Neoweb.nl

Zonnezeilschip Cosmos 1 dinsdagavond gelanceerd

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« on: June 21, 2005, 03:19:38 PM »

bron:planet.nl

LOS ANGELES (ANP) - Het ruimtevaartschip Cosmos 1, dat wordt aangedreven door zonlicht, wordt dinsdagavond gelanceerd vanaf een Russische onderzeeër in de Barentszzee. Dit meldde The New York Times dinsdag.

Zodra het honderd kilo wegende ruimteschip rond een baan om de aarde is gebracht, zal het twee zonnezeilen ontvouwen die voor verdere aandrijving zullen zorgen. De twee zeilen, die elk bestaan uit acht driehoeken van een flinterdun aluminiumachtig materiaal met een oppervlakte van zeshonderd vierkante meter, weerkaatsen zonnestralen. Dat moet aandrijvingsenergie opwekken.

Als die nieuwe aandrijvingsvorm succesvol blijkt, kunnen reizen naar de uithoeken van ons zonnestelsel in de nabije toekomst werkelijkheid worden. Cosmos 1 werd gebouwd in opdracht van de Amerikaanse Planetary Society, die daarvoor 4 miljoen dollar nodig had. Het ruimtevaartuig werd gebouwd in Rusland en zal worden gelanceerd met behulp van een intercontinentale 'Volna', een raket die nog uit de Koude Oorlog stamt.

De lancering van een Russische Molnia-M-raket maandagnacht is mislukt. In plaats van een militaire communicatiesatelliet in de ruimte brengen, stortte de raket kort na de start neer in een bos in Siberië, meldden Russische persbureaus. Door nog onbekende oorzaak vielen kort na de lancering om 02.49 uur (Nederlandse tijd) de motoren uit.

Offline mansan

• *
  • 36
  • +12/-1
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: Zonnezeilschip Cosmos 1 dinsdagavond gelanceerd
« Reply #1 on: June 21, 2005, 07:33:10 PM »
Mooie technologie en ik hoop dat het lukt.  Het wordt tijd dat men van die klassieke raketten afstapt en wat anders probeert.

Alleen vraag ik me af ofzo een zonnezeil wel het einde van het zonnestelsel haalt?

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
Re: Zonnezeilschip Cosmos 1 dinsdagavond gelanceerd
« Reply #2 on: June 22, 2005, 12:21:29 PM »
Er ging iets mis met de draagraket. Nu hebben ze geen contact meer met de sonde. Ik denk dat het mislukt is.