Neoweb.nl

Alchemie (lood veranderen in goud)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline admin

• The Admin
  • 582
  • +112/-10
  • Neoweb Technologie Forum
    • www.neoweb.nl
Alchemie (lood veranderen in goud)
« on: January 16, 2004, 12:38:12 PM »
van een stuk lood, een klomp goud maken? Is dit mogelijk?
De Alchemie houdt zich hier al eeuwen mee bezig!
Kan High-tech een oplossing bieden?
"The Future Starts Here!"

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Re:Alchemie (lood veranderen in goud)
« Reply #1 on: January 16, 2004, 06:26:03 PM »
Ik heb een artikel op het web gevonden. Hierin staat dat het inderdaad mogelijk is om lood in goud te veranderen.

Transmutation of lead into gold isn't just theoretically possible - it has been achieved!

Het is echter helaas niet rendabel.

Because lead is stable, forcing it to release three protons requires a vast input of energy, such that the cost of transmuting it greatly surpasses the value of the resulting gold.

Lees het artikel:
http://chemistry.about.com/library/weekly/aa050601a.htm

Toch vind ik het wel knap dat het inderdaad kan :o.Dit had ik eigenlijk niet verwacht. Mischien dat het later wel kan, als de techniek vordert. De vraag is echter: Zakken de goudprijzen dan niet in?  :-\
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline kennislink.nl

• *
  • 6
  • +5/-0
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #2 on: January 22, 2004, 12:29:11 PM »
Ik denk dat het niet zoveel zin heeft om goud te gaan maken uit lood (iets wat trouwens zuiver theoretisch zeker mogelijk is): waar hebben we immers zoveel goud voor nodig? Goud is alleen maar zoveel waard om dat het vrij zeldzaam en niet heel gemakkelijk te krijgen is... Ga maar na: pickup-naalden werden ook drastisch goedkoper sinds de uitvinding van de synthetische diamant (...en de komst van de CD-speler natuurlijk... ;D)

Offline Snipie

• *
  • 6
  • +14/-0
  • Tempus Fugit
« Reply #3 on: January 31, 2004, 07:22:25 PM »
De goud prijs wordt ook een heel eind kunstmatig hoog gehouden (anders zou de hele wereld economie plat gaan), net als die van diamanten. Dus mocht er een manier gevonden worden om goedkoop lood (of een andere stof) in goud te veranderen, dan zal dat voor de goudprijs vrijwel niks uitmaken (ervan uitgaande dat de consument zelf geen goud kan produceren, en dat het procédé geheim blijft).

Goud wordt veel in de elektronica gebruikt bij IC’s. Wel eens waar in kleine hoeveelheden, maar door de toenemende groei van de IC markt zal er meer vraag naar goud komen vanuit die sector.
« Last Edit: January 31, 2004, 07:23:04 PM by Snipie »
Only on the edge you are alive.