Neoweb.nl

Hersenen nabootsen

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
Hersenen nabootsen
« on: June 07, 2005, 10:54:07 PM »
"Blue Brain" gaat hersenen op moleculair niveau simuleren

Onderzoekers in Zwitserland gaan IBM's Blue Gene supercomputer gebruiken om een gedetailleerd model van de menselijke hersenen te simuleren. Het onderzoek met de naam "Blue Brain" zal zich in eerste instantie richten op de neocortex, de buitenste laag van de hersenen die belangrijk is voor het menselijk denkproces. Uiteindelijk is het de bedoeling ook alle andere onderdelen van het orgaan te simuleren. Begonnen wordt met het opzetten van een model van de neurale netwerken die zich in de hersenen bevinden. In de neocortex zijn clusters gevormd die ieder tot tienduizenden neuronen kunnen bevatten. Die neuronen zullen vervolgens tot op moleculair niveau gesimuleerd worden. Het opzetten van een compleet model zal zeker tien jaar in beslag gaan nemen en snellere computers vereisen.

De simulatie volgt op jarenlang onderzoek naar de neurale architectuur van de neocortex en het gedrag van de verschillende neuronen daarbinnen. Het systeem dat IBM levert kent een piekcapaciteit van 22,8 teraflops en zou ongeveer acht miljoen dollar hebben gekost. Voor het einde van deze maand zou het systeem geïnstalleerd moeten zijn. Een van de mogelijkheden die het systeem biedt, is het toewijzen van een of twee gesimuleerde neuronen aan ieder van de ruim achtduizend processors in het systeem. Het nieuwe onderzoek kan waardevolle informatie opleveren over psychologische problemen die mogelijk worden veroorzaakt door defecten in de neurale architectuur, maar kan bovendien nieuwe inzichten geven over computerarchitectuur gebaseerd op de hersenen.

bron: www.tweakers.net

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Hersenen nabootsen
« Reply #1 on: June 07, 2005, 10:54:57 PM »
Ons brein is echt niet zo snel als een computer!

Wel hebben wij de beschikking over enkele miljarden slome processoren (neuronen). (vrij simpele dingetjes eigenlijk)

De huidige generatie computers groeit nu van 1 core, naar dual core 2, en sinds kort ook naar quad core 4...

zie je de analogie met andere (digitale) introducties...
1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, etc.
Een miljard is maar een paar stapjes verder..

Ik schat 30 jaar.. Maar sommige ontwikkelingen kunnen wel eens veel sneller gaan, als er 'veel' geld te halen valt en er bepaalde belangen bij betrokken raken...

Als deze simulaties overéénkomen met de werkelijkheid. Krijg je echt inzich in de werking van de hersenen. Hoe werken dromen, hoe werkt herinneren, hoe werkt leren, etc.
En als je weet hoe iets werkt, kun je er mee gaan experimenteren (alteren)

Op basis hiervan kun je later echte hersenen ook beinvloeden...andere dromen, nieuwe herinneringen (total recall), sneller leren etc.

Een backup van je hersenen kan dan ook gemaakt worden.

Als ik een blauw beeld zie. Moet er ergens in m'n hoofd een paar neuronen oplichten.
Als ik een gedetaileerder beeld zie. Gaan mijn hersenen hier anders mee om.
Na een tijdje weet het programma welke kleuren er bij welk hersenpatroon horen.
Op die manier kunnen beelden uit hersenen op een scherm worden weergegeven. (Minority Report)

Offline the_Q

• *
  • 2
  • +0/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: Hersenen nabootsen
« Reply #2 on: June 08, 2005, 11:13:16 AM »
Ik heb aardig veel films gezien :P
En ja, ik weet ook aardig wat er op de 'edge' van science gebeurt. Ik leg gewoon een analogie met bekende processen.
Ik ben best wel benieuwd naar de resultaten van dit onderzoek.

Het brein bestaat alleen wel uit 100 miljard neuronen en cellen (1 miljard of 100 miljard is 'slechts' 8 stapjes verder)
Daarnaast boeken ze enorme vooruitgangen met Magnetic Imaging en Induction Imaging.
Ook gewone 'micro' probes en sensoren worden steeds geavanceerder en nauwkeuriger (in de toekomst wellicht nanoprobes)

Lockheed Martin experimenteert ook met computerssystemen die de gedachten van piloten lezen. Piloten moeten teveel handelingen tegelijk verrichten. Door taken, zoals sturen, niet via je handen, maar via ja brein te laten lopen, neemt de effectiviteit en accutaresse enorm toe.
Cellen en Neuronen zijn vrij groot in vergelijking met huidige nanostructuren in processoren. Een digitaal neuron maken, dat kleiner is als het orgineel, is dus een volgende uitdaging.

De ontwikkelingen op het gebied van integratie van bio en electro gaan steeds sneller. (cybernetica) Wellicht dat we in de toekomst 'hybride' systemen krijgen.

Eigen experiment
Eigen gedachten 'experiment' : Neem 2 muizen.. record de hersenactiviteit van de 1e muis, en wek deze via inductie op in de hersenen van de 2e muis. Denken ze dan hetzelfde?
Zo ja... Komt dat overeen met de simulatie van big blue brain? Welke aanpassingen zijn nodig etc.