Neoweb.nl

BioBrandstoffen, kippenvet, ff voorstellen..

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Chicken Power

• *
  • 1
  • +2/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
BioBrandstoffen, kippenvet, ff voorstellen..
« on: June 05, 2005, 04:39:06 PM »
Is dus m'n eerste schrijfsel, lees al een poosje mee.

Ben geintreseerd in diverse onderwerpen, zoals biodiesel, svo, wvo, zonneenergie, warmtepompen. Kortom, als verder gelegen bedrijfddoelsteling, dat met zo min mogelijk primaire energie dat voor elkaar te krijgen.

Verstook van alles (zonnebloem-, soya-, arachide-, lamp-, esterolie, parrafine, terpentine, teen en ander al dan niet gebruikt, en ook nog een klein beetje Diesel) in m'n niet aangepaste T4 (koelwagen), waaronder zo veel mogelijk kippenvet.

Ideaal is WKK met Deutz 2011 motor (olie- gekoelde machine, dus een kring minder in de warmte terugwinning) voor een hoge temperatuur-kring en buffering. Schijnt tot 130 graden te kunnen). En een perfect inspuitsysreem waar ik nog te weinig van weet...

Synchroon aan het net in dagbedrijf (Ivm de herrie, 50Db max. Gebruik van het net als buffer door terugdraaiende meter, goedkoper dan accu's met inverter). En in deze tijden altijd handig als back-up!

Lage temperatuurkring wordt gevoedt met restwarmte uit koelinstallatie's.

Electriciteit komt ten goede aan koelinstalatie's, andere bedrijfs- processen en woonhuizen. Warmte wordt ten eerste aangewent ter verwarming van tapwater, en vervolgens benut/ gebufferd tbv ruimteverwarming. Cv radiatoren met vergroot oppervlak 40-60 ipv 90-70).

Tweede object ter voeding en lering met alternatieve brandstof is een 1- cylinder HATZ met Bosch generator (5 Kva, en jammer van de herrie, 3000 owm/m). Wie weet wat van dat inspuit- systeem? Moet eerst nog achter een passende slinger aan.

Heel overzichtelijke site dit hier! Zeer bruikbare info.

Affijn, heb binnen mijn project daar ook nog een geblazen CV- ketel staan. ACV BRN1 (23 - 32 Kw) met MAB brander. En de grootste bagger qua brandstof zou opgewerkt worden in een Somy- ketel met bak- brander.

Tot zover mijn bijdrage's aan de invulling van Kyoto...

Nederland is klein, ik ook. Maar ik denk groot. Nou onze JP B Potter en die kornuiten nog ....

Groet, Prosper  :D

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
  • Dit forum is het helemaal !
Re: BioBrandstoffen, kippenvet, ff voorstellen..
« Reply #1 on: June 05, 2005, 08:48:29 PM »
Hoi Prosper, ik heb grote bewondering voor wat je allemaal uitspookt. Ik heb biodiesel gemaakt in kleine hoeveelheden (tot 5 liter per batch), stook ook plantaardige olie, maak zonneboilers, en heb net mijn 4e stenen kachel gemetseld voor houtstook. Waar ik nog steeds niet tevreden mee ben dus ik zal hem weer gaan aanpassen.
Zo groot als jij het aanpakt kan ik niet, vandaar mijn bewondering voor jou.
Keep up the good work!

Offline Mysterio

• *
  • 2
  • +1/-0
« Reply #2 on: July 04, 2005, 01:28:53 PM »
Ik ben ook effe aan het zien hoe ik biodiesel kan maken, maar ben een totale newbie  O0
Ik kwam op een amerikaanse site die zei dat je van gebruikte plantaardige frituurolie biodiesel kunt maken. Ze voegen per liter olie 200 ml methanol bij en 3,5 gr. NaOH.
Dat laten ze op lage snelheid vortexen in een blender gedurende half uurtje. Zo krijgen ze na uren uitzakken onderaan glyverine en bovenaan biodiesel.
Is dit een veilige methode? Goede biodiesel om te gaan gebruiken in een SDI motor?
Ze maken ook melding van dan beste een water/diesel brandstoffilter te gaan gebruiken. Laat deze reactie water achter in het mengel wat de motor kan beschadigen?
Ik hoor graag jullie methodes en ervaringen.

Groeten,

Mysterio

Offline Frank

• 118
  • +24/-1
« Reply #3 on: July 04, 2005, 06:00:18 PM »
Zie: http://www.biodiesel.org/pdf_files/fuelfactsheets/Production.PDF
Je moet als katalysator wat natronloog toevoegen bij de PPO en de methanol. Ethanol (alcohol) kan evt. ook worden gebruikt. Let op dat je de goede verhoudingen toepast, anders kun je met natronloog en methanol de meest giftige gassen krijgen !!! Doe het in ieder gavel in een gesloten vat met veilige ontluchting of in een zuurkast met afzuiging. Je moet ook wat verwarmen en goed roeren (ernergie toevoegen). Het wordt een troebel zootje, maar als je het goed doet, houdt je biodiesel over (de heldere gele bruine vloeistof en de lichte gelei is glycerine. Daar kun je zeep of handcreme van maken.
Succes, maar let op je gezondheid......

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
« Reply #4 on: July 07, 2005, 10:26:54 AM »
euhm Chicken power ...energie uit kippenvet?  ;)

Goede zaak!

Alleen het verbranden van 'terpentine en teen' zijn niet echt milieuvriendelijk om te verbranden. Vooral niet voor de mensen die achter je rijden.

Offline DeNatuur

• *
  • 38
  • +29/-22
  • denatuur.nl
    • DeNatuur.NL
« Reply #5 on: July 27, 2005, 02:15:00 PM »
, waaronder zo veel mogelijk kippenvet.
:-X

Is niet duurzaam hoor...

Offline paukerock

• *
  • 12
  • +5/-0
« Reply #6 on: December 23, 2005, 07:16:11 PM »
maar hoe werkt dat? wordt dat kippenvet dan opgewarmd en tot welke temperatuur is het dan vloeiend genoeg om door de injectoren te gaan en loopt de temperatuur dan niet zodanig hoog op dat de motor warm loopt en stolt dat kippenvet dan niet? een hoop vragen he of werk je anders met dat kippenvet?