Neoweb.nl

Vrijdag de 13e / Vrijdag de dertiende

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Vrijdag de 13e / Vrijdag de dertiende
« on: May 11, 2005, 06:56:31 PM »
Wie is bang voor vrijdag de dertiende?

AMSTERDAM - In elke periode van vierhonderd jaar vallen 688 vrijdagen op de dertiende van de maand. Een gewaarschuwd mens telt voor twee: vrijdag 13 mei is het weer zover.

Vraag een willekeurige voorbijganger op 13 mei eens of hij zich realiseert dat het vrijdag de dertiende is. Grote kans dat hij zich daarna een stuk minder prettig zal voelen. En maakt hij in die stemming een boog om de ladder van een glazenwasser heen, dan zal hij zichzelf misschien wijsmaken dat hij alleen maar zo voorzichtig is om geen emmer water over zich heen te krijgen; maar intussen. Bij de burgerlijke stand wordt op vrijdag de dertiende hooguit de helft van het normale aantal huwelijken gesloten.

Horrorfilm

Wie bij vrijdag de dertiende stilstaat, denkt ongetwijfeld aan de gelijknamige horrorfilm, waarin Jason Voorhees, een psychopaat die zich verschuilt achter een ijshockeymasker, alleen al bij het horen van de ongeluksdag zinloos gewelddadig wordt. Er bestaan echter al ruim voor die film verhalen over onheil dat iemand op die beruchte dag overkwam. Het bijgeloof is zelfs zo sterk dat het de economie miljoenen kost aan gewijzigde reisplannen, uitgestelde aankopen en zelfs thuisblijven van school of werk.

De gecombineerde argwaan jegens de vrijdag tegenover het getal 13 heeft mogelijk een religieuze achtergrond. Bij het laatste avondmaal zaten er immers dertien man aan tafel: Jezus en zijn twaalf discipelen. Jezus zelf stierf op vrijdag en Judas verhing zich op diezelfde dag.

Kortom: wees vrijdag op je hoede.   ;)

Meer weten over vrijdag de 13e en Triskaideka Fobie?
Zie deze Kennislink

Hans

Re: Vrijdag de 13e / Vrijdag de dertiende
« Reply #1 on: June 12, 2005, 10:52:13 AM »
Ik ben zelf best wel gevoelig voor bijgeloof, maar weet dat het eigenlijk natuurlijk onzin is. De mens lijdt het meest van hetgeen hij vreest.

Offline minus0ne

• *
  • 5
  • +1/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
« Reply #2 on: May 10, 2006, 01:37:33 AM »
Overigens als je 't je afvraagt, de meest gangbare theorie achter het ontstaan van dit bijgeloof:

"Friday the 13th of October 1307 was the day that Philip IV of France arrested and subsequenty tortured and killed hundreds of the French Knights Templar to get their money for the French treasury. One other note which predates all of the aforementioned is that the first Passover seems to have occurred on Friday the 13th."

OMG Templars!11!!Consipracy!!one!eleven!  ;D

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
  • Alles heeft een tegengestelde
« Reply #3 on: June 22, 2006, 10:32:43 PM »
Ze werden niet alleen vermoord om hun geld. Ook voor de enorme stukken land die ze gekregen hadden. ==> Tempeliers zijn de uitvinders van de banken. De gronden waren toen wat wij nu cheques noemen. Een hertog die bijvoorbeeld naar Jeruzalem wou gaan om er persoonlijk wat geld af te geven maar niet de hele reis met het geld op zak wou afleggen gaf zijn grond aan de tempeliers. Zij gaven hem dan een vergoeding als hij in Jeruzalem aan kwam, ondertussen waren al de winsten op het land van de hertog voor de tempeliers. Zo had de hertog geen geld moeten betalen uit eigen zak, het was gewoon de huur prijs van zijn land. De tempeliers zijn echter ook de uitvinders van de kleine lettertjes. De belangrijkste was: als de verhuurder sterft op zijn reis (wat veel gebeurde op zo'n tochten) dan is zijn land van ons.
Zo vergaarden ze enorm veel grond. De toenmalige koning van Frankrijk vond dat de tempeliers teveel macht kregen en hij liet ze afslachten.

Dan heb je nog het verhaaltje of feit van de graal. Persoonlijk geloof ik dat de tempeliers wel iets moeten te maken gehad hebben met de graal maar dat ze hem hadden (wat het ook is) geloof ik niet.
Nog 1 ding indien de graal bestaad: DE GRAAL IS GEEN BEKER, da is een verhaaltje uitgevonden door een franse middeleewse schrijver! Hij schreef het verhaal over ridders met een RONDE tafel op een machtig kasteel. Uiteindelijk komt het erop dat hij verteld over een raar ritueel: het vereren van een schaal met een BEKER erop. Jammer genoeg stierf de schrijver voor het verhaal af was. In de middeleeuwen was het de mode van verhalen achter te schrijven en te vervormen. Zo ontstond het verhaal van koning Arthur en de verschillende graal legendes. Maar de graal (als hij al bestaad) is zeker geen beker ;)

Offline toxic-man

• *
  • 5
  • +1/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #4 on: June 28, 2006, 02:16:44 AM »
vrijdag de 13e is mijn geluks dag altijd ik vindt het maar een verzonne ding om de mensen schrik aan te jagen als je het mijn vraagt zielig hoor maar ja:P

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
« Reply #5 on: September 04, 2006, 07:41:05 PM »
school agenda's zijn blijkbaar toch nog ergens goed voor  :laugh:
in de mijne vond ik een tof tekstje over dit onderwerp...

Veel mensen willen niet vliegen met dit nummer dertien, als zo een vlucht al bestaat. In hotels is er vaak geen nummer dertien en in Parijs hebben de dertiende huizen in de straat het nummer 12b.
Toch is iedere werknemer blij met een dertiende maand... :laugh: :laugh:

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
« Reply #6 on: September 22, 2006, 06:45:09 PM »
De eerst volgende vrijdag de 13de is (volgens mijn school agenda  :laugh: ) 13 oktober, nie zo lang meer dus, voorlopig heb ik er nog geen toetsen op die dag maar de vrijdag is sowieso al een saaie erge dag (drie uren talen en de ergste leerkracht van de school  ^-^)

Greets

Florian