de onderlinge beweging ansich niks zegt over de uitdijing van het complete heelal.

« Last Edit: July 31, 2005, 05:40:33 PM by bramiozo »