Neoweb.nl

Robots met bewustzijn

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Anardo

• *
  • 5
  • +6/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Robots met bewustzijn
« on: May 04, 2005, 12:02:26 AM »
Het lijkt me interessant om over de mogelijkheid van AI met bewustzijn te discussiëren. Albert Jarsin heeft het in zijn boek 'Het bewustzijnsmechanisme ontdekt' in dit verband over ACI (Artificial Conscious Intelligence).
Ik ga er vanuit dat bewustzijn bij robots mogelijk is.
Hebben mensen daar ideeën over?

Offline bruno

• **
  • 95
  • +25/-9
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Robots met bewustzijn
« Reply #1 on: May 04, 2005, 07:44:45 PM »
De vraag is eerst: wat is bewustzijn?

Als je die vraag deterministisch kan beantwoorden, kun je dit testen op robots.

Een robot is meestal niet meer dan een database met instructies en een stuk software code dat met deze data werkt.

Een mens heeft ook een ruime set aan data beschikbaar en heeft een manier (software) die deze code kan omzetten in denkpatronen.

Een aantal functies zijn eenvoudig na te bootsen (denk aan rekenen, grammatica, het herkennen van visuele objecten) zolang je ze kan vertalen naar eentjes en nullen.

Maar wat wij doen met 'dromen', 'fantaseren', 'beredeneren' etc. zijn meer complexe processen, die via ingewikkelde algoritmes benaderd kunnen worden.

Ten eerste leert een mens iedere seconde, minuut, uur dat ie wakker is (en misschien ook wel als een mens slaapt)
Een computer leert slechts een fractie van deze tijd. (op het moment dat je wat intyped of op andere manier via een interface tot de computer brengt)

Een eerste vereiste is dus een spons mechanisme maken, waardoor een computer zijn omgeving kan opslaan, en patronen kan opslaan (om ze later te herkennen).

Daarnaast heeft een dier bijvoorbeeld niets aan menselijke taal, zoals wij niets aan dierlijke geuren hebben. Dus je kan een computer wel geuren laten meten, maar wat wil je dat de computer leert?
Je kan een computer wel bewegingen op laten nemen, maar als een computer nooit kan bewegen, heb je daar weinig aan (alhoewel hij het wel zou kunnen simuleren!)

Dan moet er eens nauwkeurig naar het gedrag van mensen worden gekeken. Ik denk dat een groot leervermogen van mensen het 'kopieer mechanisme' is.

Ook een goed/fout leersysteem is erg belangrijk (dit mag wel, dat mag niet, dit is goed voor je, dit niet, etc). Maar daar zit gelijk een gevaar!
Als je een lerende machine verwaarloost, kan hij zijn normen wel eens van heel aparte plaatsen krijgen!

Ik ben dus altijd voor de zgn. KILLSWITCH op machines.

Voor de rest zou een vrij associatie systeem gebruikt kunnen worden, om patronen te combineren om zelf nieuwe patronen te maken en deze te toetsen aan het goed/fout leersysteem.

Een probleem hierbij is het volgende.
Een computer kan dit ENORM SNEL! Binnen enkele minuten kan een computer met een behoorlijke database dus zeer complexe patronen maken! En of die allemaal goed zijn  :-\ -=slik=-

Offline Anardo

• *
  • 5
  • +6/-0
« Reply #2 on: May 14, 2005, 12:05:49 AM »
Hallo Bruno,

Je hebt zo'n uitgebreid antwoord gegeven dat ik nauwelijks weet hoe ik erop moet reageren. Inderdaad, de vraag wat bewustzijn is moet eerst worden beantwoord. Diverse boeken op dat gebied heb ik al gelezen, zoals Het bewustzijn verklaard van Daniel Dennett, Het bewustzijn als bedrieger van Tor Norretranders en niet te vergeten Het bewustzijnsmechanisme ontdekt van Albert Jarsin. Alleen het laatste boek geeft een echte definitie op wat bewustzijn is. Als je geïnteresseerd bent kun je kijken op www.bewustzijn.net.

Anardo.

Offline Zachary

• 121
  • +10/-3
« Reply #3 on: August 21, 2005, 01:28:07 PM »
Hmm. computers/robots met bewust zijn... Als dat gebeurt dan zijn ze ver, het is dan een kwestie hoe lang het duurt dat deze Kunstmatige Bewustzijn(KB)zich gaat aanpassen en denken wat mensen hem kunnen aandoen. Klopt dat, of is het meer dat dit eerst wat tijd nodig  heeft?

Even goed, eigen bewustzijn voor computers en robot isniet goed!
Enjoy life! Maybe you live once...so don't screw up!!!

Offline Anardo

• *
  • 5
  • +6/-0
« Reply #4 on: September 04, 2005, 11:37:14 AM »
Hmm. computers/robots met bewust zijn... Als dat gebeurt dan zijn ze ver, het is dan een kwestie hoe lang het duurt dat deze Kunstmatige Bewustzijn(KB)zich gaat aanpassen en denken wat mensen hem kunnen aandoen. Klopt dat, of is het meer dat dit eerst wat tijd nodig  heeft?

Even goed, eigen bewustzijn voor computers en robot isniet goed!

Zodra er robots met mechanismen worden gemaakt die hen de mogelijkheid geven tot bewustzijn, zullen ze natuurlijk snel ontdekken dat ze anders zijn dan mensen. Wat er daarna gaat gebeuren is speculatie. Als er dan meer bewuste robots zijn dan mensen, zou dat voor de laatste nadelig kunnen uitvallen. Maar zolang wij mensen het aantal bewuste robots laag houden, maximaal enkele honderden of zo, zie ik niet in wat voor negatieve gevolgen dat zou moeten hebben. Filosofisch-wetenschappelijk gezien hoop ik dat er in de toekomst een bewuste robot wordt gemaakt. Dan weten we meteen wat bewustzijn is. En misschien krijgt Jarsin dan gelijk met zijn definitie: "Bewustzijn=corticale waarneming".

Anardo
« Last Edit: September 04, 2005, 11:38:50 AM by Anardo »

Offline Zachary

• 121
  • +10/-3
« Reply #5 on: September 07, 2005, 02:29:49 AM »
Ik weet niet wat er gebeurt, maar ik weet ook dat de wetenschappers veel foutjes maken waar wij niks van horen... :-X
Enjoy life! Maybe you live once...so don't screw up!!!

marilyn

« Reply #6 on: April 01, 2006, 03:24:40 PM »
robots met bewust zijn zou de ondergang van de wereld beteken

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
« Reply #7 on: April 03, 2006, 10:45:07 PM »
Robots met bewustzijn.. ik krijg Terminator 2 flash-backs  ;)