Neoweb.nl

ethanol motor

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline strategos

  • *
  • 4
  • +3/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
ethanol motor
« on: June 19, 2005, 02:07:39 PM »
Waarom opnieuw het wile uitvinden ? proost
http://www.derijwijzer.nl/print.php?pid=53&sub=34&taalkeuze=1

sux6

Offline spettertje

  • *
  • 23
  • +12/-1
  • Dit forum is het helemaal !
Re: ethanol motor
« Reply #1 on: June 19, 2005, 03:43:39 PM »
(Hier het artikel even helemaal. Als je op de link klickt, komt ie met een print opdracht.  :-\ )

>> Rijden op een tank vol alcohol... 

 De glimmende kleine tweepersoonswagens die van de band rollen in de gloednieuwe Volkswagen-fabriek in Brazilië zijn op het eerste gezicht niet te onderscheiden van de miljoenen andere voertuigen die al op de Latijns-Amerikaanse wegen rondrijden. Toch is er een belangrijk verschil, van buiten slechts merkbaar aan het kleine Totalflex-logo.
Volkswagen, Fiat en General Motors produceren modellen in Brazilië met aangepaste motoren waardoor de Brazilianen al glimlachend naar het tankstation gaan. De wagens rijden op benzine, alcohol of een combinatie van de twee. Bijna 20 procent van de nieuwe auto’s in het land rijdt op deze “flex-brandstof”.

De gebruikte soort alcohol is ethanol, die enkel uit biomassa zoals suikerriet kan worden gewonnen. Ethanol kost maar half zoveel als benzine in Brazilië. Sinds de wagens op flex-benzine vorig jaar op de markt verschenen, zijn er al 200.000 van verkocht.

“Pure alcohol, altijd”, licht Roseli Santana toe terwijl ze haar GM Montana bestelwagen bijvult in een tankstation in Sao Paulo, een stad waar in totaal vijf miljoen voertuigen rondrijden. “Ik verbruik voor 52 real (14 euro) aan benzine per week. Nu betaal ik dertig real (8,2 euro) per week, alleen nu is het alcohol.”

In januari kocht ze haar Montana voor 25.000 real (6.860 euro). Sindsdien heeft ze zo’n zeshonderd real (164 euro) bespaard aan brandstof.

Brazilië hoopt de voertuigen op flex-benzine en de technologie te kunnen exporteren naar alle hoeken van de wereld. Volgens de bazen uit de auto-industrie stijgt de interesse vanwege het succes in Brazilië en de aanhoudende oliecrisis. Volkswagen Brazilië heeft inmiddels al delegaties uit Australië, China, Engeland, India, Japan en Zuid-Afrika ontvangen.

“Ze willen weten hoe het werkt. Op een dag is de benzine op, dat weet iedereen”, aldus Joao Alvarez, topman van het flex-benzine-project bij Volkswagen. De benodigde ingrepen om motoren en productielijnen aan te passen voor auto’s op flex-benzine zijn eenvoudig.

De auto’s krijgen een kleine tank voor uitsluitend benzine die kleiner is dan het reservoir voor de ruitenwisservloeistof. Met die benzine wordt de auto op koude dagen gestart, waarna overgeschakeld wordt op de brandstof in gewone tank.

Toch is het exportplan niet zo eenvoudig als het lijkt. Geen enkel ander land beschikt over de infrastructuur om flex-benzine te produceren en distribueren. In Brazilië biedt zowat elk tankstation inmiddels alcoholbrandstof aan.
 
 
bron: www.derijwijzer.nl